PROMOTION [Rotsystem] Alla kungens hästar, alla kungens män

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag har ju tjatat om den här kampanjboken av och till i sex års tid nu, så några av er känner säkert redan till den, men… Nu finns den! Att köpa!

Alla kungens cover 900px.jpg

Vem vill leva för evigt, egentligen?
När en högt uppsatt chef jagar odödlighet dras rollpersonerna in i en härva av intriger, mord och artefakter från Det Gröna. Varför vill någon mörda Pelopia Millenkamp? Vilken roll spelar den mystiska robotskallen? Och vad har allt det här att göra med uploading – den mytomspunna teknologi som gör det möjligt att skapa digitala kopior av mänskliga medvetanden?​
"Alla kungens hästar, alla kungens män" är den första delen i den stora Rotsystem-kampanjen "Lika bra att sluta drömma", och innehåller:​
  • Tre matiga äventyr, som hänger ihop i en gemensam större berättelse.
  • Ny teknologi: uploading! Information om tekniken och dess samhällspåverkan, samt flera äventyrsfrön.
  • Flera nya organisationer, med styrkor, svagheter, agendor, platser och tongivande personer.
  • 39 återanvändbara spelledarpersoner utspridda över de tre äventyren. Alla med tips på hur de kan gestaltas, personliga målsättningar och rädslor.
  • Illustrationer av Steven Austin – bland annat känd från att ha ritat Judge Dredd-serier till det legendariska brittiska seriemagasinet 2000AD.
Ännu finns den bara att köpa i min Publit-webbshop men den lär dyka upp på Adlibris och Bokus och så de närmaste dagarna. Jag kommer då också att, traditionsenligt, lägga upp PDF:en och källpaketet (med InDesignfiler och illustrationer) på spelets hemsida.

Jag uppdaterar den här tråden löpande med, tja, nya köpe-länkar, eventuella recensioner etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Sådär, nu är den interaktiva PDF:en uppe på hemsidan också.

ePub kommer så snart jag haft tillfälle att sitta ner i lugn och ro vid en dator med lite större skärm (och gärna flera skärmar). Det fins en gräns för hur mycket arbete jag pallar att göra vid en 13.4"

Och så har den dykt upp på Bokus. Lite billigare än jag trodde, men det är nog OK.

EDIT: Den dyker upp i autocomplete-rutan på Adlibris, men jag hittar den inte när jag söker. Men jag antar att den är på väg där också.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Smidigt att böckerna finns på Bokus och Adlibris. Är det Publit som erbjuder den tjänsten?
Jag har konto på Bokinfo, vilket man kan ha utan att vara eller ha ett företag – man anger sitt personnummer som "organisationsnummer" när man skapar kontot, bara.

Sedan kan man skriva in sitt Bokinfo-kontrakts-nummer i Publit, och då sköter Publit registreringen hos Bokinfo, och Bokus/Adlibris etc beställer via Bokinfo. Så hela kedjan rasslar på utan att jag behöver göra mer än att trycka Publish i Publits system. Sjukt smidigt! Och kostar inte mer än ett par hundralappar per år eller så; jag minns inte ens den exakta summan.

Böckerna brukar dyka upp på CDON också; överlag verkar Bokinfo vara lite standarställe för de här boklådorna att plocka grejer från i princip automatiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Nu finns också en ePub utan DRM – givetvis med flexibel layout, innehållsförteckning och så vidare. Den bestämmer väldigt lite vad gäller typsnitt och storlekar etc, så den bör funka i alla eboksläsare värda namnet och bvör då också anpassa sig bra efter läsarens egna inställningar.

