Rollspelsmakande och varför jag är AI-positiv

Jo, men jag skulle nog säga att det kan vara extra frestande med ett verktyg där den bärande idén och säljpunkten (till de riktiga köparna, då) är just en värld där man slipper friktionen av att ha att göra med besvärliga riktiga människor. Det blir nog extra viktigt att så att säga touch grass då och då.
Jo, nu har jag dock inte sett någon i tråden som vänder sig mot att tala eller ta in-put från andra människor. Mer att AI blivit en snabbare väg i väntan på att få in-put från andra människor.

Använder den mycket. Skriver program som hjälper mig i mitt skapande, och senare i mitt spelledande. Bollar med den, där vi omväxlande har rollerna som redaktör och skribent. Korrläsning. Idebollplank och ideexpansion. Illustrationer. Finna logiska luckor i det jag skriver (ärligt talat, vem minns detaljerna i vad man skrev för åratal sedan...). Se om mina påskägg är lagom tydliga. Namn. Osv.

Det är som att ha en skock utvecklingsteam som alltid finns till hands och som konsekvent levererar fort och bra.

Den låter mig arbeta mycket mer på det kreativa ideplanet, och mindre på det tröliga implementationsplanet. Det gillar jag, det gör det roligt att pyssla med projekten.

Senaste året har AI blivit bra nog att faktiskt kunna komma med rimliga idéer eller hjälpa till att utveckla dem.
Det där är något som många missar, spdciellt de som prövade den för två år sedan och förkastade den då. Idag är den i klass med en mänsklig expert, och den blir tydligt bättre för varje månad. Nu har jag betalversionen av ChatGPT, och jag tror den är lite mer kompetent, men det borde synas i gratisvarianten också.

Bara som exempel, så har jag slutat leta efter program som gör vad jag behöver, jag bara säger åt den att göra precis det program jag vill ha.

Har inte hunnit spela så mycket med detta, men använder agenter via Multica och Claude code med lite olika specialiteter som får ta hand om tickets åt mig, kontrollera kongruens och skapa saker proaktivt. Det är coolt. Och med bara halvhyfsad transkribering behöver jag aldrig föra anteckningar!

Det blir nästan alltid fisktank när jag spelar, och det är väldigt najs när det gått en vecka i spelet att kunna fråga "just jävlar, allt det som hänt, hur har det påverkat Aktör X och hur har Aktör X agerat som följd?" och få veta att agenten lydigt har fört bok över detta :)

Något som är superskönt är att jag kan gå från stödpunkter direkt till redigerande, utan att behöva skriva första utkastet. Normalt brukar jag skriva ett utkast för mig själv, slänga bort det och sedan skriva ett utkast som andra ska läsa.

Som exempel så för jag krönika över vår Pendragon-kampanj. Det skiftar vilka spelare som är med så jag för krönika så att folk kan följa med i vad som har hänt. Så jag måste ta det i beräkning samtidigt som jag vill ha någon sorts stämning. Så jag måste dels skriva ett utkast där jag får med mina anteckningar under spelmötet och dels måste jag skriva för att det ska vara intressant att läsa och dels måste jag skriva för att få rätt stämning. Detta kunde ta mig 1-2 timmar.

Nu har jag gjort en agent med instruktioner så jag för in mina anteckningar, AI:n genererar ett utkast som jag sedan redigerar. Detta tar mig runt 20 minuter! Likadant kan jag göra när jag kodar eller när jag skriver rollspel.

Det blir nästan alltid fisktank när jag spelar, och det är väldigt najs när det gått en vecka i spelet att kunna fråga "just jävlar, allt det som hänt, hur har det påverkat Aktör X och hur har Aktör X agerat som följd?" och få veta att agenten lydigt har fört bok över detta :)
Det har jag inte ens tänkt på. Man skulle kunna definiera hela fisktanken i AIn, och sedan låta den sköta allt som sker "off screen". Så, istället för "nu väljer jag en sak som händer som reaktion", så väljer jag fortfarande, men den ser till att reaktionen propagerar genom hela tanken.

Det har jag inte ens tänkt på. Man skulle kunna definiera hela fisktanken i AIn, och sedan låta den sköta allt som sker "off screen". Så, istället för "nu väljer jag en sak som händer som reaktion", så väljer jag fortfarande, men den ser till att reaktionen propagerar genom hela tanken.

