Nekromanti Rollspelsmakardilemma

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Liksom många andra här på forumet jobbar jag av och till på ett eget rollspelsprojekt, och liksom många andra har jag fler idéer till rollspelsprojekt än jag har tid/ork att göra något av. Här har jag nu två fantasyprojekt jag har klurat lite på, och frågan är enkel: vilket ska jag koncentrera mig på?

Stormtid
Detta spel kretsar kring kymra, ett folk för vilket magi är lika naturligt som att äta eller andas. Alla kymra behärskar instinktivt förmågan att bruka magi (visserligen med begränsad styrka, men en kymra med rätt träning kan bli oerhört kraftfull) och man har byggt upp en hel teknologi kring magin och magiska föremål.
Trots sin kunskap och makt är kymras hela civilisation på väg att rasa samman. Orsaken är Ätarna - en sort totalt främmande väsen som verkar vara ett mellanting mellan en demonisk invasionsarmé och en dödlig farsot. För att rädda sitt folk öppnade kymras mäktigaste magiker en portal till en annan värld och planen är att evakuera så många som möjligt om inte Ätarna kan besegras. Olyckligtvis är dock den nya världen redan bebodd av en civilisation inte helt olik den senmedeltida europeiska (komplett med monoteism, enväldiga kungar och ständiga krig dem emellan).
Spelet utspelar sig i den nya världen ett par år efter att porten öppnats. Situationen i kymras hemvärld blir allt värre och nya flyktingar anländer varje dag. Relationerna till "urbefolkningen" är spänd. Det mesta av kymras teknologi är förlorad då den inte överlever färden genom porten. Och trots allt detta måste de klara av att bygga ett nytt hem...
Stormtid började egentligen som ett tankeexperiment: hur skulle medeltida människor reagera om de ställdes inför verklig magi? "Relationer med 'urbefolkningen'" är fortfarande ett centralt tema, men "bygga upp ett nytt hem" och "utforska den nya världen" är även de viktiga. Och vill man köra en riktigt episk kampanj kan man försöka lista ut vad Ätarna kommer ifrån.

Fantastica (projektnamn)
Fantastica är också (än så länge) namnet på spelvärlden - en värld som verkligen är tänkt att göra skäl för sitt namn. I denna rejält färgglada värld är det fantastiska vardagsmat: skogarna är större och grönare än i verkligheten, slotten får Neuschwanstein att framstå som ett litet ruckel, drakar flyger under regnbågen och ingen blir förvånad över ett talande djur. Även fenomen som inte är så vanliga i fantasy förekommer: urverk så avancerade att de är självmedvetna, en civilisation av talande dockor och annat smått och gott. Ickemänskliga folk är inte bara vanliga, de är i majoritet - då jag utvecklat allergi mot alver, orcher och framförallt dvärgar ska dock dessa inte få vara med.
Människorna är dock de mest unika. De härstammar alla från en annan värld som de kallar "jorden" och där magi inte verkar existera men den tekniska utvecklingen kommit långt. Ingen i Fantastica vet hur de förflyttats dit - de flesta har helt enkelt vaknat upp i Fantastica en dag och får göra det bästa av situationen.
För det andra är människorna unika på grund av sina känslor och sin fantasi. Även om de andra folken inte saknar känslor kan människornas känslor bokstavligt talat förändra världen. Känslor är råkraften bakom all magi, och en människa som känner något riktigt starkt kan inte undgå att påverka världen omkring sig. Vissa områden i världen är helt genomsyrade av en viss känsla - en skog genomsyrad av skräck, till exempel, är som hämtad ur Sleepy Hollow.
Målet är, kanske inte helt oväntat, att skapa en storslagen och samtidigt drömsk stämning. Vad rollpersonerna känner ska vara lika viktigt som vad de kan. Världen är bokstavligt talat en drömvärld, så det är den känslan man ska försöka uppnå.

Stormtid är den jag klurat mest på, men Fantastica känns mer... unik. Snälla, säg vilket alternativ ni föredrar!

Ridijeck
Rådvill
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Fantastica låter riktigt trevligt Hur långt har du tänkt gå med ditt projekt? Är det bara en hobbygrej eller satsar du ännu högre?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

KampSnigeln

Veteran
Joined
20 Aug 2001
Messages
19
Location
Leningrad
Det spelet med "kymra" kändes som någonting jag ville spelleda iallafall. Har haft ett liknande koncept, men med en värld där alla invånarna härstammar ifrån 9 olika gudar, med olika egenskaper, därav har de 9 olika människostammarna olika förmågor som är inte helt olika magi, men ändå mer relaterade till deras gudar. och givetvis finns det även lite andra hemskheter. men jag la det på definitivt is.

men ditt spel känns pepp. dark bloodline fantasy..... ;)

the snail of world peace ;)

"humanity is the devil"
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Fantastica låter riktigt trevligt Hur långt har du tänkt gå med ditt projekt? Är det bara en hobbygrej eller satsar du ännu högre?

Hobbyprojekt, helt beroende av min lust och energi. Finns därför stor risk att det aldrig slutförs...

Ridijeck
inte fullt så energirik som han ibland önskar
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag sätter en stor fet jävla slant på Stormtid och säger att den vinner i längden. Det är tillräckligt annorlunda för att lyckas, det finns en konflikt att bygga på, och det känns helt enkelt mer intressant än en snuttegullig pluttevärld (ursäkta uttrycket, men det var den känslan jag fick), där allting är helt otroligt. Alice i Underlandet? Nej tack, inte här iaf.
Nej, satsa du på Stormvind, det tycker jag låter som den bästa idén, och det är faktiskt en långt ifrån dålig idé. Lite mörk världsbild, verkar det som, och det kan vara bra ibland.

/Skuggvarg (vill gärna läsa mer om Stormtid)

PS. Jag skulle dock förorda ett namnbyte, men har inga förslag att komma med, så jag kanske ska hålla tyst istället...DS.

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Stormtid låter häftigt, men en smula begränsat. Jag skulle vilja se det som en enda megakampanj på kanske en sju-åtta spelsessioner med ett unikt regelsystem. Så att man spelar "klart" världen i en enda lång episk historia. Så skulle jag förresten vilja ha fler spel. Tänk om Kult bara hade varit ett hobbyprojekt med regler och ett stort djävla äventyr där man faktiskt "klarar" världen när spelet är över? (om man spelat bra, vill säga)

Men för egen del föredrar jag Fantastica. -Fast med alver! Jag gillar idén med en sorts "Never Ending Alice in Narnia" -he he! Fast det borde vara riktigt, riktigt snuttigt, inga testosteronbarbarer! Inga höftskynken! Det ska vara fauner och pysslingar och tjejer med blommor i håret och bäckasiner och älvor med fjärilsvingar och mandriller som röker vattenpipa och elaka drottningar. Fy fan vad häftigt! Tja, vad du än väljer, hoppas jag att jag kan bistå med idéer under arbetets gång!

/Rising

"Ditt liv och ditt äventyr slutar här"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Du har väl några att spela med? Fråga dessa istället vilket de helst vill spela. det är trots allt dem som du kommer att testa världen på.

/[color:green]Han</font color=green> är mest sugen på Stormtid men tror Fantastica håller i längden om man vill spela fantasy
 
Top