NYHET Rollspelsdraken 2022 tilldelas Theodore Bergqvist och Magnus Malmberg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej! Som ni vet har det hackat med utdelningen av Rollspelsdraken, så 2022 års drake har varit outdelad tills nu! Men nu är väntan över för den här gången.

Juryn har beslutat att ge 2022 års Rollspelsdrake till Theodore Bergqvist och Magnus Malmberg, grundare av Riotminds, för att de vid millenieskiftet plockade upp det av då många bortglömda och avskrivna varumärket Drakar och Demoner och blåste sagans eld in i den svenska rollspelsjälen. Med sina versioner av Drakar och Demoner och i ännu större grad deras arbete med kampanjvärlden Trudvang, höjde de produktionsvärdet på svenska rollspel och skapade spelprodukter som nådde ut över de svenska gränserna. Sagovärlden Trudvang med sina djupa skogar framstår ännu som deras största prestation, där de visade styrkan på att kombinera ett klassiskt varumärke med en stark, fantasifull vision av en alternativ mytologi förankrad i den nordiska sagomyllan.

Läs mer och se diplomet tecknat av Ronja Melin på rollspelsdraken.se.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Häftigt och tufft! Men var det verkligen inte någon som fick en drake på GothConpuben i fjol? Jag har starka minnen att jag kom typ en minut efter att det var klart och att det var allt folk pratade om.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Häftigt och tufft! Men var det verkligen inte någon som fick en drake på GothConpuben i fjol? Jag har starka minnen att jag kom typ en minut efter att det var klart och att det var allt folk pratade om.
Jepp förra året delades 2021 års drake ut, till Carl-Johan Ström!

Vi hoppas kunna få till 2023 års drake till GothCon i år.

MVH

Magnus "Osynk" Seter :D
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Roligt, och väldigt välförtjänt! Riotminds blåste liv i mitt slumrande rollspelsintresse, och det har hållt i sig sedan dess. DoD6 är därmed på sätt och vis ett av de viktigaste spelen för mig.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Klart välförtjänt. Tillsammans med Kult och Western var Trudvang spelvärlden som väckte en livslång kärlek till rollspel för min del. Aldrig förut har så mycket Cyrano de Bergerac kanaliserats som när vi viskade ”Säg att hon är Våren!” så högt vi vågade invid stockpalissaden, och sällan har så mycket svartsjukevåld följt som när vår färdkamrat vrålade ”Hon är som våren!” för full hals. I guess you had to be there.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Stort grattis!!! Vi hade otroligt kul med framförallt DoD6: Expert när det begav sig! Jag skulle nog även våga påstå att Riotminds där och då höjde ribban för hur snygga rollspelen kunde vara vilket verkligen satt sitt avtryck! På ett personligt plan var det indirekt tack Riotminds som mitt rollspelsskrivande kom igång på allvar då jag skrev mycket fanmaterial till deras spel.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
DoD6 (med expert när den kom) mellan 2000-2002 är högt upp bland mina bästa rollspelsminnen!

Inser att detaljerna är lite grumliga nu, men jag spelade en ung alvjägare vid namn Olirion. Gruppens magiker hette Maserati (som bilmodellen). Krigaren har jag glömt vad han hette, och så hade vi en fjärde medlem från 2001 där jag inte minns yrket ens. Nu kände jag mig gammal...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Många av mina finaste minnen från rollspelslivet kommer från DoD6: Expert, och Snösaga är fortfarande Den Stora Kampanjen (TM) i min gamla spelgrupp. Ruskigt kul. Och precs som @Zire älskade jag Jorges. Snyggaste, bästa och mest stämningsskapande rollspelsboken jag sett då.

Mitt första "publicerade" rollspelsäventyr var till DoD, fritt på deras extremt livaktiga riotforum. Saknar både det och gänget som hängde där nåogn gång i veckan.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Jag minns Jorges bestiarium med särskild värme. Det var den överlägset snyggaste rollspelsbok som jag någonsin hade sett. Det var en bok man kunde ta fram och göra folk intresserade av fantasyrollspel med!
Mer! Berätta mer om hur snygg den är!

Skämt åsido, utan RiotMinds hade jag förmodligen inte varit där jag är idag.

Att kunna försörja sig på att formge och layouta enbart nördgrejer är rätt så najs.

Tack Theo och Magnus!
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Drakar och demoner -91 gjorde mig intresserad av rollspel. Riotminds Drakar och Demoner fick mig att älska rollspel. Tiden med Trudvang var fantastisk och ingen annan setting har engagerat mig lika mycket.
Tack Riotminds för alla underbara ungdomsminnen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Jag blev så rörd av att folk gillar grejer jag gjorde för tjugoett år sedan att jag var tvungen att twittra om det.

Uppenbarligen peakade jag som rollspelsformgivare då, för ingen pratar om andra saker jag gjort som de pratar om Jorges bestiarium.

På Fria Ligans inflyttningsfest häromnyss träffade jag två personer som borde ha varit, typ, tolv 2001 – och de kunde inte sluta berömma JB.

Öhm … plötsligt inser jag att jag försöker stjäla RiotMinds thunder och få deras välförtjänta Rollspelsdrake att handla om mig.

Nevermind.

Här finns inget att se.

Cirkulera.
 
Top