Rollspelsscenen i Luleå?

Antepo

Veteran
Joined
9 Jul 2021
Messages
2
Hejsan, jag undrar hur rollspelsscenen ser ut i Luleå. Finns det några forumiter som är bosatta i Luleå och kan berätta för mig? Jag undrar vilka spel folk spelar, är det mest DnD eller finns det folk som kör t ex OSR och Fria Ligan, moderna spel som Mothership etc. Hur ser det ut med evenemang och organisation, finns det några konvent eller föreningar i staden?

Tack!

/Ante
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Hej!

Kul att du frågar om Luleå! Är du på väg att flytta upp, eller?

Jag är inte inblandad i scenen i Luleå i stort, men kan i alla fall peka åt några håll. Föreningen Tärningen avgör har hållit på riktigt länge och har såvitt jag vet ännu en lokal ute på Porsön (vid universitetet). De har spelat lite allt möjligt och haft helgkonvent två gånger per år, men jag vet inte riktigt hur det ser ut just nu.

Därutöver finns det ett gäng som har en lokal inne i stan som kallas för Bunkern; de spelar främst Warhammer, men eventuellt också rollspel. Där kan du höra av dig till Jim, som har butiken Jims spelhörna och nära kontakt med dem.

Hoppas att du får lite bättre koll!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det är tyvärr 27 år sedan jag flyttade ifrån denna fantastiska stad så jag har tyvärr inga konkreta tips om spelföreningar. Men staden är ju en univeristetstad och min erfarenhet är att där det finns studenter finns det rollspelare. Finns det månne någon ”anslagstavla” kopplad till universitetet som du skulle kunna nyttja?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ett tips är ju att använda dig av sveroks hitta spelförening funktion.

Jag hittade genom den dessa spelföreningar i Luleå

Klubb spelkällan

Lanbros

Tärningen avgör

Won

 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Det finns nog inte så många fler organisationer för rollspel än de som redan nämnts men nog finns det en hel del privata grupper. Tror podden de övergivnas armé finns i luleå. Mina grupper spelar dnd och symbaroum just nu, lite blandat gamla rävar och yngre förmågor. Vi har även spelat svärdets sång, mutant (olika versioner), mörk borg och olika one shots i andra system.
 

Antepo

Veteran
Joined
9 Jul 2021
Messages
2
Tack för alla era svar! Det ger en bild av hur det ser ut! Jag bor inte där, men jag har tänkt på att flytta dit någon gång.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Kan tillägga att Lekia inne i stan verkar ha någon väldigt rollspelsintresserad anställd som ser till att de har allt från indiespel till Kobold Press inne. Oväntat och kul!
Enormt oväntat. Får kika förbi någon gång när jag är inne i stan.
 
Top