Nekromanti Rollspel

Linus_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2001
Messages
1
Location
Uppsala
/images/icons/thinks.gif
Är det nån som kan tipsa mig hur jag ska börja om jag vill tillverka ett rollspel om Sagan Om Ringen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mitt råd är tyvärr att du lägger ned hela projektet på en gång. SoR-rollspel finns det redan, så det blir ju ganska svårt att profilera sig.

Som rollspelskonsument ser jag därför hellre att du lägger ditt kreativa krut på en alldeles egen idé som inte liknar något annat existerande rollspel. Då får du garanterat upp ögonen på folk och de kommer i vart fall ihåg ditt rollspel.

Den största avgrunden för amatörrollspel är att det sitter ett gäng entusiastiska ungdomar och vill göra sin egen fantasyvärld med folk som har egna religioner och språk och så vidare, fast sedan inte har tillräckligt med originella idéer så det bara blir ytterligare än profillös genomsnittsfantasyvärld.

Jag ser hellre att du utgår från en oväntad "twist" som direkt kan fånga omvärldens (nåja) uppmärksamhet:

Vad säger du om det här; ett sorts Arkiv X-spel som utspelar sig under medeltiden, kanske? Äventyrarna är edsvurna medlemmar i den topphemliga koalitionen Väktarnas Brödraskap, som insett att det finns en övergripande konspiration bakom handelshusen runt östersjön. Vad är det för en vidrig hemlighet som ruvar bakom de höga murarna kring högsätet i S:t Petersburg?

Eller det här då; äventyrarna lever i Kina under ordförande Mao's skräckvälde. Kommunistiska hängivna studenter slår sönder allt vänsterländskt, kapitalistiskt och antiproletärt, och egentligen är hela Mao's kommunistiska koncept en bluff. Han är inte ute efter att förbrödra sitt folk eller bekämpa klassklyftor, utan i själva verket är han och många ledande kommunister en sorts änglar utsända av heliga makter för att bekämpa ondskan. Äventyrarna axlar nämligen rollen som balroger från helvetet, som likt vampyrerna i WW:s spel, går omkring i den här världen såsom vanliga människor. Medan änglarna försöker använda den politiska situationen till att hitta och slå ut ondskan makter, är det upp till spelarna att förvrida den politiska situationen till att bara mynna ut i kaos och förstörelse.

Eller ännu en; året är 3012. Dekadensen är total; dagligen pumpas det ut porrsåpor på TV-nätets alla kanaler, heroin säljs till extrapris i köpmarknaderna, snuff-filmer är lagliga att spela in, om du bara betalar en symbolisk avgift till staten och endast använder din egen fru eller barn osv. Allt riktigt arbete utförs av maskiner under jordens yta, det finns inte längre en enda människa som verkligen behöver GÖRA något. -Utom mekanikerna. Det är deras jobb att reparera och underhålla maskinerna som utgör navet i den nya världsordningen, och de är de enda människorna som verkligen inser hur galen världen har blivit. Spelarna är alltså alla mekaniker, som i absolut största hemlighet snor maskindelar och komponenter och bygger vapen och utrustning på sin fritid. Någon måste störta Bolaget, och det måste störtas med våld. Samtidigt inser de feta direktörerna som profiterar på världens förfall att något är galet. De monterar upp kameror överallt, monterar ihop gestaporobotar och angivare, det är bara en tidsfråga innan de inser var hotet kommer ifrån...

Okej, just de HÄR idéerna kanske inte var några som triggade dig, men du hajjar vad jag menar va? Jag rekommenderar starkt att du låter fantasin flöda. Då kommer åtminstone jag att vilja vara speltestare.

/Rizing
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spån [OT]

Något som du funderat på att genomföra?

Nääh... jag bara spånade. Ville ju bara visa hur lätt det var att hitta på originella idéer. Fritt fram att sno bäst ni önskar, med andra ord.

Jag har ju så många projekt igång att jag storknar om jag ska behöva iscensätta ett till!

/Rismüssli
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Spån [OT]

Om det är ok så stjäl jag gärna den idén och utvecklar den lite. Kanske blir det en artikel i mitt fansin.

[edit]
Oj! Såg nu att William_Besario också hade planer på att stjäla din idé... så går det när man skriver inlägg och så ringer telefonen så att någon hinner före :gremfrown:
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Jag gillar din fantasi. Har du gjort något klart rollspel? Finns det att läsa någonstans?
 
Top