Rollspelsnära brädspel

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
92
IMG_20240606_200250_halv.jpg
Det är inte boxar. Det är böcker. Väldigt, väldigt tjocka böcker. Orelaterad mini för skala.

Jag är förtjust i brädspel som lutar åt rollspelshållet. De flesta har någon form av CYOA (Choose Your Own Adventure - som Ensama Vargen) tema. Nu vill jag ha tips om det finns något riktigt bra jag missat. De nedan har jag provat redan. Det ska sägas att ibland är jag mer förtjust i idén än själva spelen...

Hexplore It
På bilden ovan. Från början ett spel om att gå runt på en hexkarta, gå vilse i vildmarken och svälta. Samt slåss i rätt mekaniskt enkla och abstrakta strider. Sen kom spelmakaren på den geniala iden att lägga en gigantisk kampanj ovanpå spelet. Man spelar med samma regler som förut, men nu med CYOA när man går in i vissa av hexagonerna. De två första volymerna väger in på 1200 sidor ihop. Till skillnad från klassikerna har man använt utrymmet till att ge spelaren massor av frihet. Under en genomspelning på 20-30h får man se 20% av innehållet eller så. Det går exempelvis utmärkt att byta sida och slåss för skurken om man vill, under spelets gång. En personlig favorit.

Korta texter och korta spelsessioner i mellan dem.

Middara
Grottkrälande med plastfigurer och animeestetik. Jag började på kampanjen, men eftersom det kommer en uppdatering vilket år som helst nu (Kickstartern var 2019) så pausade jag. Snygga golvplaner och kort för allting - färdigheter och utrusting. Skulle ganska enkelt kunna göras om till ett vanligt rollspel.

Långa strider och långa texter. Tänk 20-30 min YA novell mellan varje strid.

Gloomheaven
Eurotaktik på golvplaner. Smart system för strider och AI. Minimal story. Tar lång tid att sätta upp. Jag tröttnade efter 7-8 scenarier.

Långa strider, korta texter.

7th Continent
Istället för bok så får man 2000 numrerade kort. Går man åt vänster lägger man ut kartbit 917, norrut kartbit 213 osv. Roligare om man ger sig själv hjältekontrakt, eftersom man annars kan få börja om efter 10-15h spelande för att man råkade sticka in näsan på fel ställe. Ingen bok, man många kort med text på. Mycket utforskande med Indiana Jones/Pulp fiction skräck som tema. Spelet har ingen sammanhängade historia, det är mer "gå runt och se vad som händer" medan man försöker häva en förbannelse.

Mycket korta texter.

Tainted Grail
En mörk nytolkning av Kung Arturlegenden med plastfigurer och mycket kort. Hög "Ensamma Vargen"-känsla i stilen på texterna. 600 sidor om man har alla tre delarna i grundspelet. Nyligen uppdaterad för att dra ned ordentligt på all grind som orginalet hade. Abstrakta strider med kort och tärningar. Jag har inte tagit mig igenom hela kampanjen.

Bra balans mellan text och spel.

Etherfields
En "dreamcrawler", dvs grottkräl med plastfigurer och drömtema. Storyn är mest en lös röd tråd som kyter ihop en mångd korta historier i drömvärlden. Fantastik design på plastfigurerna, i synnerhet i extralådan som byter ut kartongbitarna i grundlådan mot mer figurer. Själva texterna är ett rätt tunt häfte, men de passar väl in i spelet, så de känns som mer story än det faktiskt är.

Mycket spel, ganska lite text.

ISS Vanguard
Star Trek, fast utan IP-rättigheterna. Alternera mellan forsking och att bygga grejer på rymdskepp, och away missions på planeter. Mycket fokus på annat än strider. Har en utmärkt app med allt innehåll i texthäftet inläst. Kul, med mycket utforskning och hög känsla av att man är med i historien. Bra spelsystem med 120 specialdesingade tärningar och rätt många sätt att komma runt dåliga tärningsslag.

Korta texter, men bra spelmekanik som gör att det känns som man är med i berättelsen hela tiden.

Sea of Vengeance
Närmast ett hederomnämnade i genren. Traditionellt brädspel med pirattema och en app med korta texter och lite CYOA. Väver dock in vilka fraktioner man valt att spela med, och ibland också vad andra spelare gjort, i historien. Om man lyckas kidnappa någon kan en annan spelare få i uppdrag att befria personen. Till skillnad från alla andra spel på listan inte kooperativt, även om spelet kan vinna.

