Nekromanti Rollspelsmusik

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Jag behöver hjälp med att hitta mer bra bakgrundsmusik till rollspel (främst kult, fantasy-rollspel och vampire).Det jag hittils brukar använda är;

(fantasy)
Gregorian
LOTR - soundtrack
Era
Blind guardian

(Kult)
Rob Zombie
Matrix - soundtrack
Satariel
Light Last Fading
...och en massa annan industrial/death metal

(Vampire)
Interview with a vampire - soundtrack
Dimmu borgir

Jag vill gärna ha en tips!, både i form av enskilda låtar, skivor och grupper.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Rollspelsmusik!

Fantasy:
Conan - Soundtrack till filmen, Basil Poledouris(lägg det namnet på minnet!)
Medieval Carols med Oxford Camerata (Naxos Alte Musik)
La Messe de Nostre Dame också Oxford Camerata (Naxos Alte Musik)
13th Warrior - Soundtrack till filmen, Jerry Goldsmith

Kult:
Sisters of Mercy
The Mission
Hellraiser - Soundtrack till filmerna (Jag har bara till 3:an, men det är grymt bra!) Randy Miller

Vampire:
Här beror det också lite på vad du kör för kampanj. Jag är själv ingen stor fan av Vampire, men CD'n Music from the Succubus Club (Dancing Ferret Discs, Inc) som White Wolf givit ut är SUPER!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Enya är ju bra till fantasy, samma sak är det med klassik musik till fantasy.
Om du spelar Neotech så kan jag tänka mig att Ramstain är gansk bra.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Hm... Till fantasy kan jag tänka mig att Enigma funkar ganska bra...Mellan de första fyra albumen så ändrar de lite på sin stil... Det första MCMXC a.D är det lite, eh, munkit medan det blir desto mer indianer å väldigt mycket "aja-baja-vite-mannen" på det andra albument Cross of Changes. Tredje skivan, Le roi est Mort, Vive le roi, har jag int lyssnat så mycket på men där återgår de lite till temana hos den första skivan. Fjärde skivan, The screen behind the mirror, väldigt skum halvmysko stämning, "Push the limits" borde vara som klippt och skuren som bakgrundsmusik, inte så mycket text och så är det en väldigt lång låt dessutom... Låtarna med "Carl Orff:Carmina Burana" har en väldigt mysig myskostämmning också.

Några mer skivor? Man kan ju ta en titt på No Stress-samlingen där man aknsek kan hitta ett par guldkorn...
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Lite fantasy som jag kommer på så här på rak arm

Bo Hanssons sagan om ringen musik
The Dig
Mycket musik från dataspel, bl.a. diablo m.fl.
Conan, destroyer och barbarian

Ska börja använda mig av 13th warrior, LOtR samt även några andra filmskivor.
Det bästa är att köra en skiva o plocka bort opassande låtar, oftast för att filmskivorna har samma tema rakt igenom även fast i olika tempo. The Dig kördes t.ex flitigt på marjura i en grupp och sedan i trakorien föll den ur.... när de sedan i sista uppdraget kom tillbaka till marjura så gav skivan ett extra tryck och gjorde att spelarna snabbt rättade in sig i miljön på något sätt...

// J
 
Top