Nekromanti Rollspel och film

Basenanji

postd20modernist
Hejhej, Basenanji mullrar återigen.

Jo jag tänkte dela en fundering med detta forums belästa och kunniga medlemmar. Måhända är detta fel forum. Måhända har detta diskuterats förut, men jag vågar mig på't ändå...

Har ni någonsin försökt besvara frågan om vad rollspel är för något?

"Tänk dig att du är med i en film..."- brukar jag börja.
"Du går omkring i ett mörkt hus på jakt efter den som du tror är din brors mördare..." Nu börjar personen som frågat mig le lite.
"...och så hör du ett konstigt ljud från källaren! Går du ner i den då?" Min polare som inte vet vad rollspel är börjar nu garva och säger att det gör han såklart inte. Det har man ju sett i hundratals skräckisar- gå ner ensam i mörka källare, nänä...

Känner ni igen er? Jag tycker oftast att det är lättast att försöka förklara vad rollspel är genom att låta någon föreställa sig att de är med i en film men inte behöver göra alla korkade saker som skådespelarna gör! .
Istället kan de få försöka lista ut vad som behöver göras själva.

Oj, det blev långt det där. Men häng kvar:

När jag skriver alt. kör scenarion fastnar jag ofta i just det där tänket. Spelarna är med i en sorts film! Efteråt ska allt som de upplevt kunna låta som en spännande film.

Just att hämta inspiration från filmens värld är väl heller inte det mest långsökta tipset till rollspelare?! I "Rollspelaren" på legend.se finns detta tips tex (kommer inte ihåg vilket nr)

Men ofta upplever jag detta som krångligt, för rollspelen har en dimension utöver filmen. I rollspelen finns alternativ!
Vilket filmen aldrig erbjuder. Förutom "Sliding doors" kanske...

Hur gör man då? Låt oss säga att du tänker dig ditt äventyr på ett visst sätt. Du vet vad dina spelare diggar och gör de bara som du vill kommer de älska din senaste scenarioidé.
Men så väljer de bort ditt justa spår och gör något helt annat! *Poff*...

Ni som tänker säga något om hur fel det är att rälsa i äventyr- spar era krafter till något annat. Även om jag kör väldigt öppet och fritt kommer jag alltid till någon punkt där jag måste styra upp spelet lite=rälsa. Dessutom är ju behållningen för mig just att få klura ut ett bra scenario med fantastiska upplevelser för spelarna om de bara åtminstone någon gång gör som jag vill...

Känner ni igen dilemmat?

Vänligen,
Basenanji