Nekromanti Rollspelsgrundboksformat?

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
<big>Inställningen till format</big>

Nu undrar jag följande; hur är er inställning till grundregelboksformat? Det vanliga (?) är ju att både "SL-delar" och "Spelardelar" ligger i en och samma bok, ibland i var sin del av boken, men det förekommer också en del rollspel som delar upp SL och spelarböckerna i två skiljda böcker (KULT 3ed, Nya L5R, NeoGames kommande Paranoia, för att nämna några). Hur är er inställning till problemet, som i grund och botten kan sägas vara: "hur fan skiljer man det SL ska läsa från det spelarna ska läsa"?

Alternativ 1: Tvåboksformat.
De direkta fördelar jag kan se med ett tvåboksformat är att spelarna kan köpa var sin "spelarbok" om de känner för det, utan att få med saker som de "inte borde veta", medan SL har allt det vesäntliga i sin egen bok. Nackdelen är väl främst produktionskostnaden av två böcker (förutsatt att spelet ska publiceras), men också att det kan bli rörigt och bli en hel del upprepningar mellan de två böckerna beträffande världsbilden; då i alla fall min uppfattning är att spelarna inte ska veta särskilt mycket om världen då de börjar spela, det är SL som ska ha koll.
Frågor här;
* Ska böckerna innehålla "upprepningar" av fakta, eller ska de vara helt avgränsade (världskapitlet i SLboken, regelkapitlet i SLboken, rasfakta i Spelarboken, tabeller i Spelarboken)?
* Ska böckerna ha en genomgående stil, eller ska SL's bok vara mer "datainriktad", medan Spelarboken är fylld med inspirationstext och bild (eller tvärt om)?

Alternativ 2: En bok, men två delar.
Det här formatet är väl egentligen en kompromiss; man får det bästa (?) från de båda andra alternativen. Produktionskostnaden blir inte den som i alternativ två, men å andra sidan är det "dyrare" för spelarna att köpa en "egen" bok (gör folk det?). Sen gäller i princip samma frågor här; ska man blanda kapitel eller inte?
Frågor här;
* Ska böckerna innehålla "upprepningar" av fakta, eller ska de vara helt avgränsade (världskapitlet i SLboken, regelkapitlet i SLboken, rasfakta i Spelarboken, tabeller i Spelarboken)?
* Ska böckerna ha en genomgående stil, eller ska SL's bok vara mer "datainriktad", medan Spelarboken är fylld med inspirationstext och bild (eller tvärt om)?
* Hur ska SL-delen och Spelardelen skiljas åt; ska det finnas ett "För SL"-avsnitt som är halva boken, eller bara en guide för hur man spelleder, medan Spelarboken innehåller all världsinformation?

Alternativ 3: En bok.
Det här är väl det traditionella; man tar en bok och lägger in kapitel som inte är spelar eller SL-vinklade, utan går igenom sådant som "magi", "strid", "färdigheter" osv. Problemen här är väl främst att man inte kan rikta just viss information till spelare och annan information till SL; det hela måste ju bli lite mer "generellt" (vartpå man riskerar en "Storytellers Handbook", eller liknande).
Frågor här;
* Finns det en risk med att låta avsnitt, som mer eller mindre riktas till antingen spelare eller SL blandas, eller är det rent bättre?
* Hur ska man skriva; generellt eller detaljerat?

Fler alternativ?
Finns säkert, men de vill jag inte höra talas om! /images/icons/wink.gif

Om ni kan, får ni gärna hålla i bakhuvudet att det här gäller ett rollspel som har en hel del "hemligheter", som spelarna helst inte ska veta något om. De innehåller också en hel del rent "faktamaterial" om världen. Det ska, förmodligen, ges ut fritt på internet, med eventuell pappersversion senare. (Måste ju vinkla det för min egen vinnings skull... /images/icons/wink.gif)

I övrigt: Det här är den tusende tråden på det här forumet! Hurra!

[color:red]- §eraphim.</font color=red>
 
Top