Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v9

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v9.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag har just sett Red Sparrow, och jag måste nog säga att den var betydligt bättre än mina förväntningar.

Men framför allt var det nog en helt annan film än vad jag förväntade mig. Jag såg trailern nån gång, och fick intrycket av en typ lite mindre stiliserad Atomic Blonde; liksom helt enkelt två timmar av J-law som stenhård, manipulativ agent.

Men... det var ju inte den filmen det här var. Utan tvärtom en väldigt nervig agent-thriller i ordets rätta bemärkelse, där jag som publik spenderade i stort sett hela filmen med att fundera över vad som egentligen var planerat hela tiden och vad som var opportunism, vad som var äkta och vad som var spelat, vem som egentligen var på vilken sida... och så vidare. Mycket bra gjort.

Lawrence briljerar. Helt jävla sjukt bra. Hon säljer in karaktären riktigt ordentligt, hela dess bredd. Det är ganska lätt att få en bild av henne utifrån intervjuer och sånt - en rätt vanlig tjej med typ inget filter och möjligen koncentrationssvårigheter, typ. Men att se henne gå från den personan till det här... Hon är en jävligt duktig skådespelerska, det är hon. Nu gillar jag ju hennes publika persona också, och har väl typ gillat henne i snart sett alla roller jag sett henne i, men... Ja. Imponerande.

Jag gillade filmens tempo. Den är två och tjugo lång, tar sin tid, men blir ändå aldrig tråkig. Dels varieras scenerna mellan återhållen tråkighet, spännande scener där folk ljuger för varandra, och ganska groteskt våld och stundtals ganska erotiskt, andra gånger väldigt vardagligt sex. Dels finns som sagt helt den där nerven – hur mycket är planerat, vem ljuger, etc.

Jag har skummat en del av den negativa kritik filmen fått. Det är överlag rätt konstiga grejer som klagas på, typ att det var för grafiskt våld, att filmen var lång eller att plotten var "thin and convoluted". Bah.

Det man kan kritisera är väl, tänker jag, att man kan tycka att det stundtals blir lite trist med alla ryss-stereotyper...

Nä, det här var en riktigt bra film. En riktigt, riktigt bra film.

Den är inte den typ av film som jag villhöver se direkt imorgon igen, men med rätt sällskap skulle jag absolut inte ha något emot att se den igen. Så, någonstans i den lägre delen av högsta betyg får det bli.

BETYG: 5/5
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
I går kväll såg jag My Friend Dahmer.

Det är en biografifilm som följer Jeffrey Dahmer under unga år i gymnasiet när han växer upp utan riktiga vänner, med minst sagt udda intressen och med bråkande föräldrar.

För den som inte vet är Jeffrey Dahmer en av världens mest makabra serimördare. Filmen baseras på en serieroman skriven av Derf Backderf, som var en av Dahmers få vänner i gymnasiet. Backderf och några till är huvudpersoner förutom Dahmer, och de lever i en helt annan film, en vanlig High School-komedi, där de jäklas med grannar, är bittra på lärare, spanar på brudar och allt annat som hör tonåren till. Dahmer lider och är precis som i boken en djupt tragisk figur som man både känner för och blir djupt skrämd av.

Filmen är riktigt bra. Men boken är bättre. Filmen = 4/5. Boken 5/5, en av de bästa serieromaner jag läst, alla kategorier.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Khan;n311285 said:
I går kväll såg jag My Friend Dahmer.

Det är en biografifilm som följer Jeffrey Dahmer under unga år i gymnasiet när han växer upp utan riktiga vänner, med minst sagt udda intressen och med bråkande föräldrar.

För den som inte vet är Jeffrey Dahmer en av världens mest makabra serimördare. Filmen baseras på en serieroman skriven av Derf Backderf, som var en av Dahmers få vänner i gymnasiet. Backderf och några till är huvudpersoner förutom Dahmer, och de lever i en helt annan film, en vanlig High School-komedi, där de jäklas med grannar, är bittra på lärare, spanar på brudar och allt annat som hör tonåren till. Dahmer lider och är precis som i boken en djupt tragisk figur som man både känner för och blir djupt skrämd av.