Traditionellt spel. Man kan vinna helt utan att använda CYOA-mekanismen.

--------------------------

Förslag på mer eller mindre liknande spel mottages tacksamt!
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
57
Eftersom jag fortfarande har både Gloomhaven och 7:th continent i garderoben som jag vill rättfärdiga inköpen av innan jag skaffar nya så har jag faktiskt inte spelat något av förslagen nedan, men eftersom jag gillar den sortens spel brukar jag hålla ett halvt öga på vad som kommer ut.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,392
Jag har spelat Journeys in Middle Earth en hel del. Väl sammanhängande kampanjer som utvecklas med dina val,med varierande sätt att utmana spelarna och bra tonträff för spelvärden. App som styr händelser. Mycket mekanisk utveckling av karaktärerna. Korta texter och korta strider.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Sleeping god är jättebra. CYOA med en väldigt stämningsful karta man seglar runt på med inslag av taktisma strider. Stort omspelsvärde också. Kört tre omgångar och har fortfarande inte besökt ens hälften av alla kartsegment.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
275
Location
Stockholm
Sleeping Gods har vi haft kul med också. Bra tips!

Fler tips jag inte sett ovan:

Lands of Galzyr - man spelar djurfolk som går på äventyr
Arydia - Tror inte det är släppt på marknaden än men är på gång och verkar väldigt mysigt.
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
92
Eftersom jag fortfarande har både Gloomhaven och 7:th continent i garderoben som jag vill rättfärdiga inköpen av innan jag skaffar nya så har jag faktiskt inte spelat något av förslagen nedan, men eftersom jag gillar den sortens spel brukar jag hålla ett halvt öga på vad som kommer ut.
Too Many Bones har jag redan. Det är ett bra spel. Överprodcerat, med viktade pokerchips som markörer och massor av Neopren. Många specialdesignade tärningar. Man kan spela det i badet om man vill. Det finns några val man kan göra. Texten från en genomspelning skulle få plats på ett kreditkort, så jag tog inte med det i min lista. Dyrt i inköp, men roligt att spela.

Sleeping gods låter som något jag borde titta närmare på, Journeys in Middle Earth likaså.

Lands of Galzyr har jag aldrig hört talas om förut. Någon som spelat?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,594
Något jag alltid tipsar om är Stuffed Fables, ett storydrivet brädspel där ni spelar varsitt av en liten flickas gosedjur, när de ger sig in i de förlorade leksakernas mardrömsland och ska försvara sin ägare från de onda makter som finns där. Det är supermysigt.
Företaget som har gjort det har även gjort lite andra sådana spel (Comanauts, Aftermath), men de har jag inte testat.

Sen finns ju alltid Tales of the Arabian Nights som verkligen är CYOA-bokrollspel helt implementerat som brädspelsform. Det finns en bok med vägval du ska göra, beroende på vart du går på brädet och så, och du får ta olika actions beroende på vad du föredrar.

Vi har även haft skoj med Skyrim - brädspelet (även om jag nu funderar på att sälja mitt ex because reasons) som en skön adaption av datorspelet i brädspelsform. Mycket pryttlar. Mycket att utforska. Mycket att göra.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
212
Location
Stockholm
Sen finns ju alltid Tales of the Arabian Nights som verkligen är CYOA-bokrollspel helt implementerat som brädspelsform. Det finns en bok med vägval du ska göra, beroende på vart du går på brädet och så, och du får ta olika actions beroende på vad du föredrar.
I like the stories and encounters and that your heroes are rewarded for pursuing different values than in Western European tales. The game tends to drag on and outlive the initial wonder if you play with the victory/end conditions as written, especially with more than 3 players. So find some other way to wrap up the session before people feel it's more of a grind than a joy to play. The barber is a character you will love to hate.

Related is City of Chaos. I haven't played it for many years and it can also drag on, but the initial sense of wonder as you explore the city and the setting is marvellous. Who wouldn't want to take a few levels as a pugilist or pack a few rockets for that next encounter? Probably not easy to get your hands on unless the rumours of a remake comes true...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,977
Location
Nordnordost
Någonstans mellan brädspel och rollspel hittar du både Zombie Cinema och Medan Världen Går Under/While the World Ends.

De är "spelbara" berättelsegeneratorer, som dock kräver en del kreativ input från deltagarna. Men de är spelledarlösa utan att för den skull vara beroende av innantilläsning.
 
Top