Nekromanti Rollspelsvärldar och magi

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Lägg av, va!!

ja så klart jag har läst Ereb'98 och lirat shadowrun på Snes (tror de va de iaf..) och den känslan passar de spelen. men, Ereb är itne jorden och vart shadowrun äger rum har jag ingen aning om. vad jag menade var att jag nog inte skulle spela Neotech om det fanns magi eller om det plötsligt kom en magimodul. det hör inte hemme i Neotechs värld (som f.ö. är också våran värld, dvs jorden) men det passar säkert jättebra i Shadowrun.

Jag vet att jag har rätt!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Grejen är att det inte nödvändigtvis är så att man "alltid" gjort så i historien som du säger; än värre, jag tror inte man alltid gjort det i fantasylitteraturen heller.</I>

Tolkiens kreatörer av magiska ringar & juveler framställs väl främst som oerhört <I>skickliga hantverkare</I> om man tänker efter...

<I>Däremot tycker _jag_ att det _är_ närmast default i standardfantasyrollspel; ena stunden pratar man om "element", medan man i beskrivningen av nästa spell istället pratar om "atomer".</I>

Och det elektromagnetiska spektrat - minns 'IR-syn'. (-:
Ett annat gammalt snuppexempel är en dikt i Barbia, som jag inte längre kan citera ur minnet, men som nämner en planta som bara försvinner i tomma luften och "utan naturlagars begränsning planteras den i fjärran länder". Utan vadå..?

<I>Sånt som Eon, <B>Gondica</B> och Glorantha är snarast undantag</I>

Just; där har vi ju ytterligare ett svenskt spel som använder den lokala världsbilden till både fysik och andlig magi - <I>och</I> som kombinerar magiker och heliga män (mest kvinnor i det fallet).

--
Åke
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
>dessutom finns inget som heter 'riktig' magi, eftersom magi förutsätter att magi finns som naturkraft och kan manipuleras

Varför förutsätter magi en särskild naturkraft??? Visserligen förekommer det ju människor som påstår sig kunna kanalisera en sådan kraft, men vanligtvis i vår värld brukar magin vara av en härmande karaktär, dvs magikern försöker åstadkomma förändring genom att härma ett fenomen eller en företeelse. T.ex. vodoodockor eller vissa typer av människooffer.

Sedan kan man ju fråga sig vad alla de människor som har kallat sig trollkarlar eller häxor eller magiker genom historien egentligen har sysslat med. Självklart har de sysselsatt sig med magi. Riktig sådan, eftersom magi existerar som kulturell företeelse, och har gjort så så länge mänskligheten har funnits. Om sedan magin kan mätas eller undersökas eller överhuvudtaget fungerar enligt naturvetenskapen är helt oväsentligt i sammanhanget!

>I Dweomern så lägger man sig i trans och hamnar på astrala planet. här kan man manipulera saker precis som i den fysiska, man flyttar, hugger sönder osv, men man måste själv befinna sig själsligt på samma plan. och detta förutsätter att alla har en själ, eller ande, vilket förutsätter att det finns gudar/andar av något slag som skapat själarna.

Detta system är mer eller mindre kopierat från den verkliga världen. Trevligt att du ska använda det i ditt rollspel. Jag föreslår att du läser ett antal böcker om "riktig" magi för ökad insikt i hur systemet fungerar. Ett par tips är "Den gyllene grenen" av James Frazer eller "Magick in Theory and Practice" av Crowley...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Naturvetare och rollspel

Som SL har man inte funderat ut exakt hur det fungerar, men eftersom rollpersonerna de facto testar att göra olika saker så måste man ju ta ställning till vad som händer.

Mjo, men inget säger att man måste förklara _varför_ något sker på ett visst vis för spelarna eller ens att skeendet skall vara konsekvent eller förutsägbart. Bara för att hobbiten blev osynlig en gång betyder inte att han måste bli det varje gång. Att spelaren inte fattar hur hydran regenererar sina huvuden innebär inte att den slutar med det eller att karaktären har tid att tänka på det.

Svaret "ja, det verkar konstigt, nästan som om det vore magiskt" har tjänat mig väl i dessa situationer... de flesta spelare fattar vinken förr eller senare :)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Och det elektromagnetiska spektrat - minns 'IR-syn'. (-:"
...som sedan inte fungerar som IR-syn skulle göra i verkligheten... :p

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top