Nekromanti Rollspelsgrundboksformat?

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
<big>Inställningen till format</big>

Nu undrar jag följande; hur är er inställning till grundregelboksformat? Det vanliga (?) är ju att både "SL-delar" och "Spelardelar" ligger i en och samma bok, ibland i var sin del av boken, men det förekommer också en del rollspel som delar upp SL och spelarböckerna i två skiljda böcker (KULT 3ed, Nya L5R, NeoGames kommande Paranoia, för att nämna några). Hur är er inställning till problemet, som i grund och botten kan sägas vara: "hur fan skiljer man det SL ska läsa från det spelarna ska läsa"?

Alternativ 1: Tvåboksformat.
De direkta fördelar jag kan se med ett tvåboksformat är att spelarna kan köpa var sin "spelarbok" om de känner för det, utan att få med saker som de "inte borde veta", medan SL har allt det vesäntliga i sin egen bok. Nackdelen är väl främst produktionskostnaden av två böcker (förutsatt att spelet ska publiceras), men också att det kan bli rörigt och bli en hel del upprepningar mellan de två böckerna beträffande världsbilden; då i alla fall min uppfattning är att spelarna inte ska veta särskilt mycket om världen då de börjar spela, det är SL som ska ha koll.
Frågor här;
* Ska böckerna innehålla "upprepningar" av fakta, eller ska de vara helt avgränsade (världskapitlet i SLboken, regelkapitlet i SLboken, rasfakta i Spelarboken, tabeller i Spelarboken)?
* Ska böckerna ha en genomgående stil, eller ska SL's bok vara mer "datainriktad", medan Spelarboken är fylld med inspirationstext och bild (eller tvärt om)?

Alternativ 2: En bok, men två delar.
Det här formatet är väl egentligen en kompromiss; man får det bästa (?) från de båda andra alternativen. Produktionskostnaden blir inte den som i alternativ två, men å andra sidan är det "dyrare" för spelarna att köpa en "egen" bok (gör folk det?). Sen gäller i princip samma frågor här; ska man blanda kapitel eller inte?
Frågor här;
* Ska böckerna innehålla "upprepningar" av fakta, eller ska de vara helt avgränsade (världskapitlet i SLboken, regelkapitlet i SLboken, rasfakta i Spelarboken, tabeller i Spelarboken)?
* Ska böckerna ha en genomgående stil, eller ska SL's bok vara mer "datainriktad", medan Spelarboken är fylld med inspirationstext och bild (eller tvärt om)?
* Hur ska SL-delen och Spelardelen skiljas åt; ska det finnas ett "För SL"-avsnitt som är halva boken, eller bara en guide för hur man spelleder, medan Spelarboken innehåller all världsinformation?

Alternativ 3: En bok.
Det här är väl det traditionella; man tar en bok och lägger in kapitel som inte är spelar eller SL-vinklade, utan går igenom sådant som "magi", "strid", "färdigheter" osv. Problemen här är väl främst att man inte kan rikta just viss information till spelare och annan information till SL; det hela måste ju bli lite mer "generellt" (vartpå man riskerar en "Storytellers Handbook", eller liknande).
Frågor här;
* Finns det en risk med att låta avsnitt, som mer eller mindre riktas till antingen spelare eller SL blandas, eller är det rent bättre?
* Hur ska man skriva; generellt eller detaljerat?

Fler alternativ?
Finns säkert, men de vill jag inte höra talas om! /images/icons/wink.gif

Om ni kan, får ni gärna hålla i bakhuvudet att det här gäller ett rollspel som har en hel del "hemligheter", som spelarna helst inte ska veta något om. De innehåller också en hel del rent "faktamaterial" om världen. Det ska, förmodligen, ges ut fritt på internet, med eventuell pappersversion senare. (Måste ju vinkla det för min egen vinnings skull... /images/icons/wink.gif)

I övrigt: Det här är den tusende tråden på det här forumet! Hurra!

[color:red]- §eraphim.</font color=red>
 

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Vill bara förespråka två helt skillda delar... det är bättre att skriva samma information två gånger än skapa en bok som ibland blandar in information till spelaren och tvårt om eller har en gemensam del med information som rör båda sidorna. jag förespråkar Ctrl+C om du förstår vad jag menar... =)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag tror att jag föredrar en regelbok och ett antal beskrivningar av världen som egna skrifter. Det tycker jag oftast är en naturlig indelning om det inte är ett litet antal sidor för då kan man nog lika gärna slå i hop dem till en.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Håller med BrickuS, två helt skillda böcker, heller lite upprepningar. Jag gillar KULT 1:a utgåvan och DoD -91, båda med tre olika böcker......en spelarbok en SLbok och ytterligaren en bok den info/tilläggsregler.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Beror ju ofta på rollspelets karaktär. Jag gillar inte många böcker, och uppdelningen spelare/spelledare känns inte särskilt vettig för mig. Förutom kanske i spel som Chock där en del behöver undanhållas från spelarna. I spel som Kult gör jag helst egna rollpersoner åt spelarna så de inte kan en endaste regel eller någonting själva, förutom det jag vill att de ska kunna. Tanken på en spelardel som spelarna själva skall köpaär iofs ett smart försäljningsargument, men i min grupp är det ingen som vill ha något sådant. Blir jag inspirerad av ett spel, då köper jag hela klabbet och spelleder det.

