Rollspel som färdig upplevelse

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,334
Location
Nynäshamn
Fast det går väl att se samma film flera gånger? Man upptäcker dessutom nya saker i vissa filmer när man ser dem fler gånger.
Nu undrar jag om det finns något äventyr som är liksom explicit skrivet för att spelas flera gånger. Alltså att det typ är komplett i sig självt och går att spela med behållning en enstaka gång, men där det finns ett eller flera extra lager om story som egentligen bara kan framträda (för spelarnas del åtminstone) om man spelar flera gånger. Vägar man bara vet om att man borde testa andra gången tack vare information man fick den första, och sådär.

Som stort fan av Groundhog Day-tidsloopar och liknande shenanigans så känner jag att om det inte finns så borde det skapas.
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,270
Vill bara påpeka att anledningen till att jag drog igång detta OT om äventyrs längd var att jag funderade på vad som vore ultimat för just precis den sortens produkt som tråden handlar om. Inte den ultimata längden alla kategorier. Personligen tror jag att ca 40 timmar är bra, precis som du @Bifur skrev.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
337
Nu undrar jag om det finns något äventyr som är liksom explicit skrivet för att spelas flera gånger. Alltså att det typ är komplett i sig självt och går att spela med behållning en enstaka gång, men där det finns ett eller flera extra lager om story som egentligen bara kan framträda (för spelarnas del åtminstone) om man spelar flera gånger. Vägar man bara vet om att man borde testa andra gången tack vare information man fick den första, och sådär.

Som stort fan av Groundhog Day-tidsloopar och liknande shenanigans så känner jag att om det inte finns så borde det skapas.
Vildhjärta till gamla DoD6 har lite den stilen. Men där är det ju mest att det finns en massa slumptabeller och man behöva bara pricka i en del av grejerna i tabellen för att lyckas med äventyret. Man får oftast heller inte hela storyn av vad som hänt på en genomspelning. Men det är ju bara slump som avgör och slutet blir typ alltid samma.
 

guldfink

Swordsman
Joined
6 Feb 2011
Messages
621
Jag har sett att det säljs olika scenarier av spelet Exit (till exempel det här: https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/strategispel/exit-the-game-det-forbjudna-slottet-swe.html), som verkar vara som escape rooms men med handouts istället för ett helt rum. Jag har aldrig spelat något, vet inte hur bra de säljer och de är inte rollspel, men tydligen har nio olika scenarier släppts och de går inte att spela mer än en gång eftersom spelarna viker, river och skriver på handoutsen. Speltiden är 45-90 min.

Min poäng, svagt underbyggd eftersom jag inte har gjort mer än läst korta beskrivningar av produkterna, är alltså att det verkar gå att sälja spel som bara spelas en gång under en kväll. Jag hade gärna sett att det fanns fler rollspelsäventyr som hade ett liknande format, typ som Upsala-svitens delar och Chariot of the Gods.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,982
Location
Uppsala
Det jag inser är att idén med Fyra StuG blev mer eller mindre detta. Men konventsscenarier har ju också nämnts som något som skrivs för spel på kort tid. Det bästa med den typen av upplevelser tycker jag är just att det är EN sak och inte behöver vara något mer. Om det tar fem timmar eller fyrtiofem timmar tycker inte jag är lika viktigt som att det är en ball upplevelse. Hur lång är en TV-serie, liksom? Vissa är ett par avsnitt, andra är hundratals avsnitt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,783
Jag ska inte påstå att jag har svaret på vad den ultimata längden är men för denna nischen tror jag som @Genesis att det behövs en kombination av utförande (som kostar pengar), struktur (som minskar omspelbarheten) och längd (för att det ska stå i paritet med priset). Men det är klart att det finns omspelbarhet, som i allt rollspel, men inte mer än vad vanliga trad-äventyr har, och hur ofta spelas de igen av samma grupper? Upsala-sviten nämndes och det är ganska träffande. Välorganiserat och säkert 10 pass i lugnt takt.

