[Rollspelsbokcirkel] Ökenros

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
3,995
Location
Malmö
Välkommen till WRNU Rollspelsbokcirkels fjärde diskussionstråd.

I den här tråden läser vi rollspelet Ökenros, och delar med oss av våra tankar, åsikter och funderingar!

Diskussioner runt spelet föres med fördel här i tråden, i WRNUs vrållåda på Discord (där det även finns en tråd), eller var helst du känner för det!

Vi avslutar bokcirkeln med diskussion över videochatten Jitsi. Doodle för att bestämma datum kommer här i tråden inom kort!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,041
Location
Göteborg
Nu har jag inte varit med på dom här bokcirklarna tidigare så ni får säga till mig om jag gör fel, men tänkte att jag slänger ut mig lite spontana reflektioner så här efter en första genomläsning.

  • Fasen vilket coolt spel. Stämningen är ju toppen och jag blir till och med pepp att spela trots att romans aldrig varit en genre som tilltalat mig i något medium.
  • Jag älskar listan med hur man kan få ökad grad av närhet mellan roller i romansromaner
    • Men tycker att han slarvar bort kraften lite genom att bara ha det som ett tips och inte ens koppla den till hjälten eller hjältinnans nyckel utan där ska man plötsligt bara själv avgöra vad som är ökad närhet
  • Exempelnycklarna tycker jag verkar jättebra och ger dessutom så där fina indirekta reglifierade tips om hur spelet bör spelas. Hade gärna fått vara en regel att hjältinnan har hjältinnans nyckel och att minst en hjälte har hjältens, om jag spelar det kommer jag nog be gruppen om det ändå så det är väl inget större problem.
  • Tycker generellt att den ger lite dåligt med stöd för att göra nycklar, min erfarenhet av solar system är att det är riktigt svårt att skapa nycklar som blir bra i spel, och när man då visserligen ger en hel del bra exempel men ändå menar att det är roligast att skapa egna så hade jag hoppats på lite tips om hur man skapar bra nycklar. Särskilt hur man gör bra romansromansnycklar.
  • Den stora mängden spelexempel är toppen för att sätta stämningen, men det funkade inte riktigt för mig att alla hade namn på tre bokstäver, jag lyckades inte hålla isär dom och det kunde för mig i den här genomläsningen lika gärna stått A: och B: eller lite mer hjälpsamt SL:
    • Men jag hade nog egentligen tyckt det varit bättre om man hade gjort tvärtom, haft en liten avatar för varje spelare i exemplen och kanske en liten biografi om deras (fiktiva) bakgrund så jag hade fått något att hänga upp det på.
    • Som det är nu undrar jag om det inte hade passar bättre som ett häfte med ett tillhörande pedagogiskt poddavsnitt. (Fast då blir det ju iofs inte en pocketbok)
  • Att hävda att spelet inte har något som vi inte själva lägger in i det kan jag tycka är lite fegt, för självklart kommer ju vad vi lägger in i det påverkas av pitchen, reglerna och alla spelexempel, annars hade vi ju inte behövt boken.
  • Jag saknar tips på bra romaner som hör till genren.
  • Uppdelningen i skador på tre områden (kraft, instinkt, förnuft) och göra dom likvärdiga känns som jättebra för genren och ett snyggt sätt att visa hur 'skador' inte behöver ha med våld att göra och att spelet inte behöver handla om våld.
    • Dock himla otur att skadenivåerna heter 'blåslagen', 'blodig' och 'krossad' för att direkt föra tillbaka tankarna till just våld. Krossad kan jag tycka funka eftersom det finns i språket att man kan bli helt socialt krossad, men de övriga blir ju helt bildligt och det är synd att dom bilderna då måste komma just från våld. 'Nedtryckt', 'Sårad' (som i jag blir faktiskt sårad när du säger så), 'Krossad' är ett exempel på nåt jag tycker hade varit bättre.
  • Sjukt snygg omslagsbild
 

Hellzon

Parkour håller ungdomarna borta från gatan.
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,067
Location
Köping
Lite blandade tankar från mig också då:

Först: Vad behöver man? Man ska ha fudge-tärningar. Brr. Jag när en oresonlig motvilja mot specialtärningar i allmänhet och fudgetärningar i synnerhet. Att det finns med en beskrivning av hur man ritar om pricktärningar till fudgetärningar hjälper bara litegrann.

För övrigt tänker jag på godiset fudge när jag ser ordet "fudgetärning". Nomnom.

Sen kommer det riktiga introt, som mycket klokt tar upp att ja, det förekommer sex i romatiska noveller. Genren kallas inte "tantsnusk" för inte. Och så finns det rätt så sunkiga värderingar i grundmaterialet. Det är ju bra att snacka ihop sig innan spel.

Nästa steg är att spåna ihop vad boken Ökenros handlade om så man kan spela en kampanj inspirerad av boken. Jag hade nån tanke om att omspelbarheten blir lite begränsad då spånandet alltid utgår från omslaget och kanske förordet där Sarah hamnar i en sandig fantasyvärld. Man skulle nog kunna hacka Ökenros genom att använda valfri romantisk novells framsida och baksidetext, och se, längst bak i boken finns det med som förslag!

