Nekromanti Rollspelsdraken 2013 ... vi har en pristagare

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Våren närmar sig med stormsteg och det är återigen dags för Rollspelsdraken; priset som utdelas av forumet till personer som gjort utomordentliga gärningar för den svenska rollspelshobbyn. Den första rollspelsdraken gick förra året till Gunilla Jonsson och Michael Petersén som bl.a. skapade klassiker som Mutant och Kult! Juryn, bestående av medlemmar på rollspel.nu, har beslutat att tilldela Rollspelsdraken 2013 till Fredrik Malmberg. Motiveringen lyder:

“För sin insats som pionjär och visionär för den svenska rollspelshobbyn och som framgångsrik ledare för Äventyrsspel som ledde vägen för 1980-talets svenska rollspelsunder, har juryn beslutat att tilldela Fredrik Malmberg Rollspelsdraken 2013. Malmbergs centrala roll och betydelse för rollspelens introduktion och framväxt kan knappast överskattas, därför finner vi att han är en värdig mottagare av årets pris.“

En intervju med pristagaren kommer att publiceras i Fenix, och sedan kommer en längre intervju att postas på rollspel.nu!

Tack till juryn för årets arbete. Nu börjar jobbet med nästa års Rollspelsdrake!

/Magnus
representant för Rollspelsdrakens arbetsgrupp
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Roligt att en affärsman får priset. Det brukar annars mest vara kreatörer som nomineras.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Föga överraskande tycker jag att det är ett utmärkt val, tycker t.o.m. ingen annan förtjänat att få den förrän Malmberg har en.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag är glad att varit medlem i juryn och varit med och utsett Fredrik Malmberg till 2013 pristagare. Kreatörer till all ära, men att skapa en marknad och att få in så många svenska rollspel till så många hem, och dessutom skapa en marknad för kreatörerna är en bedrift värd att prisas.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Förstås mycket välförtjänt. Som jag sagt tidigare, det är bara att jämföra med de övriga skandinaviska länderna för att se vilken enorm betydelse Malmberg och Äventyrsspel haft.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Rollspelsdraken 2013 – diplomet

För andra året fick jag äran att utforma det diplom som tillfaller pristagaren. Även i år är det illustrateur extraordinaire Peter Bergting som står för motivet.

 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Rollspelsdraken 2013 – diplomet

Bra att det står överskattas och inte underskattas!

Snyggt!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Rollspelsdraken 2013 – diplomet

Mycket snyggt jobbat!

Däremot slog det mig precis att jag inte är med i Föreningen WRNU, men väl i juryn för rollspelsdraken. Fast det borde väl knappast vara något problem, det är ju inte så att föreningen måste utse en jury bestående av sina egna medlemmar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kan/får Föreningen WRNU Facebooka detta?
Är det i så fall OK att ta med bilderna på årets (och förra årets) diplom?

... Kanske iof ska vänta till efter GothCon?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
solvebring said:
Kan/får Föreningen WRNU Facebooka detta?
Är det i så fall OK att ta med bilderna på årets (och förra årets) diplom?

... Kanske iof ska vänta till efter GothCon?
Nu har ju inte jag något med Rollspelsdraken att göra (mer än att Magnus kontaktar mig i sista sekunden varje år och vill att jag ska göra diplom), men då Fenix redan släppt ut katten ur säcken och pristagaren redan är informerad har jag svårt att tänka mig att det inte skulle vara okej.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
Kan/får Föreningen WRNU Facebooka detta?
Är det i så fall OK att ta med bilderna på årets (och förra årets) diplom?

... Kanske iof ska vänta till efter GothCon?
Det är ju föreningen som delar ut priset så givetvis får föreningens facebook-sida ha det.

Det enda Fenix har copyright på är själva "pristagar intervjun".
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Fint!

Dante, okej att visa upp diplomen iom detta?
Vill förresten någon inblandad skria ihop en liten summering av vad Rollspelsdraken är och hur det fungerar/fungerat vore det topp. =)
 
Top