Och för övrigt, ja, det skulle vara en tuff utmaning för spelskaparen att organisera det, men det tror jag också är ett argument för produkten (och dess pris), att det jobbet är gjort. Jag gillar ju personligen att preppa spel men det är ju en tröskel för vissa.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
2,963
Location
Enköping
Det är extremt svårt att veta hur populär en så här produkt skulle vara, men jag tror det skulle kunna vara en hit. Ännu mer än hit om man hade råd att använda kända ip. En linje med färdiga scenarion baserade på Star Wars, Harry Potter och Marvel med färdiga rp, handouts och regler och upplägg likt ett lätt brädspel så att det inte tar mer än kanske 1 timme att komma igång. Marknaden skulle bli både fansen av ip, folk som är nyfikna på rollspel och de som har spelat rollspel en hel del men kanske inte har tiden att förbereda.

Den största utmaningen tror jag verkligen blir upplägget. Ska man ha full frihet som i traditionella rollspel, eller ska man ha mer tydliga val som CYOA-böcker och spel? Om man vill att det ska vara ett fullödigt rollspel tror jag inte att det blir lika lättanvänt oavsett hur man gör för den som plockar upp det för första gången, om man inte räknar med mer preptid, kanske 5 timmar eller så. Man kan kanske ha 2-3 nivåer så det finns nybörjaräventyr och de för de som har spelat ett sånt och vill testa lite mer frihet.
(Jag tänker på såna där middagsbjudningsmordmysterier, vad kostar de, hur lägger de upp allt?)

Omspelbarhet tror jag inte är ett problem då man kan göra som i en del existerande rollspelsäventyr som Ravenloft där man har några få variabler som ändras och kan avgöra saker som hur man besegrar en slutskurk. Likaså kan man titta på en del brädspel och exempelvis kan man slumpa ut i vilket rum vilken magisk pryl är och vilket monster som vaktar det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,783
Inte mer svårsålt än att kräva att folk ska skriva upp sig för 40 timmars spelande. Beror på målgrupp.
Självklart, men någonstans tänker jag att denna nischen är för dem som tycker Pandemic Legacy och liknande är kul. Då är inte 10 spelpass så mycket. Något som även känns som standard i trad-svängen som så klart också tillhör målgruppen, där äventyr/kampanjer som tar betydligt längre tid än så närmast är vanligt i utbudet. Å andra sidan, tror man på konceptet finns det ju inget som hindrar ett anpassat utförande för olika målgrupper.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
14,872
Något som även känns som standard i trad-svängen som så klart också tillhör målgruppen,
Fast i trådstarten skriver du saker som "...en outnyttjad rollspelsmarknad..." och "Kanske skulle slutresultatet likna ett slags bra starter set deluxe..." så att sitta och skriva att erfarna trad-spelare är vana vid det är väl knappast ett starkt argument?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,783
Fast i trådstarten skriver du saker som "...en outnyttjad rollspelsmarknad..." och "Kanske skulle slutresultatet likna ett slags bra starter set deluxe..." så att sitta och skriva att erfarna trad-spelare är vana vid det är väl knappast ett starkt argument?
Medges. Så här då: kan legacy-spel slå stort varför skulle inte rollspel i näraliggande utförande kunna nå samma personer? De är antagligen i alla fall inte rädda för att spela ganska många pass. Men jag är med på invändningen och kan köpa att längden kanske inte är en grej i sig (annat än att om jag personligen skulle köpa den flådiga lådan för 1000 kr skulle jag vilja få ut mer än ett-två spelpass av det).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,783
Den största utmaningen tror jag verkligen blir upplägget. Ska man ha full frihet som i traditionella rollspel, eller ska man ha mer tydliga val som CYOA-böcker och spel?
Ja, det hänger kanske också på målgrupp. I min ursprungliga tanke var de ju folk är eller vill bli "rollspelare". Då bör friheten finnas där i grunden men konstruktionen kan snäva ned vad som är relevant (vad vill min RP, vad är möjligt i miljön) så att allt inte behöver täckas upp. Sen är det nog svårt att hitta balansen för vad som är mycket prepp. Att läsa på exempelvis Imperial Assault tog inte en timme för mig, snarare tre + tid att lära ut det. Men det är fortfarande väldigt mycket mindre prepp än att ge sig på de flesta trad-rollspel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
8,912
Location
The Culture
Jag tror personligen det är för lite för dagens rollspelspublik. Ska det kunna vinna över dem måste det vara ett fullgott alternativ till att köpa hela konceptet med regelbok, egna RP och äventyr, så i alla fall 40 h.
Jag kräver ju inte i närheten av 40 timmars underhållning från en film eller en bok, så varför skulle jag göra det från ett rollspel?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
14,872
Men jag är med på invändningen och kan köpa att längden kanske inte är en grej i sig (annat än att om jag personligen skulle köpa den flådiga lådan för 1000 kr skulle jag vilja få ut mer än ett-två spelpass av det).
Återigen, 1000 spänn är en rätt saftig summa för att dra in nybörjare. Som @DanielSchenström också påpekar är det rätt lätt att skapa omspelbarhet också. Bara se hur olika varje omgång Settlers of Catan eller Carcassone blir.

