Nekromanti RP-skapande

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Inget rollspel är perfekt och en av de stora klagoorden är ofta RP-skapandet. Naturligtvis finns det ingen "utlimat variant" men vissa är bättre än andra så vad anser ni? Exempel, svar på frågorna eller förslag är välkomna:

Hur mycket ska spelaren få styra på RP:n?

Hur stor del av skapandet ska bestå av ren fakta (vikt, ork etc.)?
Hur mycket av detta ska styras av regler och tärningsslagande?

Hur stor del ska vara rena karaktärsdrag och "personlighets-hjälp"?
Hur mycket av detta ska styras av regler och tärningsslagande?

Ska vem som helst kunna försöka ta vilket jobb som helst? (tänker främst på Neotech där en hemlös fattiglapp kan bli en rik och stor företagsman bara han slår fram bra attribut och placerar sina färdigheter rätt, han behöver ju knappt ens ha någon tur med tärningarna)

Hur stor ska friheten vara på färdighetsfronten? (ska man kunna putta upp t.ex. pistolskytte till max ifall man är företagsman t.ex.)

Hur undviker man att alla figurer blir lika dana?
Mindre frihet till spelaren vid skapandet och mer makt åt tärningarna?

Vissa av frågorna går in i varann men ni förstår kanske vad jag menar. Dags för disskussion!?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur mycket ska spelaren få styra på RP:n?"

Så mycket som möjligt. De enda begränsingar som jag vill ha är spelledarens riktlinjer för kampanjen. Vad spelledaren ska säga är i princip var gränsen går och vad man inte får spela. Resten bör vara upp till spelaren.

"Hur stor del av skapandet ska bestå av ren fakta (vikt, ork etc.)? Hur mycket av detta ska styras av regler och tärningsslagande?"

Rena fysiska fakta sätter jag inte så stor prioritet på. Det bör beskrivas, men inte mer. En ren regelmässig koppling mellan attributter och fysiska mått leder i allmänhet bara till konstiga värden.

I Västmark finns till exempel inga som helst mått på fysiska data. En rollperson kan ha någon av egenskaperna Liten, eller Stor, eller Fet, eller något i den stilen, men mått i centimeter och kilo skulle bara vara fel. Det finns för det första inga SI-enheter att mäta sådant i Västmark och de enheter som finns varierar från plats till plats, för det andra så säger siffrorna ingenting, och för det tredje finns det inget fitness center där man kan mäta sig och får sitt BMI uträknat. Att sätta längd och vikt på rollpersonen hade bara givit fel signaler.

"Hur stor del ska vara rena karaktärsdrag och "personlighets-hjälp"? Hur mycket av detta ska styras av regler och tärningsslagande?"

Jag har ingenting emot rätt mycket hjälp på den punkten. Tvärtom, faktiskt - det är bara bra. De regelsystem som jag tycker bäst om har någon form av personlighetshjälpregler.

"(tänker främst på Neotech där en hemlös fattiglapp kan bli en rik och stor företagsman bara han slår fram bra attribut och placerar sina färdigheter rätt, han behöver ju knappt ens ha någon tur med tärningarna)"

Säger bara en sak: Refaat El-Sayed, mannen som kom från ingenstans och drog upp Fermenta till oanade höjder (och sedan föll som en sten, men det är en helt annan sak). Återigen har det lite med bakgrundshistorien att göra. Om spelaren kan få det att låta trovärdigt så kör!

"Hur stor ska friheten vara på färdighetsfronten? (ska man kunna putta upp t.ex. pistolskytte till max ifall man är företagsman t.ex.)"

Så länge spelaren kan motivera varför rollpersonen har en viss färdighet till ett visst värde, så visst.

"Hur undviker man att alla figurer blir lika dana? Mindre frihet till spelaren vid skapandet och mer makt åt tärningarna?"

Är det ett problem till att börja med? Det är först när det är ett problem som det börjar bli dags att göra något åt saken, och eftersom problemet då inte är regelspecifikt utan relationsspecifikt så bör man lösa problemet som alla andra relationsproblem. Snacka med den felande spelaren, helt enkelt.

