Rollspel.nu's filmklubb 2020 v23-24

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v23-24.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Eftersom förra veckan blev lite rumphuggen – hackers å sådär – så får det bli en samlingsvecka nu.

Men; förra veckan såg jag i varje fall äntligen Blood Machines, som jag var med och kickstartade.

Borde du se Blood Machines?

Ja, men bara om du verkligen gillar fullständigt apeshit bananas space scifi cyberpunk bullshit och Carpenter Brut och VHS-laser-estetik. Och vem gör inte det egentligen?

Dialogen och skådespeleriet är, öh, inte så bra. Clunky. Men jag tror det är medveten. Vem fasen ser den här filmen för dialogen?

Det är ganska mycket tuttar. Rymdtuttar. Och inga rymd-dongar. Och ni som följde mina Game of Thrones-äventyr vet vad jag tycker om den saken.


Det här 50-minutersmästerverket är alltså dem ambitiösa uppföljaren till den här musikvideon. Så om du vill ha typ mer av exakt det men mer och i rymden, så är Blood Machines perfekt.

50 minuter lång. För lång för att vara en kortfilm, för kort för att vara en långfilm. Finns just nu bara lagligt tillgänglig för oss backers och för folk som bor i USA, Kanada eller Storbritannien. Eller för den som vill betala 160 spänn för en hyrfilm på Vimeo.

BETYG: 5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag såg också I Am Not Your Negro. Den var och är gratis att titta på via Cinemafrica.

Vad är det då? Det är en 90 minuters tillbakablick på historisk och nutida amerikansk rasism, som berättas via den vältalige och välformulerade James Baldwins hågkomster kring Medgar Evers, Malcolm X och Matin Luther King Jr. Det blir en spretigt men kraftfull berättelse, som driver hem sina poänger väldigt väl. Den gav väl kanske inte mig sådär supermycket information jag inte redan hade, men den gav energi och empati.

Rekommenderas. Starkt.

BETYG: 5/5. Jag behöver inte se om den, men det är svårt att se hur den riktigt skulle kunna bli bättre, i sin kategori. Bör ses.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har nu sett Jennifer's Body.

Här är en dålig trailer för, som jag ser det, en helt annan film: [LÄNK] SE DEN INTE. Trailern alltså. Den är jättedålig, och lyckas kombinera spoilers med att ge fullständigt felaktigt intryck.

Här är en dålig sammanfattning, med en mild spoiler:

"Det här är en film där Megan Fox blir besatt och börjar förföra pojkar för att äta upp dem".

Vad det här faktiskt är, är en lite lätt splattig skräckfilm som egentligen handlar om de destruktiva relationerna mellan tonårstjejer.

Den handlar inte, alltså, om Jennifers kropp. Trots att Jennifer spelas av Megan Fox, som åtminstone sedan Transformers verkar ha riktig tjävla stora problem med att inte enbart bli sedd som sexigt ögongodis.

Jag såg den här filmen eftersom Youtube tipsade mig om den här analysen. Det här är alltså en helt groteskt jäkla fel-marknadsförd film. Allt marknadsföringsmaterial ser typ ut såhär:

1592086759838.png

Såatte… Nej, det där är inte den film man får.

Den film man får är bra. Riktigt bra, skulle jag rentav kunna säga. Medryckande, intressant, bryter mot konventioner och stereotyper, rätt rolig på sina håll.

Jag kan rekommendera den. Men inte om man bara tänker se den för att man hoppas få se Megan Fox' tuttar.

BETYG: 4+/5
 
Top