Rollspel.nu's filmklubb 2020 v27

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v27.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:



1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag såg nyss om Alien.

Jag såg den för… ett tag sedan. Sju år? SJU ÅR!? Hur i helvete gick det till?! Oh well.

Jag tyckte ganska precis samma saker den här gången. De här sju åren har inte gjort att specialeffekter eller annat åldrats speciellt mycket mer. Nästan allt, men framför allt scenografin, är så inåthelvete snyggt att jag bara vill finnas i varje scen för evigt. Kontrasterna, detaljerna, ljussättningen, designen. Mumma.

En sak jag satt och tänkte på den här gången är att jag inte förstår hur det här skulle kunna bli bra rollspel. Jag har ju inte läst Fria Ligans spel ännu, men den här filmen, som ju är min favorit i serien, tror jag skulle vara så himla svår att göra. Vi vet, efter alla dessa filmer, för mycket om varelsen. Jag vet att det finns folk som tycker att man kan spela rollpersoner som kan mycket mindre än en själv, men för mig funkar inte det – inte när det gäller så för scenariet centrala grejer. Men jaja, jag ska läsa rollspelet och se vad jag tycker om Fria Ligans lösning.

Hur som helst: Jävla bra film.

BETYG: 5/5
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har sett E.T - The Extra-Terrestrial (1982) med ett gäng ungar i kanske 10-års åldern. De hade svårt att koncentrera sig på ungefär första tredjedelen av filmen och blev sen gradvis mer investerade. Framåt slutet satt de alla tysta och tittade.

Då och då ser ET faktiskt levande ut och inte bara som en plastdocka. Scenerna där barnen cyklar i luften ser dock helt bedrövliga ut. (det finns anledningar och skäl till att vi bara brukar få se siluetten mot månen)

Det har vart en massa snack på internet om att ET inte säger "ET phone home" och att folk minns fel, att det ska vara en Mandela Effekt- men det är bara första gången han säger "ET home phone" alla andra gånger - och alla gånger kidsen i filmen säger frasen är det "ET phone home".

Jag gillar att det typ inte finns några skurkar och att det mest är en ganska enkel historia som visas upp. Det är inte mycket mer som händer än att en pojke och en rymdis träffas och hänger lite. Tar några öl. Sen måste rymdisen åka hem. Det behövs inte heller så mycket mer.
4 av 5.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag har sett miniserien I know this much is true (2020), sex avsnitt med grund i boken med samma namn.

Jag kommer nog aldrig vänja mig vid att nittiotalet är så länge sedan att man kan kalla media som utspelar sig då "period piece". Helt galet.

Mark Ruffalo spelar huvudrollen som Dominick Birdsey, en man som lider av ett liv som aldrig varit. Han tar hand om sin tvillingbror, som är schizofren och paranoid, samt sin gamla styvfar som slog dem och deras mor som barn. Historien går igenom hans liv, men också hans mors och morfars, genom flashbacks och minnen.

Det är en stor karaktärsstudie av Dominick, som långsamt lär sig att förlåta sig själv för att allt han drabbats av inte är hans fel. Läxan man som tittare tar med sig är att man måste kunna förlåta även det som inte går att förlåta.

Det här är nog en av de bästa må-dåligt-serierna jag sett. Även om det slutar rimligt lyckligt (eller i alla fall inte katstrofalt) är det inte en kul resa på vägen. Men ohyggligt välspelat och välskrivet. Jag tror inte jag har sett bättre tragik på hur många år som helst.

En fet rekommendation. 4,5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har just sett Crimson Peak. Jag tror att jag ganska uteslutande såg den för att den är regisserad av Guillermo del Toro. Jag tror kanske att den nämndes i någon youtubevideo jag såg?

Anyways, det är en ganska trögflytande spökhistoria där spökena inte riktigt ligger i fokus. Det är ganska bra skådisar med; det är ju alltid kul att se Tom Hiddleston och Jessica Chastain liksom. Jim Beaver gjorde också ett bra jobb; honom har jag ju annars mest sett i Supernatural.

Handlingen… Tja, en ung amerikansk kvinna med författardrömmar charmas av en engelsk adelsherre med industrialistambitioner. Hon hamnar i hans släktgods; en ruskig gammal kåk som ingen vet hur många rum i. Och så händer det en massa grejer runt omkring.

Jag har väldigt svårt att peka på något som den här filmen egentligen gjorde fel, per se. Den är ett gediget hantverk sett till scenografi, skådespeleri, monsterdesign och så vidare. Men den greppade aldrig riktigt tag i mig. Jag blev aldrig så värst engagerad. Den var helt enkelt inte speciellt intressant.

BETYG: 3/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Inte sett nån film men sett DC's nya superhjälte serie Star Girl .

Courtney flyttar med sin mor , styvfar och styvbror till en liten amerikansk småstad och upptäcker en artefakt som ger henne superkrafter och får även reda på att hon kan eller inte kan vara dotter till star man ledaren för jsa justice society of America ett numera utdött supers team .

Courtney får reda på att ett flertal superskurkar från Isa injustice society of America figurerar i staden och tillsammans med klasskompisar och barn till fd medlemmar av jsa sätter hon ihop ett nytt yngre jsa för att slåss mot isa..

4/5 och det endast för att den känns för tonårig , det känns som målgruppen för detta är tonåringar snarare än vuxna supers fans
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Inte sett nån film men sett DC's nya superhjälte serie Star Girl .

Courtney flyttar med sin mor , styvfar och styvbror till en liten amerikansk småstad och upptäcker en artefakt som ger henne superkrafter och får även reda på att hon kan eller inte kan vara dotter till star man ledaren för jsa justice society of America ett numera utdött supers team .

Courtney får reda på att ett flertal superskurkar från Isa injustice society of America figurerar i staden och tillsammans med klasskompisar och barn till fd medlemmar av jsa sätter hon ihop ett nytt yngre jsa för att slåss mot isa..

4/5 och det endast för att den känns för tonårig , det känns som målgruppen för detta är tonåringar snarare än vuxna supers fans
Good shit
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Glider väl in under målsnöret men nu när det inte blev något Eurovision i år kom ju Eurovision Song Contest: Legend of Fire Saga istället.

Söt rulle. Se den... om ni alls gillar konceptet Eurovision. Det är cameos från kända Eurovisionartister (bla våra egna John Lundvik och Loreen), sångnummer som kunde dugt i den riktiga tävlingen, Persbrandt som skurk, riktiga sångare som dubbar skådespelarna - utom Will Farrell som sjunger själv. Han sjunger ju inte vackrast menmen.

Om ni inte alls gillar Eurovision är det ju åas en ovanligt dämpad Will Farrell-komedi.
 
Top