Men visst, det beror på scope, (nischad) målgrupp och hur hårt spelet ska styra. Jag hade personligen satt högst en halvtimmes läsning och sedan 2-3 timmars speltid som grund. Sedan är det enkelt att bygga ut från det, antingen via omspelbarhet eller via nya moduler.

Tror inte jag har så mycket mer att säga kring just denna deltråd. :) Nu förstår jag din synpunkt bättre i alla fall.
 

Henke

Konventsarkeolog @ www.alexandria.dk
Joined
8 Mar 2009
Messages
3,399
Location
Kullavik
Jag har för mig att det gamla introäventyret "Skräck i Warwick House" till Chock också har lite av det här. Färdigpaketerat äventyr med karaktärer och pedagogisk struktur för SL att ta spelarna genom äventyret.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
2,963
Location
Enköping
Jag har för mig att det gamla introäventyret "Skräck i Warwick House" till Chock också har lite av det här. Färdigpaketerat äventyr med karaktärer och pedagogisk struktur för SL att ta spelarna genom äventyret.
Jupp. Finns även dylika till D&D. En del som verkligen leder en steg för steg, en del som har en bit som är som ett CYOA, för att sen öppna upp. Några av dem har också en sektion där de lämnar en bit av ett äventyr öppet för SL att skapa och beskriver hur man gör det. Till det finns också både soloäventyr och 1SL och 1 spelare-äventyr.

Jag tänker att en sån här produkt kan läggas upp som en del brädspel redan gör, 1 produkt med reglerna och 1 äventyr, sen köper man äventyrsmoduler/expansioner. Jag tänker att det är enklare att sälja en lite billigare grundprodukt än att slå till med en tusenlapp på en gång.

