Nekromanti [Rotsystem] – En eller flera grundböcker? Eller båda?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne


Nu när Rotsystem ska börja säljas direkt av mig igen, så kommer jag att behöva lägga upp grundboken som ny produkt på Publit. I samband med det har jag möjlighet att – man skulle till och med kunna säga att jag borde – göra en del ändringar.

En uppenbar grej är ju att se över texten överlag – ta bort onödigt trams, förtydliga otydligheter, etc. Kanske justera regelverket lite, kanske slänga in några av de frivilliga regler som ansamlats sedan spelet släpptes.

En annan grej jag funderar över är att boken är lite otymplig. 270 sidor, ungefär. När jag skulle spelleda senast så upplevde jag den lite svårbläddrad.

Så jag funderar lite på möjligheten att dela upp den. Jag funderar på följande ganska traditionella uppdelning:
  • Del 1: Spelvärlden (92 sidor). Innehåller kapitlen Historia, Världen utanför, Arkologin, Megakorporationer, Andra organisationer. Eventuellt med lite nytt material, kanske omstuvning av det existerande (jag funderar på att lägga "Världen utanför" sist).
  • Del 2: Spelarboken (88 sidor). Innehåller kapitlen Rollpersonen, Bakgrunder, Cybernetik, Utrustning, Regelsystemet och Spelaren.
  • Del 3: Spelledaren (88 sidor). Innehåller kapitlen Spelledaren, Mörkrets hjärta, Nu grönskar det samt appendix.
Eller ja, appendix kanske får hamna i spelardelen, jag vet inte.

Den totala kostnaden skulle bli ungefär densamma som nu; Publit prissätter ju per sida och det skulle inte bli speciellt många nya.

Fördelar:
  • Mer lättbläddrat
  • Den som bara t.ex. vill ha spelvärlden kan nöja sig med den
  • Man kan köpa världsbok+spelarbok till spelare, som inte behöver läsa om hemligheter och SL-tips.
Nackdelar:
  • Fler böcker att hålla reda på
  • Jag bör nog isf investera i två nya (ganska dyra) omslag att använda. Det skulle säkert gå utan, men det skulle kännas lite "billigt".
Just nu ser jag alltså följande möjligheter:
  • Behålla det hela som en stor bok.
  • Dela upp det i tre. Ha samma omslags-illustration på alla tre.
  • Dela upp det i tre. Köpa två nya ganska dyra omslag av George Cotronis, som gjort de tidigare.
  • Äta kakan och ha den kvar: Dela upp i tre enligt någon av ovanstående, men erbjuda möjligheten att också köpa en "samlingsvolym" där eventuella nya omslag blir helsides-illustrationer i samlingsvolymen.
Vad tycker ni? Missar jag några uppenbara för/nackdelar? Några alternativ jag borde titta på?
 

Attachments

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
krank;n336396 said:
Dela upp det i tre. Köpa två nya ganska dyra omslag av George Cotronis, som gjort de tidigare.
Go for it!

Tyckte det var stressigt nu i Ghosts of Saltmarsh där dom hade blandat spelartillvända regler med SL-hemligheter bara nån sida ifrån varandra.

Eller både Curse of Strahd och Tomb of Annihilation där dom har dom nya (spelartillvända) "custom backgrounds"… på samma uppslag som megaspoiler för slutet.
 
Top