Den uppmärksamme noterar att ePuben har versionsnummer 1.0.1. Det är för att jag givetvis hittade en korrmiss efter att jag tryckt "Publish". Nu ska jag vänta några dagar och se ifall jag hittar fler grejer, sen kontaktar jag Publit och ser om de kan låta mig ladda upp en ny PDF med missen/missrna fixade. Går det inte så går det inte – hur som helst retsamt att man aldrig verkar komma undan det där, trots flera års arbete med boken… =)

Tydligen ser det ut såhär nu:

1672232067232.png

Och såhär ska det se ut:

1672232122640.png

Oh well.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Nu finns boken också på Adlibris. Än så länge utan bild, men det må väl vara hänt. Jag noterar också att det är ännu billigare att köpa boken här – Bokus och Adlibris lägger alltså på olika summor på ÅF-priset, och båda är lägre än jag räknade med. Oh well, de som köper direkt från webshoppen får helt enkelt tänka att de ger lite extra pengar till mina kommande projekt… Vi får se ifall Science Fiction Bokhandeln tar in boken (jag har mailat), och var de isf lägger sig.

Jag har också laddat upp en fixad interaktiv PDF (1.0.2), skillnaden mot 1.0.1 är bara att en tabell som inte har någon header fick en osynlig sådan för att förbättra accessiblityn.

Dessutom finns nu också på hemsidan ett källpaket – alltså en zipfil som innehåller allt man får när man gör "Package book" i InDesign – med andra ord, alla illustrationer i originalupplösning och alla InDesign-filer, samt INDTT-filer för den som vill arbeta i en äldre version av InDesign. Precis som tidigare släpp är boken nu alltså "open source" – källkoden är tillgänglig, och genom CC-BY-licensen får man använda sig av alltihop så länge man anger upphovsperson och så vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Sådär, hörni!

Nu ligger den nya, uppdaterade och fixade versionen ute för försäljning. Nu får det vara nog; det här är den slutgiltiga tryckversionen, jag kommer inte att uppdatera tryck-inlagan något mer. Om jag gör fler ändringar får de vara PDF-only.

Så… Om du suttit och väntat på att det ska vara safe att beställa, så kan du göra det nu
😊


Och om du redan beställt en bok, och känner dig missnöjd över att ha fått en med ett tryckfel på sidan 161, hör av dig via PM så hittar vi en lösning.

Jag TROR att det bör gå att få den uppdaterade via Adlibris och Bokus nu också; vad jag kan se har de inte beställt några lager-exemplar eller så. Men skulle man beställa därifrån och få en bok med fel – samma sak där, bara att höra av sig. Vi löser det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Och nu ligger 1.0.3-versionen ute på hemsidan också.

Källpaketet uppdateras senare, och eftersom typ alla ändringar är rent kosmetiska/layoutmässiga tror jag inte att ePuben behöver uppdateras så värst. Men kanske fixar jag det också, en vacker dag. Säg till om det verkar viktigt, så tar jag tag i det direkt.

EDIT: Nu visade det sig att "senare" och "en vacker dag" var idag, de också. Så nu är alla filer uppdaterade till 1.0.3.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Jag har konto på Bokinfo, vilket man kan ha utan att vara eller ha ett företag – man anger sitt personnummer som "organisationsnummer" när man skapar kontot, bara.

Sedan kan man skriva in sitt Bokinfo-kontrakts-nummer i Publit, och då sköter Publit registreringen hos Bokinfo, och Bokus/Adlibris etc beställer via Bokinfo. Så hela kedjan rasslar på utan att jag behöver göra mer än att trycka Publish i Publits system. Sjukt smidigt! Och kostar inte mer än ett par hundralappar per år eller så; jag minns inte ens den exakta summan.

Böckerna brukar dyka upp på CDON också; överlag verkar Bokinfo vara lite standarställe för de här boklådorna att plocka grejer från i princip automatiskt.
Fast en liten varning verkar vara på sin plats. Jag och Gerkub har just upptäckt att köp den vägen inte alltid rapporteras korrekt.
Jag har givetvis påpekat detta för Publit redan och hoppas att de snabbt hittar felet. Men det finns bevisligen ett fel i den kedjan.

Edit: Publit har nu svarat och kommit med en (rimlig) förklaring. Jag hoppas att det stämmer och att de inte har någon skum bugg.
 
Last edited:
Top