Precis så! Att skapa bilder och text är ju coolt och så men jag vill hitta sätt att ha agenterna med vid bordet, det här är ett sätt. Det är fortfarande lite oberäkneligt mest pga min setup men att ha en flik dör jag kan se två agenter diskuter vad som sker just här och nu vid spelbordet och skapa reaktioner och uppdatera grejer gör mig glad :)

Jag har ju jobbat mycket med Blommornas folk på sista tiden, och har använt lite AI, i mycket avgränsade roller. Jag har inte använt den för att skriva någon text, eller för att göra några bilder. Det är saker jag vill göra själv, och som jag uppskattar kommer från en människa. Jag har också funnit AI rätt kass när det gäller idéer, och det är verkligen inget jag behöver hjälp med. Flaskhalsen i mitt rollspelsskapande är spelandet och skrivandet, så att få hjälp med fler idéer är verkligen inget jag varken behöver eller vill ha. Det är för mig själva kärnan i vad jag gör, och spelet skulle inte vara mitt om jag lät en AI göra det jobbet åt mig.

Med det sagt så finns det ett par ställen där jag verkligen haft nytta av att få hjälp av Mistral, som är den AI jag användet i först hand, men även ibland ChatGPT:
  1. Jag har velat ha historiska kartor över Kanton. Jag kan hitta sådana, men de är fulla av text, på engelska och/eller kinesiska. Jag har här bett en AI att rensa bort all text, men behålla kartan i övrigt identisk. Sedan kan jag jobba med den manuellt, vektorisera den och lägga till min egen text. Sparar en jäkla massa arbete.
  2. Söka efter referenser och material. Här fungerar en AI bättre än en traditionell sökmotor, då jag kan vara mer specifik. ”Lista några klassiska kinesiska dikter som talar om plommonblomster (梅, inte 李), gärna med en vemodig ton". Sökning efter artiklar på engelska, franska, kinesiska och tyska samtidigt, om specifika ämnen på en viss geografisk plats. Och så vidare.
  3. Repetitiva uppgifter. Att ta en lista, extrahera alla kinesiska namn, sedan lista dem med deras kantonesiska uttal enligt Yale-transkriptionen. Här blir det en massa fel, såklart, men jag kan manuellt gå igenom listan och korrigera, vilket är mindre jobb än att göra allt själv.
Generellt sett är jag inte intresserad av att en AI ska göra något kreativt åt mig. Det är som att be någon annan att äta maten åt mig. Det är ju vad jag sysslar med, hela poängen med att göra detta från början. Men för icke-kreativa uppgifter som de ovanstående kan en aI bespara mig en del tid.

TILLÄGG: Viktigt också att inte ta AI som källa till något påstående. Jag använde det endast för att hitta källor, och sedan läste jag källorna själv. Att läsa en sammanfattning hade också riskerat att göra att jag misst något. Ibland använde jag dock maskinöversättning för att översätta en kinesisk källa till svenska då jag läser snabbare på svenska. Sedan när jag hittade något intressant så dubbelkollade jag alltid genom att läsa den intressanta biten i original.

Last edited:
Jag har också funnit AI rätt kass när det gäller idéer, och det är verkligen inget jag behöver hjälp med.
Får jag fråga HUR du använder den för idéer?

För mig är den bra, men jag ger den ganska specifika riktlinjer. Tex "Vi har det här öppna scenariot (två sidor beskrivning, stöttat av 6 MB text spelvärld). Ge mig en lista på komplikationer och personer som spelarna kan stöta på.". Sedan gallrar jag den listan, modifierar den, och vips så har jag skapat mer fyllighet i scenariot.

Jag använder det ganska ofta när jag tömt ut mina egna idéer, och vill ha variation, saker som går lite utanför vad jag tänkt. En värld som är mer varierad än vad ett huvud kan prestera. Helst skulle jag vilja ha ett team kreativa människor, men man kan inte få allt man vill, och med vad jag har råd att betala dem så skulle det falla på "slaveri är förbjudet".

Får jag fråga HUR du använder den för idéer?
Äh, jag bollade mest lite för att se vad den skulle föreslå, och det var oftast de mest uppenbara och ointressanta idéerna som kom fram. Det var ett tag sedan, och det är säkert bättre nu. Men det är verkligen inget jag har något som helst behov av. Är det något jag har så är det idéer. Plus att jag vet att jag själv skulle bli rätt ointresserad av ett rollspel där idéerna kommer från en AI. Jag är ju inte ens intresserad av rollspel skrivna av människor jag inte känner.

Jag håller med OP. AI är ett bra verktyg. Inte bra till allt, men mycket användbart. Som minst kan man använda det som en avancerad sökmotor där den gör ett fantastiskt jobb.

Back