Rollspel.nu's filmklubb 2020 v32

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v32.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
För övrigt: Om jag har räknat rätt – kolla gärna min matte – så är v35 i år Filmklubben #400. Det är helt crazy bananas. Jag ska fundera på om jag ska göra något särskilt då och i så fall vad.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Terminator - Dark Fate

Schysst underhållning med en lagom dos bristande logik, så som det alltid blir när tidsresor är med i bilden. Redigt med action men också en del trevliga, lugnare stunder. Kul att se Linda Hamilton återvända till rollen som den stenhårda Sarah Connor, och kul med en film som går över generationsgränserna. Klart godkänt skådespeleri även om Arnold i vanlig ordning mest lever på att han är just Arnold. Jag tycker även att både foto och musik håller måttet för en högbudgetfilm. Dark Fates största brist ligger istället i en överdos av CGI. Den är alltså inte dålig, det är bara så enormt mycket. More is more som Yngwie Malmsteen sa, men inte sällan är mindre också bättre. Så summa summarum en riktigt bra film, dock inte i klass med mästerverket T2.

Betyg 4 av 5.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag såg att Mad Max: Fury Road (2015) var tillbaka på Netflix och passade på att se den igen här om dagen.
Vad finns det att säga om detta mästerverk som inte redan är sagt?
Allt jag skrev om den från när jag var och såg den på bio för första gången är korrekt.

Till skillnad från alla filmer som har försökt härma Mad Max 2: The Road Warrior under årens lopp vågar den här rullen tänka själv och ta ut nya svängar.
...
Allt nytt den här filmen gör kommer att vara med i alla andra actionfilmer i tio års tid.
Fem av Fem!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Jag passade också på att se om Mad Max: Fury Road häromdagen. Den var ungefär lika bra femte gången. (Eller om det var sjätte – jag har nog slutligen tappat räkningen.) Instämmer helt i fem av fem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har just sett den ryska scifirullen Coma.

Den var väldigt fin, först och främst – rätt påkostade specialeffekter som funkade nästan jämt, framför allt var det väldigt snygga miljöer. Och nästan varje scen var specialeffektig.

Filmen handlar om en arkitekt som är med om en bilolycka och vaknar upp i den delade drömvärld som alla som hamnar i koma är i. Med lite minnesförlust, såklart. Världen är uppbyggd av folks kombinerade minnen, vilket leder till fucking balls-trippy miljöer som ändå mestadels har ett slags industriell, grå realism nånstans i grunden, och som här och var under filmens gång kontrasteras mot drömlikt utopiska vita byggnader. "Drömlik" är nog det bästa sättet att beskriva den här filmen, tror jag. Jag kan rekommendera folk att se den on the visuals alone.

Storyn är okej. Inte jättebra berättad, och twisten var rätt förutsägbar. Men okej.

Det sämsta med filmen är att skurkfienderna, Reapers, som finns i komavärlden är ganska fula. Jag fattar att de antagligen kostade mycket i renderingstid, det är jobbigt med vätskesimulering, men slutresultatet såg tyvärr ganska uniformt kackigt ut. De hade kunnat använda resurserna bättre.

Men som sagt, annars var allt rätt snyggt.

Jag såg den med ryskt tal och engelsk text, eftersom jag inte pallar dubbning.

BETYG: 4+/5
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Semestern är över :( vädret har varit sådär så jag har sett en del film, här kommer några snabbrecensioner.

True story
baserad på en verklig händelse(duh).
En journalist skiter i det blå skåpet när han överdriver en story och får sparken och blir svartlistad och lyckas inte få jobb nån annanstans. En dag blir en person gripen som har använt journalistens namn, han blir gripen för att ha mördat hela sin familj. Han vill enbart prata med journalisten.

Helt ok film som mest utspelar sig i samtal mellan de två, filmen baseras mycket på hurvida den misstänkte gjort det eller ej.

3av5 helt ok men inte mer


Moneyball
Baseball film om spelarvärden och försöka lyfta upp ett dålogt lag till vinst genom smarta affärer.
Ok, säkert bättre om man är mer insatt i baseball än vad jag är.
2 av 5

Wind River
Mord i ett reservat för amerikanska ursprungsbefolkningen.
Låter ganska simpelt men fylld med intressanta karaktärer och händelser och otroligt vackra miljöer. En bra deckare med en del action.
4 av 5

Captain Fantastic
Handlar om en far som uppfostrar sina barn långt ifrån civilisationen. När deras mamma dör måste de resa tvärs över landet till hennes begravning.
Kul ganska annorlunda film men en del feelgood känsla.
4 av 5

The King
Handlar om Henry V och hans första tid som kung.
Ganska meh helt ärligt, gör inte mycket nytt. Ganska skumma beslut i en del av skådespelarvalen...
2 av 5
 
Top