Rollspel som är Creative Commons

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag har mest gjort bröd- och kortspel, vilka alla har lagts upp för gratis nedladdning och spridning. Gillar att dela och gillar remix/inspirationskulturen. Har inga verkligt politiskt eller moraliska ställningstaganden runt det. "Games want to be free".

Roat mig med att gjort en egen licens "Open chestnut 1.0" ... man får gissa sig till vad det egentligen betyder.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Kan man få en rangordning av CC licenserna efter restriktioner? SA, BY etc säger lekmannen inget.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vad hände med CC-zero? Fanns det inte en sådan en gång i tiden, eller har jag drömt det? CC-BY är ju mer restriktiv.
Nu är jag rimligtvis den minst lämpade att svara på det här eftersom jag bara googlar fram svaret, meeeeen.....

Det verkade finnas en CC0 också, som förvirrande nog förklarades på en annan del av CC:s hemsida. Wikipedia har dock hela listan samlad på ett ställe.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Vad hände med CC-zero? Fanns det inte en sådan en gång i tiden, eller har jag drömt det? CC-BY är ju mer restriktiv.
Vad jag förstått är CC0 helt enkelt public domain? Och public domain finns ju inte i svensk lagstiftning tyvärr…

.

Eller nej, jag hade fel. Man kan använda cc0 för att deklarera typ att man inte kommer att använda sig av några av de rättigheter man inte kommer att kunna avsäga sig, typ: https://creativecommons.org/share-your-work/public-domain/cc0/

Om jag fattar rätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kan man få en rangordning av CC licenserna efter restriktioner? SA, BY etc säger lekmannen inget.
Svårt med rangordning; varje tvåbokstavskombo ger en separat begränsning. Så typ, fler bokstäver = fler begränsningar. BY skrivs inte ut om det blir fler än två efter CC, så okej: ju fler bokstäver som inte är BY desto mer begränsande…

Men det är svårt tycker jag att säga ifall CC-BY-SA är mer begränsande än CC-BY-NC eller CC-BY-ND. De begränsar olika saker.
 
Top