Rollspel som elektronisk produkt

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
En stor kostnad för rollspel är tryck och lagring.

Mycket, mycket av rollspelsprodukter funka bra på surfplatta/ereader (färgereader finns nu), med bra bokmärken. Nästan samtliga rollspelsböcker. @Rickard nämnde att man skulle kunna ha löpande uppdateringar och ha kommentarer som levande FAQ (jag föreslår att kommentarer kan lämnas av spelare men bara skaparnas syns för andra).

Man skulle kunna ha en grundbok/box som sedan länkar vidare till e-butik där elektroniskt material säljs. En del material kan täckas av appar, men en del är förstås bättre i fysisk form.

Som tankeexperiment, vad skulle ni göra om ni försökte fokusera mer på elektroniska produkter, och hur?

Baserat på en diskussion i vrållådan :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Jag tror inte jag förstår frågan riktigt. Det finns ju t.ex. D&D Beyond som inte bara är texterna elektroniskt läsbara utan också massor av funktionalitet som interaktiva rollformulär, tärningsrullare, m.m.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Tror vi är på väg åt det hållet men lagom fort. Både konsumenten och förlaget behöver ställa sig in i lite nya tankebanor. De analoga saker jag varit med och skapat (få prylar) är avsedda att ha en möjlighet till digitalt komplement/uppdatering.

Helmgast förlag gör det bra i senaste Neotech Edge.
I kommande svenska Apocalypse World kommer också navelsträng mellan analog-digital produkt finnas.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Interaktivitet tror jag är grejen. En del saker är objektivt bättre på en dator än i en bok. Sökbarhet, tex.

Att i en PDF kunna lägga in en gif som visar hur man gör en specifik sak är en jättebra idé. Eller hyperlänkar. Eller ifyllbara rollformulär. Och så vidare.
 
Top