Rollspelsfilosofi?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
589
Location
Göborg
Vilka böcker eller andra verk finns det som behandlar rollspelen som företeelse och teorin bakom? Gygax skrev Role-Playing Mastery och lade väl någon form av grund till ämnet, sedan finns till exempel Second Person av Harrigan. Frågan är ganska bred och jag söker inte spelledarråd, men jag är intresserad av teorin och filosofin bakom rollspelandet, gestaltandet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Ron Edwards The Big Model är väl det mest omfattande teoribygget. Det är rätt tungt att sätta sig in i, och modernt teoribygge har väl sprungit ifrån modellen på många punkter, men jag tycker fortfarande att det är en riktigt bra grund och hyser många insikter, och på gott och ont har alla teorier sedan dess varit reaktioner på TBM. Här är väl rätt ställe att börja läsa på om detta.

EDIT: Theory from the Closet kan vara en enklare ingång om man gillar podcasts.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,879
Location
Barcelona
Det finns två böcker med titeln "Dungeons & Dragons and Philosophy", utgivna på olika förlag med olika redaktörer. En av William Irwin och Christopher Robichaud; en av Jon Cogburn och Mark Silcox.

En annan klassiker i genren är Daniel Mackays The Fantasy Role-Playing Game.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,079
Location
Göteborg
Det finns två böcker med titeln "Dungeons & Dragons and Philosophy", utgivna på olika förlag med olika redaktörer. En av William Irwin och Christopher Robichaud; en av Jon Cogburn och Mark Silcox.
Jepp, jag har skrivit om dem en gång i tiden.


 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Ron Edwards The Big Model är väl det mest omfattande teoribygget. Det är rätt tungt att sätta sig in i, och modernt teoribygge har väl sprungit ifrån modellen på många punkter, men jag tycker fortfarande att det är en riktigt bra grund och hyser många insikter, och på gott och ont har alla teorier sedan dess varit reaktioner på TBM. Här är väl rätt ställe att börja läsa på om detta.

EDIT: Theory from the Closet kan vara en enklare ingång om man gillar podcasts.
Yes! Håller helt med Genesis här. Detta plus Vincent Bakers texter. De flesta är väl samlade här. http://lumpley.com/index.php/anyway/thread/859

För mig att greppa Ron Edwards texter så var korsläsning med vad Vincent Baker skrev viktigt. Denna ex. http://lumpley.com/creatingtheme.html

Men eftersom mycket kring dessa texter handlar om hur rollspel som system fungerar, eller rollspel som social aktivitet med andra människor fungerar, så detta + att spela och tänka på det parallellt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Serien "Pleasures of the OSR" var rätt trevlig tyckte jag. Förutom när han skriver om indiespel/storygames, där har han faktiskt inte koll öht och skriver direkt felaktiga saker.


Har folk mer tips på bra OSR-poster med en mer teoretisk ambitionnivå och inte bara "kolla min edgy demonslayerprincesstoad" så shoot! (och då inte för att en demonslayerprincesstoad är dåligt, det låter ju svinkoolt, men för att det känns som så mycket lättare att hitta)
 
Last edited:
Top