Filmen är riktigt bra. Men boken är bättre. Filmen = 4/5. Boken 5/5, en av de bästa serieromaner jag läst, alla kategorier.
Jag såg Derf Backderf på seriefestivalen här om året, han berättade bland annat att Dahmers hus i filmen är Dahmers riktiga hus, efter som han känner de som flyttade in där och fixade så att man kunde spela in på samma plats. Däremot så är Derfs väggmålning i sitt rum en kopia på den han själv gjorde som tonåring, även om den gamla faktiskt finns kvar i hans barndomshem. Familjen som bor i huset där de spelade in de scenerna bestämde sig dock för att behålla den, så det finns nu två nästan likadana väggmålningar inom några kvarter.

Jag har inte hunnit se filmen ännu, men håller med om att boken är 5 av 5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag har sett om Ant-Man & The Wasp.

Den här gången på köpt 3d-bluray, så den räknas i enlighet med undantaget.

Jag skrev om den när jag sett den på bio, och jag tyckte nog ungefär samma grejer nu också. Det är en fartfylld film som man skrockar lite åt ganska ofta.

Det är väldigt synd att den inte är mer Jönssonligan med superkrafter, för det var ju den klart bästa delen av ettan.

Med lite eftertanke måste jag dock säga att nä, någon femma är den nog faktiskt inte. En stabil fyra känns mer rimligt. Jag kan utan tvekan rekommendera folk att se den här filmen, men den är inte sådär mind=blown.

BETYG: 4/5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Lupin III: In Pursuit for Harimao's Treasure.


Lupin och Jigen är på jakt efter tre statyer, som är nyckeln till en miljardskatt som stals under kriget. En annan mästertjuv, Diana, ligger dock steget före. Och steget efter är Herr Maphrotide och hens nazistarmé.

---

Jag såg den eftersom det var en referens till den i sista avsnittet av Lupin III Part V, när det plötsligt dök upp … tja, något väldigt over the top, så jag var tvungen att ta reda på hur fan den kom in.

Det var en marginellt kul biljettstory med onda nazister och en dretgammal James Bond-aktig karaktär och kringflängande över hela världen, men jag fick en sur smak i munnen av nazisternas ledare Herr Maphrodite. Det kändes väldigt väldigt fel.

Men nu vet jag i alla fall varifrån

ubåten i guld

i sista avsnittet av Lupin III Part V kommer ifrån.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Igår kväll såg jag Top Secret! från 1984.

Jag har länge varit ett stort fan av ZAZ produktioner - Nakna Pistolen, Hot Shots, etc. Men igår fick jag insikten att jag aldrig såg Top Secret back in the day. Så jag hittade den, såg den och har helt klart blandade känslor.

Den har den där fantastiska blandningen av totalt trams och hundra procent seriösa skådisar. Dåliga ordvitsar blandas med underbart galna detaljer i bilderna. Samtidigt var det en finfin överraskning att det var så många välkoreograferade (och långsamt urspårade) sång- och dansnummer. Att Val Kilmer var en sån fena på det hade jag ingen aning om.

50% av filmen är bra skämt. 25% av filmen är rent makalös. Men sen är det 25% som absolut inte åldrats väl. Jag vete fan om de ens var bra på sin tid. De många sexskämten, våldtäktsskämten och tidelagsskämten är bara obehagliga.

Flera gånger skrattade jag rakt ut. Flera gånger kände jag att jag ville stänga av. Det som är bra är absolut sevärt, men det som inte är det...

Min största fasa är att jag nu inte kan se om de andra gamla filmerna från ZAZ, eftersom de eventuellt innehåller lika mycket ren skit som den här, bara att jag inte minns det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag såg 22 Bullets med Jean Reno på netflix.

En pensionerad gangster (Jean Reno) hamnar i trubbel.

Jag orkade genom den utan att spola framåt, hyfsat med driv genom hela. Kommer inte att se om den.

3/5.
 
Top