När det gäller värdet så finns det en viss korrelation med pris men det är svårt att sätta fingret på vad som är prisvärt. En rollspelsbok på 4-500 känns för mig rätt dyr även om den kan ge oändligt med speltimmar, och jag kan lägga 120+200 för en film på bio och fysisk hemmedia och se den två ggr och tycka att det är värt det. En bok som tar mig 5 dagar att ta mig genom för en hundring (Kanske totalt 20-25 timmar) känns värt det och det gör också en 10-timmars Legobyggmodell för 2000kr.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,009
Location
Stockholm
Titeln är kanske lite kryptisk men det här är något jag funderat av och till på under flera år och som senast aktualiserats av att spela Chariot of the Gods till Alien samt brädspelet Joruneys in Middle Earth och nu närmast av tankar på Blade Runners annonserade case files. Jag funderar på om det inte finns en outnyttjad rollspelsmarknad för mer "färdiga" upplevelser som kanske bara konsumeras en gång? Låter det oklart? Jag ska se om jag kan förtydliga mig.
  • I Aliens cinematic mode-scenarion får deltagarna en helt färdig arena. De gör inte rollpersoner eller skapar premissen. RPna är kompletta personer med egna agendor att agera ut. Det finns även en slags countdown med händelser som driver handlingen framåt kan påverka ändrar RPnas agenda. Flera av de aktuella reglerna finns i scenariot i sig (talent, monster, fordonsregler m.m.) Omspelbarheten är som i de flesta scenarion låg.
  • I Journeys in Middle Earth (eller Mansions of Madness antar jag och liknande spel) spelar man igenom en kampanj med färdiga kapitel men där dina tidigare val påverkar hur kommande kapitel ser ut (och om de alls förekommer och i vilken ordning). Det finns så klart omspelbarhet av normalt brädspelsslag men det starka narrativa inslaget gör den lägre.
Vad jag far efter är att det borde finnas en nisch för rollspel som renodlat gör, utvecklar och kombinerar ovanstående. Vad tänker är en slags minikampanjer (säg 8-15 spelmöten eller däromkring) som:
  • Har en tydligt definierad setting och premisser för spelandet.
  • Har RP som är klara som karaktärer och förankrade i scenariot
  • Är tydligt utmejslade i alla sina delar - dvs har alla svar på nödvändiga frågor som intrigen kan generera så att de rimmar med alla övriga delar och inte blir beroende av SLs improvisation och omdöme. (Här finns antagligen en slagsida åt mysterier och hyfsat linjära strukturer medans mer sandlådeaktigt spel inte passar.)
  • Har kompletta uppsättningar handouts, kartor och all annan rekvisita i snyggt utförande
  • Alla regler tillgängliga där de behövs. För generella grejer i ett bifogat regelhäfte, för specifika saker på plats i scenariot. Övrigt rollspelsarv som att göra RP, skriva egna äventyr, omfattande settinginfo, kampanjregler för att bli bättre etc. kan med fördelas utelämnas.
Nu förekommer ju delar av detta tänk i konventsäventyr och vissa indiespel, så helt nytt är det inte, men jag kan inte påminna mig att jag sett det gjort för konventionella tradspel. Kanske skulle slutresultatet likna ett slags bra starter set deluxe med skillnaden att jag köper det medveten om att det är en engångsgrej? Jämförelsen är inte helt rak men om jag kan betala 1000 kr för Journeys in Middle Earth som ger mig en kampanj på 15 kapitel a 1-3 h med låg omspelbarhet, varför kan inte ett rollspel säljas på samma vis? Kanske kan det faktiskt vara en fördel för vissa att veta att här det här kan vi ge oss på hyfsat kortsiktigt och utan att någon först måste läsa hela regelboken på 250 sidor.

Sen är det, om det skulle göras, inget som lär konkurrera ut det konventionella sättet att göra rollspel på utan snarare bli ett komplement. Men vad tror ni?
i mitt alster ”Öppna Ögonen!” Som släpps snart är premissen att man spelar som sig själv i en framtid där hela mänskligheten är fångad och måste genomföra ”virtuella scenarion” i egenskap av avatarer. En röd tråd med en bakomliggande story finns, men det jag tänkte komma till är att alla scenarion är förutbestämda, med alla ”scener” i kronologisk ordning. Grejen är att i varje situation kan man välja ett empatiskt, fysiskt eller logiskt sätt att tackla situationen. När ”säsong 1” är färdigspelad (ingår i grundboken) mynnar allt ut, beroende på de val deltagarna gjort, i ett empatiskt, fysiskt eller logiskt slut. Regler finns och tillämpas, men bara som ett lättare skal.

En person agerar ”berättare”. Så, interaktiva noveller med alternativa slut. Som solospel i grupp fast mer rälsat. För snabba spel :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
8,143
Location
Stockholm
alexandria.dk är ju proppfullt med färdiga spelupplevelser av god kvalitet. Mycket är genomarbetat, snyggt, pedagogiskt. Och allt är gratis. Ändå är DND störst.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
2,963
Location
Enköping
Men visst, det beror på scope, (nischad) målgrupp och hur hårt spelet ska styra. Jag hade personligen satt högst en halvtimmes läsning och sedan 2-3 timmars speltid som grund. Sedan är det enkelt att bygga ut från det, antingen via omspelbarhet eller via nya moduler.
En variant om man tänker sig tider som de ovan, är som i en del spel (senast jag såg det är i introboxarna till Warhammer 40K), att man introducerar en eller några få regler i varje scenario tills man beskrivit alla, varefter spelarna och spelledarna sen kan klara sig med en ensides minneslista. WH40K sen förra versionen har också valt att göra regelkärnan liten och enkel att komma ihåg och ha specialregler kopplade till enheter. Det tror jag också är ett bra brädspels/figurslagsupplägg som den här typen av rollspel kan använda sig av.


Att ett spel är större än något som också är bra och gratis har sina anledningar, men jag tror inte det påverkar hur väl en produkt som den som diskuteras här slår.
 
Top