Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v18

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v18.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har sett Endgame och det är svårt att säga speciellt mycket utan att spoila så jag ska fatta mig väldigt kort. En underhållande film med ett passande slut på en era/fas3 och början på nästa fas. Jag såg den med min fru och min dotter, min dotter är åtta år och väldigt mogen för sin ålder. Det finns en scen i filmen som av en del kan eller kommer ses som en onödig eller överdriven ”service” till feminism eller de kvinnor och tjejer som gillar MCU. Trots att jag definitivt inte vill kalla mig feminism så älskade jag scenen och min dotter blev så jävla exhalterad av den att jag förstår att för henne var just den scenen det coolaste hon sett.

Jag är inte för kvotering och liknande men det är ingen hemlighet att en överväldigande och krossande majoritet av alla action scener har män som huvudfokus eller helt enkelt uteslutande män som aktiva delar i filmers handling, så är det inte konstigt att scener som den jag beskrev faktiskt behövs. Att jag ens märkte att den stod ut är ett tecken på att det behövs fler scener som just den. Scenen var heller inte krystad på någotvis utan fungerade minst lika bra som alla scener där bara män får glänsa och vara coola.

Som helhet är filmen bra och all action är verkligen over the top, precis som jag vill ha den! Nu är jag än mer nyfiken på hur MCU går vidare med fas4 och hur man skall binda upp sin publik i ett decennium till!

Jag ger den 3.5 av 5 vilket på Minimoni-skalan är ett bra betyg.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Close, but no Ripley: 'Alien Covenant' (2017, R: Ridley Scott) med Michael Fassbender, Katherine Waterston m.fl. Ett rymdskepp lastat med kolonisatörer i nedsövt tillstånd, råkar ut för en olycka. Besättningen väcks upp för att se till skadorna och blir informerade om att en signal uppfattats från en planet närmare än den de ska kolonisera. Den verkar till och med beboelig...

Inspirerad av rollspelstråden fick jag ett sug att se 'Covenant', vilket jag inte hade innan - tack för det!
Jag blev lite besviken på 'Prometheus' när den kom, lite för mycket och lite för lite på något sätt. 'Covenant' gillar jag från början till slut, jag är sällan nöjd med allt och visst finns väl småsaker att peka på, men helheten gör den bra på min Alien-skala. Mitt största problem är 'förklaringen' till själva varelsen, jag var lycklig i mitt ovetande och känner att den ursprungliga Alien degraderas något av 'insikten'...gnäll, gnäll.
'Covenant' tar ändå ett steg tillbaka i rätt riktning: 4/5.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Voldstagg13;n319106 said:
Close, but no Ripley: 'Alien Covenant' (2017, R: Ridley Scott) med Michael Fassbender, Katherine Waterston m.fl. Ett rymdskepp lastat med kolonisatörer i nedsövt tillstånd, råkar ut för en olycka. Besättningen väcks upp för att se till skadorna och blir informerade om att en signal uppfattats från en planet närmare än den de ska kolonisera. Den verkar till och med beboelig...

Inspirerad av rollspelstråden fick jag ett sug att se 'Covenant', vilket jag inte hade innan - tack för det!
Jag blev lite besviken på 'Prometheus' när den kom, lite för mycket och lite för lite på något sätt. 'Covenant' gillar jag från början till slut, jag är sällan nöjd med allt och visst finns väl småsaker att peka på, men helheten gör den bra på min Alien-skala. Mitt största problem är 'förklaringen' till själva varelsen, jag var lycklig i mitt ovetande och känner att den ursprungliga Alien degraderas något av 'insikten'...gnäll, gnäll.
'Covenant' tar ändå ett steg tillbaka i rätt riktning: 4/5.
Min gissning är dock att skeppet som finns i originalet Alien och Covenants förklarelse till själva varelsen skiljer sig åt. Skeppet i originalfilmen skall ju faktiskt ha varit så gammalt att saker fossilerats. Mer än så säger vi inte om det då det närmar sig spoilers, jag älskar Alien-filmerna och hela universat så om du vill diskutera mer om xenomorfens orgigin theories så kan vi göra det i tråden om rollspelet! :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jag har också varit och sett Hämnarna: Slutspelet.

Sedd för vad den är, ett åtminstone tillfälligt hopknytande av säcken för Marvels film-universum, är den så nära perfektion jag tror det är möjligt att komma. Komiska stunder, dramatiska stunder, tragiska stunder och till och med ett fåtal spännande stunder. 5/5, med lätthet.

Ett par kommentarer bara. Ögonblicket som Minimoni nämner ovan skavde litet mer för mig. Kanske har jag svårt att koppla bort min metareflektion, men det slog mig som ett ganska påklistrat försök att be om förlåtelse för den tidigare bristen på inklusivitet. Särskilt med tanke på den osannolika logistiken i att alla de personerna bara skulle råka vara på exakt samma plats samtidigt. Och i synnerhet med tanke på att...
Black Widow inte får ett farväl som är ens i närheten av Iron Mans.