Generellt kan jag väl gå med på en uppdelning med en bok med alla regler som alla får bläddra i, och en del med världen och alla hemligheter som endast är avsedd för spelledaren. Men helst inga textstycken som kopieras och återfinns i båda böckerna. Det känns oigenomtänkt.

/Rising
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
förslag nr 4.

4st.


En världsbok.
En "hemlighetsbok"
En "avancerade regler"-bok
En grundregler, och tabellbok (den som behövs för att bl. a. skapa rollpersonerna)

64 sidor styck!
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Följdfråga

"4 st"

Tänk dig produktionskostnaden på den, du. Ett mer realistiskt alternativ (= praktiskt genomförbart) vore väl att;
1, Sätta samman "Hemlighetsboken" med "Avancerade Regler" till en "SL-bok" och "Världsboken" och "grundregel och tabellbok" som en "Spelarbok".
2, Göra en bok, med fyra huvudkapitel, eventuellt uppdelad i "SL/Spelar-avsnitt".
3, Göra en bok som vanligt, men lägga Hemlighetsboken i en modul istället (inte olikt Eon-varianten)?

Vilket av de alternativen skulle du föredra?

i övrigt: Det var bara en tidsfråga tills nån skrev ett "fjärde alternativ", eller hur? Nästan lika felsäkert som ett "Läs INTE det här"... /images/icons/wink.gif

[color:red]- §eraphim.[color:red]
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Alternativ 1 lägger jag min röst på.

Jag föredrar lätt att spelen har två böcker. Där ska förslagsvis alla vanliga regler som spelare och spelledare använder finnas, info om världen såsom en som bor där känner till den.

I spelledarens bok ska allt om att skapa äventyr, obskyra regler, monster, saker som inte stämmer om världen såsom den beskrivs i spelarboken osv finnas. Då råkar inte spelarna få reda på saker som ska vara hemliga tills sl villatt de ska avslöjas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Till att börja med, Neos kommande skräckspel heter Phobia, inte Paranoia. Paranoia gavs ut av West End Games och hade inget med skräck att göra alls.

Själv blandar jag hejvilt. Västmark är en bok. Det finns några hemligheter i den, men de markeras rätt tydligt. Det rör sig om en sida i kapitlet om Älvafolk samt en del på slutet i spelledarkapitlet. Resten kan spelarna läsa bäst de vill, och skulle spelarna läsa hemligheterna så är det faktiskt ingen större förlust. Det är så att säga inga världsomstörtande hemligheter. Detta kommer att putsas på i nästa utgåva.

Evangelium kommer egentligen inte ha några hemligheter alls. Däremot kommer det finnas frågeställningar som spelledaren själv får välja huruvida han vill ta med eller inte, och i vilken form.

Skymningshem blir inte mindre än fyra delar
1) en introduktion som snabbt skickar in spelarna i miljön utan att de behöver plöja miljarder sidor världsbeskrivning (ca 16 sidor)
2) en regellös världsbeskrivning som tar upp detaljerna kring världen (ca 80 sidor)
3) en regelsektion som finns i olika varianter, dels ett referenssystem som dessutom är ett eget inneslutet och spelbart regelsystem och dels anpassningar av andra regelsystem. (referens/regelsystemet på ca 64 sidor, medan anpassningarna får bli så stora som de blir)
4) en sektion med hemligheter som beskriver bakgrunden och "metafysiken" (ca 32 sidor)

Playelf kommer bara att bli ett häfte. Punkt.

Så man kan väl säga att min inställning är att formatet anpassas till produkten. Det finns ingen generell standardlösning som passar allt, utan man får anpassa sig till omständigheterna
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Följdfrågor.

"Till att börja med, Neos kommande skräckspel heter Phobia, inte Paranoia. Paranoia gavs ut av West End Games och hade inget med skräck att göra alls."

- Doh! Det visste jag ju. *tänka rätt och skriva fel* /images/icons/crazy.gif

"Så man kan väl säga att min inställning är att formatet anpassas till produkten. Det finns ingen generell standardlösning som passar allt, utan man får anpassa sig till omständigheterna"

- Det är min inställning också; det jag ville veta var om folk i allmänhet hade någon generell preferens och om de kunde ge ett svar utifrån det jag skrev sist i inlägget:
"Om ni kan, får ni gärna hålla i bakhuvudet att det här gäller ett rollspel som har en hel del "hemligheter", som spelarna helst inte ska veta något om. De innehåller också en hel del rent "faktamaterial" om världen. Det ska, förmodligen, ges ut fritt på internet, med eventuell pappersversion senare.

I övrigt: Av dina beskrivningar att döma så föredrar du en bok, eventuellt uppdelad i avsnitt - stämmer det?

