Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v40

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v40.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag har sett Aquaman!

De flesta jag sett som kommenterat den gillade den inte. Men det gjorde jag! Jag gillade undervattenmiljöerna, jag gillade Jason Mamoa, jag gillade storyn (även om den var lite förutsägbar och klichéartad) och jag gillade undervattenmiljöerna.

Det jag ogillade var att de behandla "under vatten" mer som "låg gravitation". Det fick en del av actionscenerna att kännas rätt fåniga och fula, när de hade chansen att göra något mer unikt.

Betyg 3/5, ,kommer nog se igen i framtiden om den kommer på Tv eller så.




jag har också sett Anihilation.

Även denna har de flesta jag hört inte gillat den. Men återigen gjorde jag det =D

jag tyckte det var en cool, lite lågmäld "hårdingar på uppdrag"-film. Coolt att alla hårdingar fick vara kvinnor också, utan att det gjordes nån grej av det (vad jag tänkte på, i alla fall).

Den var som en mindre seg version av Stalker, på engelska, ungefär.

Kommer även se denna igen i framtiden, och kommer antagligen inte vänta på att den kommer på TV.

Betyg: 4/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Rymdhamster;n333697 said:
Jag gillade undervattenmiljöerna [,..] och jag gillade undervattenmiljöerna.
Uppenbarligen gillade jag verkligen undervattenmiljöerna =D
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har sett Midsommar från 2019.

Filmen handlar om en grupp amerikanska ungdomar som reser till Sverige för att besöka den mytomspunna midsommaren. Filmen är trög, tråkig, konstnärlig och surrealistisk på ett otroligt tröttsamt sätt och är ingenting jag skulle rekommendera till någon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har sett The Prophecy IV: Uprising.

Det är en direkt-till-video-pseudo-uppföljare till Prophecy I–III. Inte en enda skådespelare eller miljö är med från de tidigare filmerna – faktum är att den här knappt ens använde det etablerade världsbygget.

Däremot var den betydligt bättre än jag förväntade mig. Jag menar, dels var Prophecy I–III absolut inga filmiska mästerverk, dels är direkt-till-video inte direkt något som borgat för god kvalitet. Men… Det här var rätt okej, faktiskt. Jag vet inte om jag skulle rekommendera någon att se den, men den är på många sätt steget upp från tidigare filmer i serien. Betydligt mindre hattig, mer fokuserad, bättre överlag.

BETYG: 3/5
 
Top