Det andra jag undrar över är bara supernördigt men är i sin helhet spoilerific, så...
Alltså, jag kan inte låta bli att grubbla över tidsparadoxer. Medan jag måste ge enorma hyllningar till filmen för att den skjuter andra berättelsers korkade tidsteorier i sank, och jag köper The Ancient One's förklaring av vad som kan hända, så kvarstår ett par frågetecken.

Det första är väl en småsak, men... efter att Cap lämnat tillbaks stenarna så åker han alltså tillbaks till Peggy. OK, väldigt effektfullt och helt följdriktigt för hans karaktär, och vi kan väl anta att han hoppar in efter händelserna i hennes tv-serie så att inte kanon förändras, men för att inte tidslinjen skall splittras så måste han alltså leva ut sitt liv som hennes hemlige hemmaman, får inte visa sig offentligt, och måste avhålla sig från hjältedåd. Vilket underbart liv?

Det andra är mer allvarligt. Thanos och hela hans armé, inklusive Gamorra, försvinner nu helt sonika 2014. De kommer alltså inte att kunna göra allt det som krävs för att universums kontinuitet skall bibehållas. Hur kan detta undvika att fucka upp saker?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Bolongo;n319121 said:
Det andra är mer allvarligt. Thanos och hela hans armé, inklusive Gamorra, försvinner nu helt sonika 2014. De kommer alltså inte att kunna göra allt det som krävs för att universums kontinuitet skall bibehållas. Hur kan detta undvika att fucka upp saker?
Det här har jag också funderat lite över. Jag är egentligen inte så brydd, jag tänker mest att det finns, eller någon gång kommer, något slags bullshit-technobabbel-förklaring eller så, och att jag bara inte hört den än. "Det här är inte Primer", har jag tänkt. Som Doctor Who-fan är jag van vid att ibland är det bara "timey wimey stuff" och så får man köpa det.

Min preliminära teori är att det där som teh ancient one pratade om som gjorde att de skulle behöva lämna tillbaka stenarna just bara gäller stenarna. Allt annat är "fixed". När Thanos åkte framåt så blev det automatiskt en annan Thanos som åkte framåt, för i vår tidslinje har han ju inte försvunnit eller åkt framåt. Och så var det med alla märkliga saker de fuckade upp i dåtiden; det skapade nya tidslinjer eller nåt, eller små tidsbubblor som försvann när de åkte därifrån.

Men stenarna är speciella. För att det typ... Jag vet inte, bara finns en av varje sten i multiversum, eller så.

Timey wimey, wibbly wobbly. Stuff.

https://www.youtube.com/watch?v=q2nNzNo_Xps
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n319124 said:
Det här har jag också funderat lite över. Jag är egentligen inte så brydd, jag tänker mest att det finns, eller någon gång kommer, något slags bullshit-technobabbel-förklaring eller så, och att jag bara inte hört den än. "Det här är inte Primer", har jag tänkt. Som Doctor Who-fan är jag van vid att ibland är det bara "timey wimey stuff" och så får man köpa det.

Min preliminära teori är att det där som teh ancient one pratade om som gjorde att de skulle behöva lämna tillbaka stenarna just bara gäller stenarna. Allt annat är "fixed". När Thanos åkte framåt så blev det automatiskt en annan Thanos som åkte framåt, för i vår tidslinje har han ju inte försvunnit eller åkt framåt. Och så var det med alla märkliga saker de fuckade upp i dåtiden; det skapade nya tidslinjer eller nåt, eller små tidsbubblor som försvann när de åkte därifrån.

Men stenarna är speciella. För att det typ... Jag vet inte, bara finns en av varje sten i multiversum, eller så.

Timey wimey, wibbly wobbly. Stuff.

https://www.youtube.com/watch?v=q2nNzNo_Xps
Håller kort sagt med, behöver inte säga mer än så.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
krank;n319124 said:
Det här har jag också funderat lite över. Jag är egentligen inte så brydd, jag tänker mest att det finns, eller någon gång kommer, något slags bullshit-technobabbel-förklaring eller så, och att jag bara inte hört den än. "Det här är inte Primer", har jag tänkt. Som Doctor Who-fan är jag van vid att ibland är det bara "timey wimey stuff" och så får man köpa det.

Min preliminära teori är att det där som teh ancient one pratade om som gjorde att de skulle behöva lämna tillbaka stenarna just bara gäller stenarna. Allt annat är "fixed". När Thanos åkte framåt så blev det automatiskt en annan Thanos som åkte framåt, för i vår tidslinje har han ju inte försvunnit eller åkt framåt. Och så var det med alla märkliga saker de fuckade upp i dåtiden; det skapade nya tidslinjer eller nåt, eller små tidsbubblor som försvann när de åkte därifrån.

