Nekromanti Rollspel på/via Internet

Theon

Veteran
Joined
4 Jun 2001
Messages
2
Hej,

Jag är relativt ny här på forumet; har endast läst några inlägg, detta är dock det första som jag själv lägger in.
Jag har ett problem, där jag bor finns det ingen som spelar rollspel... det finns en grupp men de har lagt av nu för tiden. Därför har jag endast lyckats lira en gång, för två tre år sedan.

Själv har jag dock ett flertal Rollspel som jag kan och mycket gärna vill spela med någon, dessa är:

Eon - Boxen med Mundana modulen, Jarla, Asharien & Soldarn, Monster & Varelser plus spelledar skärmen.
DoD v.6 - Grundreglerna, spelledar skärm & Vildhjarta.
Gemini - Grundreglerna & Den Mörka Magin.
Sedan har jag även DoD v.5 Chronopia och några gamla äventyr och moduler till tidigare versioner av DoD.

Så, jag vet inte varför jag fortsätter att köpa rollspel när jag ändå aldrig spelar... jag tycker att det är rent utsagt jävligt roligt att sitta och läsa igenom rollspels moduler och böcker.

Och nu undrar jag om det finns någon som har lust att på något vis spela över internet.. det finns kanske någon som har tidigare erfarenheter av liknande och isådant fall skulle jag verkligen uppskatta lite tips om hur det ska gå till väga.. ska man spela genom en hemsida, via mail eller via ICQ eller liknande?
Annars skulle jag verkligen vilja komma i kontakt med några (4-6) seriösa personer som skulle vilja spela några av dessa rollspel via internet.
Jag behärskar dessa bra och har en bra översikt över de olika världarna... OBS, inga kobolder tack!.

Om du är intresserad av att vara med att spela och/eller komma med bra råd och tips var vänlig att kontakt mig antingen här på forumet, via mail; filip_sva@hotmail.com eller på ICQ: 86386924.

(Ser själv att det blev ett aningen flummigt inlägg - men ha överseende)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
*harkel* En kobold är...

*bara skoja* (de som är intresserade, sök på forumet)

Spela via ICQ lr IRC kan vara en fördel. Rätt lätt att prata m. endast en spelare privat. Nackdel är priset om nu inte alla har direktuppkoppling.
PBeM (Play By e-Mail) har jag själv testat på som spelare. Det var rätt kul men kunde vara bli segt, särskilt striderna då en runda var ett mail och varje mail hade en fördröjning på en vecka.
Min netSL lade projektet på is bara för att han ville komma på/läsa om sätt att snabba på handlingen.

/[color:green]Han</font color=green> som skulle lägga in en annons på kontaktforumet för att hitta en spelgrupp nära hans hem
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
"Då har man väl inga grundegenskaper eller tärningsslag?"

Lät ju på honom som om han tänkte köra efter spelens regler... Vilket borde bli enormt segt om man inte spelar över nån slags chatt.

/Gollum - gillar PBeM utan värden och slag och tjafs

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 

da Source

Veteran
Joined
25 Jun 2001
Messages
6
He, verkar som du har samma problem som mig :\
Startade också en thread här på codex och ställde samma fråga: hur man bäst håller ett rollspel igång på t.ex. ett forum. Men ingen verkade vilja svara, snyft =(

Men jag har lurat på det där lite, och här är mina idéer om hur det skulle kunna funka:
-Man kör via forum (ok, som vi sa)
-En round är 24 timmar. Och på dessa 24 timmar har var och en av spelarna bara en 'action'. En action kan inte redigeras (får sätta "lås" på threaden).
-'Actions' är 'initiative'-baserat. Alltså, den som först ser och skriver in en 'action' som respons till DMs nya inlägg, blir den som har fördelen att initiera rundan.
-Dessutom finns en paralell thread för konversationer mellan spelarna. Dessa kan vara hur långa och hur frekventa som helst, och behöver inte regleras av DM. Dessutom så ser ju varje spelare som kommer senare vad de snackat om, så de hänger med i handlingen.
-Man använder sig av e-mail för olika privata meddelanden. Både om DM måste/vill underrätta en enskild spelare om en sak, eller om en spelare vill viska något till en annan spelare eller DM som ingen annan får höra. På så sätt kan man skapa en del kul intriger.
-Problemet är hur 'actions' ska avgöras (vanligtvis görs det ju med tärningar). Men jag skulle kunna tänka mig att någon javascriptare kan ta fram en liten kod till ett forum som skapar en slags virtuell tärning. Man trycker på en knapp vid foruminlägget, och så registreras resultatet av tärningskastet på forumet (utan att man kan ändra det, förstås).

Fördelen med detta skulle ju vara att det räcker med att kolla in en eller två gånger per dag för att spela spelet. Det krävs inga 5 timmars sessions, som ingen egentligen har tid med mer än en helg i månaden. Dessutom blir det inte för slött, eftersom man ju måste ta tillvara på sin tur i spelet.

Nåja, detta har jag tänkt ut utan att veta hur ett rollspel egentligen fungerar (har faktiskt aldrig spelat, har tyvärr för normala polare - trist - men skulle gärna göra). Så om någon har idéer om hur det skulle funka bättre, så säg till =)

Synd bara att jag är intresserad av Vampire (WOD rollspelen), och inget annat. Annars kunde vi köra =)
 
Top