Måns said:
Hur löser man brottet? Jag har lekt ganska mycket med undersökningsmekanismer i polismiljö innan Revolver fick sin slutgiltiga form men jag hade alltid problem när jag lassade över för mycket till spelarna.
Har du lust att utveckla hur spelflödet ser ut? krävs det några förberedelser, vilken roll har brottet, finns det en gärningsman etc?
Jag har inte speltestat det ännu, så ärligt talat vet jag inte riktigt hur flödet ser ut. Min plan är att speltesta, förlita mig på min improvisationsförmåga och sedan skriva ned hur jag gjorde. Men i princip nå't såhär:
* Spelledaren kastar fram en död kropp.
* Spelarna använder sina färdigheter. De lägger kort och berättar in character. Typ spelaren använder "Öga för detaljer" och säger "'Vänta! Vad är det där?' Jag böjer mig ned och plockar försiktigt upp en liten, blänkande sak från marken. 'En vigselring.'". Eller så har rollpersonen "Militär bakgrund" och säger "Jag känner igen den där tatueringen. Den här snubben är Special Ops." Notera hur elegant Gumshoe-problemet med att rollpersonerna inte har de färdigheter som är relevanta för scenariot försvinner. Auto-flaggor, baby.
* Spelledaren kör vidare, binder ihop spelarnas idéer och reagerar på det mest uppenbara sättet. Spelledaren bör inte introducera några tvistar eller överraskningar, utan bara göra det som känns naturligt. Detta kommer säkert, enligt Play Unsafe-principen, att ibland kännas överraskande för spelarna, men i vilket fall bör det vara ganska simpelt för spelledaren. När rollpersonerna diskuterar kommer de att ställa frågor och formulera teorier. Spelledaren utgår ifrån att teorierna är korrekta tills någon spelare hittar bevis som tyder på motsatsen.
* På det här sättet drivs undersökandebiten av spelarna. Spelledaren fyller i luckorna och i övrigt jobbar med rollpersonernas issues.
Alltså: Nej, det krävs inga förberedelser (mushin!) och nej, det finns ingen gärningsman förrän spelarna uppfinner en. Jag funderar på att låtar undersökande scener sättas av spelarna medan spelledaren sätter personliga scener som fokuserar på issues.
Fan, nu blir jag garanterat inte först med ett polisspel på svenska, men å andra sidan kan med fog hävda att jag hade chansen, men brände den.
Jag speltestade Revolver för typ tre år sedan. Roteln har inte ens haft sitt första speltest ännu. Om jag hinner före dig är det definitivt inte min förtjänst.