Men stenarna är speciella. För att det typ... Jag vet inte, bara finns en av varje sten i multiversum, eller så.

Timey wimey, wibbly wobbly. Stuff.

https://www.youtube.com/watch?v=q2nNzNo_Xps
Min käpphäst är ju att jag HATAR timey-wimey bullshit med tusen solars hetta, och därför var så glad när den här filmen tycktes kunna undvika det. Men säg den lycka som varar...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
En av mina frågor kring Endgame har blivit besvarad. Åtminstone om vi kan anta att den kinesiska intervjun som den här videon bygger på är legit:
https://www.youtube.com/watch?v=IPaqC6xsbSw

Vad som sägs är alltså att när Cap återförenades med Peggy i det förflutna så skapades en alternativ tidslinje där de levde ut sina liv tillsammans. Den ursprungliga tidslinjen finns kvar opåverkad av detta - förutom när Cap hoppar tillbaks in i den igen (tillfälligt?) för att ge Sam skölden.
Gah! Fattar ni nu varför jag hatar sånt här? Jag menar, jag köper delade tidslinjer-grejen, det är ju ungefär vad Tilda Swinton säger också, men att deras mackapär tillåter rörelse inte bara bakåt och framåt längs en linje utan också hoppande mellan linjerna är inte riktigt underbyggt i filmen.
Det väcker också nya frågor. Tog han med sig Mjölner tillbaks också? Kan vi få se någon ny brukare av hammaren? Jane Foster? Beta Ray Bill?
Vi får väl anta att IOM att skölden är hel så lyckades Cap med sina förkunskaper hindra hela Thanos' plan i sitt nya universum.
Betyder den här förklaringen att kranks idé om Thanos också stämmer. D.v.s. när Thanos tidshoppade från 2014 så skapade det dels ett alternativt universum där Thanos bara blinkar ut och aldrig återvänder, dels återställs huvudlinjen genom att i samma ögonblick skapa en ersättnings-Thanos som bara vet det han ursprungligen visste?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har sett Red 2. Det är en ganska oinspirerad, spretig, själlös uppföljare som inte håller måttet eller håller för någon jämförelse med sin föregångare. Alla utom Helen Mirren gör ett adekvat-till-halvdassigt jobb med att göra film av det ganska dåliga manuset, men klipparen och regissören gör sitt bästa för att sabotera allt vad pacing och timing heter. Helen Mirren är såklart cool som vanligt, och kämpar på med det manus hon fått.

Den här "huvudpersonens fru vill hänga med och ha ett spännande äventyr men är dålig på allt"-grejen blir gammal ganska precis omedelbart.

Nej, ingen behöver se den här. Se originalet igen istället.

BETYG: 2-
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Jag såg slutligen "The Predator".

Jag tror regisören växlade mellan att röka brajj och snorta kokain, eller nått sånt. För ena halvan av filmen är typ en komedi (och en rätt rolig sådan, om än med enstaka "olämpliga" inslag, kanske) och andra halvan är en tuff action, och inte på något sammanhängande sätt
.
Det sagt är den rätt underhållande. Många av de roliga scenerna är riktigt roliga, många av actionscenerna är riktigt... actioniga? Och den gör många saker helt rätt, men tyvärr många saker fel också.

Den omaka skaran med otroliga hjältar är distinkt skiljda från varandra både i utseende och tal (jag vet inte hur många filmer jag sett med en grupp "coola" hjältar där jag helt enkelt har svårt att hålla isär de olika personerna)

Men medan det är helt rätt att var och en har en "gimmick", så blir det rätt jäkla fånigt när personen som presenterar dem bokstavligt talat pekar ut den gimmicken. Det här är den och den, han drar skämt. Det där är den och den, han läser bibeln. Show don't tell! Och "tuggar alltid på något" är en rätt dålig gimmick. Det funkade för Brad Pitt i Oceans Eleven för att det passade med scenerna i övrigt.

Det är bra att filmen accepterat att vi redan vet hur predatorn ser ut och beter sig, så de hymlar inte med det. De ger oss en rejäll uppvisning. Och de låter dessutom predatorn vara så pass smart som en art som uppfunnit intergalaktiska rymdresor och annan häftig tech borde vara. Heja!

Samtidigt är det det gamla vanliga; i uppföljaren måste allting vara större och "ballare".

Fast det är ganska ballt också...

Som sagt, mycket fel, men också mycket rätt.

Överlag tycker jag den var sevärd och underhållande.

Betyg: 3 av 5 på Krankskalan.
 
Top