Rent generellt tycker jag inte om tärningar när man gör rollpersoner. Jag föredrar att bygga rollpersoner på ett eller annat sätt, så att man får en rollperson som man trivs med. Trivs man med sin rollperson så rollspelar man bra. Om det leder till en viss enformighet i rollpersonerna så köper jag det: jag har hellre en rollperson som jag trivs med även om jag har spelat arketypen förut, än en rollperson som är helt unik men som jag inte trivs med.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Förslag

Jag har gjort många karaktärer under min speltid och börjar ärligt talat tröttna på tärningarnas slumpkraft över karaktären. Det finns i och för sig en kul grej man kan göra med dem (med risk för att Rpn blir väldigt underligt balanserad) för att komma ur arketyperna. Jag minns inte riktigt om det nämns som ett alternativ eller ej, hur som. Slå alla tärningsslag rakt av, det första hamnar på styrka, nästa tål osv. Slå tre serier på detta viset och välj den rad som passar din tänkta karaktär bäst. En Fighter eller diplomat eller vad som. Detta gör att du inte kan "möblera" personens egenskaper som du vill, men å andra sidan, så blir den helt annorlunda varenda gång...

Det andra sättet fungerar bäst (kanske bara) i Vampire the masquerade. Du skriver personens bakgrund först, helt utan intresse av vilken klan den skall vara eller passar till. Skriv en bakgrund som är intressant och om hur rpn var som människa, krydda med lite spännande händelser, men inget över det "normala". Sedan väljer SL (lämpligen, kan även välja själv, men det blir inte lika kul) en passande klan åt spelaren. På detta vis kommer man ur arketyperna lättare. Senaste karaktären jag gjorde var Ventrue arketyp (rika kontorssnobbar som styr all politik) men SL valde Brujah (Anarkister) Hon var en 50 år gammal jurist! Anledningen till detta klanval av SL. För att Anarkerna skall kunna bryta mot lagarna så måste de veta vilka de är. MM. Färdigheterna (och även grundegenskaper)sedan tas till stor del från den beskrivning man har gjort på människan. Vampyren växer fram från männsikan, istället för att som det brukar bli: Man väljer yrke, sätter ut sina färdigheter mm och sedan skriver en bakgrund som passar till det hela. Låt den egna fantasin bygga upp en person som inte styrs så mycket av tärningar eller yrkesval, eftersom allt detta väljs av hur du har haft det i ditt "tidigare" liv. Detta är nog det mest realistiska rp genereringen jag sett, och än så länge tycker jag att det är den bästa.

Jag anser att spelaren och SL i samråd skall göra karaktären så att den passar både kampanj och spelare. Ingetdera skall få styra för mycket. SL kan i kampanjer kanske välja yrke eller ras, och spelaren sköter resten, dock i samråd med SL så att underliga färdigheter inte blir allt för bra. (18 i Pistol på en hacker) Om det inte finns motivering till det, men den bör i så fall vara bra.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Att undvika likadana figurer...

En av de bästa metoderna måste vara att låta alla typer av figurer fungera lika bra. Att till exempel låta olika typer av stridsfärdigheter vara de som oftast avgör konflikter tenderar att styra spelarna till att göra sina rollpersoner till krigartyper. Om magisystemet gör magiker mäktigare än krigare ser man snart många fler magiker i spelgruppen.

Kan man däremot skapa ett system där alla lösningar på ett problem är lika bra och har lika stor chans att lyckas, oavsett vilka färdigheter, egenskaper eller liknande man använder, då kommer man att få fler olikheter mellan figurerna.

I grunden vill nog alla spelare ändå att deras figurer skall få vara hjältar och ha betydelse i kampanjen/ävnetyret. Det är inte roligt i längden att spela en figur som aldrig har någonting att bidra till gruppen med.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Rena fysiska fakta sätter jag inte så stor prioritet på. Det bör beskrivas, men inte mer. En ren regelmässig koppling mellan attributter och fysiska mått leder i allmänhet bara till konstiga värden.I Västmark finns till exempel inga som helst mått på fysiska data. En rollperson kan ha någon av egenskaperna Liten, eller Stor, eller Fet, eller något i den stilen, men mått i centimeter och kilo skulle bara vara fel. Det finns för det första inga SI-enheter att mäta sådant i Västmark och de enheter som finns varierar från plats till plats, för det andra så säger siffrorna ingenting, och för det tredje finns det inget fitness center där man kan mäta sig och får sitt BMI uträknat. Att sätta längd och vikt på rollpersonen hade bara givit fel signaler.Fast å andra sidan tycker jag det kan vara lättare att beskriva en slp och tala om att han verkligen är huvudet längre och verkar väga en och halv av den störste av rollpersonerna när man har mått i cm och kg. Det är lite som att hur små hobbitar är blir mer uppenbart på filmduken än i boken. Självklart skall man dock inte tala om att Marius är 20 cm längre, väger 30 kg mer och har x högre i styrka än Quintus men för att relatera tycker jag måtten är användbara
 
Top