Gubbgörat kommer härnäst och här finns det lite kul grejer:

Storyn kommer kretsa kring hjältinnan och därför behöver alla roller vara direkt kopplade till henne. Bra att spika det direkt så ingen blir utanför av misstag.

Beskrivningar av kraftkällor:
"Personer med hög Kraft har ofta svällande muskler, ärrade ansikten och valkiga händer."
"Personer med hög Instinkt rör sig ofta graciöst, har genomträngande blick, god hörsel, slående utseende, kattlika reflexer eller djurisk dragningskraft."
"Personer med högt Förnuft har ofta ett stort ordförråd, kunskap om djur och växter, framgång i hasardspel och inflytande över andra."
Idel conaneska beskrivningar, inget utrymme för timida forskare här inte.

Nycklar är förstås från Solar System. Känns igen från Lady Blackbird också. Det är fortfarande roligt att det effektivaste sättet att odla XP är att bryta sina nycklar hela tiden - ger nog med erfarenhet för att köpa två nya. Men det blir ju inte vettigt spel så det kan man ju låta bli.

Sen kommer en hel radda spelexempel, tills vi kommer till hur man gör saker. Slå tre Fudgetärningar och lägg till en färdighet på skala 1-4. Det är bara hjältinnan som kan ha 4 i en färdighet och när hon lyckas slå 7 så är kampanjen slut.

Detta analogt med Solar System där din figur pensioneras när du lyckas slå tillräckligt högt. Där slutar figurens historia med ett riktigt fyrverkeri, i Ökenros avrundar vi kampanjen när hjältinnan har lyckats med något riktigt episkt. Man får väl lägga sina färdigheter så det inte blir ett episkt slag för Köpslå som avslutar kampanjen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,041
Location
Göteborg
Beskrivningar av kraftkällor:
"Personer med hög Kraft har ofta svällande muskler, ärrade ansikten och valkiga händer."
"Personer med hög Instinkt rör sig ofta graciöst, har genomträngande blick, god hörsel, slående utseende, kattlika reflexer eller djurisk dragningskraft."
"Personer med högt Förnuft har ofta ett stort ordförråd, kunskap om djur och växter, framgång i hasardspel och inflytande över andra."
Idel conaneska beskrivningar, inget utrymme för timida forskare här inte.
Jag reagerade också lite på det här, har du koll på romansgenren, är det här liksom någon slags standard i genren eller författarens tolkning? Utan att ha koll själv så hade jag spontant tänkt mig att "mystiska" främlingar skulle vara lika vanligt i romans som i fantasy och då är det ju inte direkt Conan jag tänker mig.
 

Hellzon

Parkour håller ungdomarna borta från gatan.
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,067
Location
Köping
Jag reagerade också lite på det här, har du koll på romansgenren, är det här liksom någon slags standard i genren eller författarens tolkning?
Jag har noll koll, men snubbarna på bokomslagen brukar väl se ut som att Vallejo kunde ha ritat dem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
14,215
Shit, vad tiden har gått. Jag hade ju lovat att hålla i ett Ökenros-spel.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
3,995
Location
Malmö
Mina tankar om Ökenros:
Det är en lättläst bok som simulerar genren med ganska små grepp. Det är förmodligen den enda varianten av Fate jag sett som jag tyckt varit OK, om än att jag tycker att dra bort positiva/negativa resultat (ovanpå tärningstillägg) kanske gör det lite rörigare än det behöver vara.

Starkt plus på att regler presenteras på Actual Play-vis: Lättläst, ger exempel på hur spelet fungerar, illustrerar regeldelar man kanske tyckte var otydliga och bra story.

Inspirationsmässigt är det lite skralt, om man inte vill köra en berättelse ganska nära den fejkade Harlequin-romanen - rödhårig hjältinna från annan värld, mång mörk och mystisk främling, skepp som seglar genom öknen. Jag gillar att nycklar hjälper, men känner att spelare behöver ge lite mer draghjälp än de gör i en del traditionella rollspel, samtidigt som det inte är riktigt uttryckligt sagt - det är med i exemplen men flyger lite lågt. Det är också med i förslaget att rotera spelledare.

Jag gillar att spelet finns men min begränsade erfarenhet av genren och lite andra skäl gör att jag inte är superpepp på att spela det. Är jag målgruppen dock? Nja, kanske inte. Jag hade kanske varit på en mer rymdbaserad variant. ;)

Rekommenderas, oavsett.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
3,995
Location
Malmö
Jag reagerade också lite på det här, har du koll på romansgenren, är det här liksom någon slags standard i genren eller författarens tolkning? Utan att ha koll själv så hade jag spontant tänkt mig att "mystiska" främlingar skulle vara lika vanligt i romans som i fantasy och då är det ju inte direkt Conan jag tänker mig.
Den lilla koll jag har på det, baserat på någon Harlequin-roman, Pride and Prejudice och Jane Ëyre A K A Romanen Som Fick Över En Miljon Kopior är att ja, detta är fullt normalt. Gärna ska hjälten vara en plågad själ också.
 
Top