[color:red]- §eraphim.</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Följdsvar

"Det är min inställning också; det jag ville veta var om folk i allmänhet hade någon generell preferens och om de kunde ge ett svar utifrån det jag skrev sist i inlägget:"

Och jag gav ett svar i form av de lösningar som jag har funnit mest praktiska i olika situationer.

"Av dina beskrivningar att döma så föredrar du en bok, eventuellt uppdelad i avsnitt - stämmer det?"

Inte nödvändigtvis. Västmark och Playelf är i princip en bok, visserligen i elektroniskt format (än så länge). Evangelium blir förmodligen två: regelsystemet Gränsvärldar och världen. Skymningshem blir tre (eventuellt fyra) separata böcker. Om Skymningshem eller Evangelium trycks på riktigt någon gång så är det dags att fundera på en box eller slipcase för att hålla böckerna på plats.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Till att börja med, Neos kommande skräckspel heter Phobia, inte Paranoia.

Äh, rubbningar som rubbningar... (-:

Playelf kommer bara att bli ett häfte. Punkt.

Hm, ingen separat "Girls of Playelf"-almanacka? Hm?

Så man kan väl säga att min inställning är att formatet anpassas till produkten. Det finns ingen generell standardlösning som passar allt, utan man får anpassa sig till omständigheterna

Indeed. När vi spelade Traveller innehöll boxen två böcker - 'Rules' (tjock) och 'Charts & Tables' (tunn). Vår SL tyckte det var en helt ultimat lösning; vi kunde spela var som helst och allt han behövde ta med sig var C&T och ett par tärningar. Men jag tror inte det skulle vara särskilt gångbart för ett spel av idag.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hm, ingen separat "Girls of Playelf"-almanacka? Hm?"

Kanske. Den skulle i så fall bli en modul, och inte en grunka i grundspelet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Påminner mig...

"Funderade eventuellt på att köpa "färdig västmark" från hobbyspel. Peptalk?"

Just nu är det nog ganska svårt, mtp att killen som skriver ut dem har fått en trasig skrivare. Det i sin tur har sporrat mig att göra klart Västmark 3.0 och få den i tryck, så den kan jag nog erbjuda någon gång i vår med lite flyt. Det gäller bara att få ur tummen och göra klar fanskapet...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fy fan vilken bra idé!
En modul-almanacka!/images/icons/cool.gif
Varje månad får man en babe - och ett äventyr!
Jag menar, ingen vuxen människa (d.v.s nog gammal att ha utvecklat nostalgi) har ju tid att spela mycket oftare... /images/icons/wink.gif

Nightowl
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Po-stumt

Kan tänka mig att produktionskostnaden är lägre för dem, med mjukt omslag, inte olikt dod1-4. Men vad vet jag ? En liten söt box eller ett gulligt plastfodral bvore oxå på sin plats (helst med rosa blommor på kanterna)


> 1, Sätta samman "Hemlighetsboken" med "Avancerade Regler" till en "SL-bok" och "Världsboken" och "grundregel och tabellbok" som en "Spelarbok".

Är nog att föredra, (fast jag tycker du ska ha en stor världsdel(av boken då))!

> 2, Göra en bok, med fyra huvudkapitel, eventuellt uppdelad i "SL/Spelar-avsnitt".

Är nog bättre om du vill ha den såld i handeln, en bok hårdpärm låter som det billigaste alternativet...


Men helst vill jag ha en samling av små böcker i storleken av dod eller mindre.

Desto fler böcker, desto fler som kan äsa dem samtidigt, och ett ensamt blad med formler är inte särdeles värdelöst det heller.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Alt. 2 för min del

k, ska väl berätta min blyga inställning.. Håller med Rising..
(Behöver jag skriva något mer? Äsch, jag gör det ändå)

Jag är SL till bara två rollspel och jag har läst... två rollspel.. Visst, jag har bläddrat i ett flertal..

I.a.f. Deadlands har en hel del hemligheter och de har delade in första upplagan i tre delar. Gubbgöra, spelardel och SLdel. Spelardelen innehöll regler (som strider), världsbeskrivningar och hänvisningar til SLdelen när det var något skumt i görningen ang. världen.. Tyckte det är en helt OK lösning..
I 2ED så delade de upp det hela i en spelar- och en SLdel ("3ED" är d20!)... Vet inte hur den blev.. Kanske hänvisningar från spelarboken till SLboken(?).. En rätt ball lösning, eftersom då kan SL sitta och "fula" med sin jättefiffilurhemliga Bok™ medan spelarna ser lite hänvisningar i vissa avsnitt till hans Bok™..

Jag har helst flertal böcker (men det får inte gå till överdrift) som går in på ett visst ämne och eftersom det ska släppas på nätet så spelar väl tryckkostnad ingen roll?

Till DoD har jag gjort ett spec. häfte med tabeller o.dyl. som behövs när man gör en gubbe.. Ogillar när man måste släpa med sig böcker i onödan (för att till viss del säga emot mig i stycket ovan), när man ändå bara använder en viss del saker hela tiden från dem..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte fattar att ingen speltillverkare slänger med ett tabellhäfte till sina prylar (eller har det på hemsidan)
 
Top