Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v17

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v17.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag kom just hem efter att ha sett Avengers: Endgame.

Och alltså. Fan. Jävlar. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det kommer ju att vara i stort sett helt omöjligt att göra riktigt episkt superhjältande framöver, för den här filmen ihop med Infinity War och alla de tidigare kommer att stå ivägen. Litegrann som att inget riktigt lyckades toppa Sagan om Ringen, fast det var bara tre filmer – det här är 22. Som knyts ihop, toppas, kröns av det här.

Jag är frestad att bara skriva betyget, men jag dumpar lite hjärnfjärtar, lite saker jag typ minns och gillade, inom spoilertaggar.

  • The Big Thorbowski är min nya favorit-Thor.
  • Fan vilken skådespelarinsats av alla. De har typ ingen tid alls att skådespela på, men fyller den med minspel och kroppsspråk som verkligen säljer scenerna och gör att man faktiskt inte får ens i närheten av den whiplash man BORDE få när allt går från GotG-skämtsamt till superdystert och känslosamt på ett par sekunder.
  • Allt är mästerligt jävla snyggt. Och ingen mass-strid har någonsin varit lika maffig.
  • Hur snyggt ihopknutet allt är. Alla referenser framåt och bakåt, till serier och tidigare filmer.
  • The Big Lebowthor är så bra att han är med två gånger i listan.
  • KORG! Det var för lite Korg i den här filmen, men det var roligt att han var med alls.
  • Valkyrie! Som fick namn den här gången och inte bara "angry girl".
  • Hela kvinnobrigaden där mot slutet! Mäktigt! marvels universum har tjorvat in en hel del starka kvinnor, även om det dröjde för länge innan de gav en av dem en egen film.
  • Speaking of, så tyckte jag Captain Marvel användes helt lysande. Heavy hitter vid väl utvalda tillfällen, men fick inte mer utrymme än andra karaktärer som bara fått någon enda egen film – Doc Strange till exempel.
  • Hur briljant var det inte att döda Thanos tidigt? Alltså jag är in awe av den här plotten, jag gillar ju timey-wimey stuff och det var ju ändå rätt uppenbart att det var något sådant som skulle till. Sedan finns det såklart en massa konstiga problem med divergent timelines och skit, som bara liksom handviftas bort, men herregud detta är en SERIETIDNING. Man ska inte kolla så noga. Jag gillade strukturen och äventyret.
  • Tyvärr var det inte jättesvårt att räkna ut vem som skulle dö. Men det var himla fint att få se honom vara kärleksfull pappa. I love you 3000! Mitt hjärta smälte.

Det var inte allt jag gillade, men vafan. Det får räcka.

BETYG: 5/5
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
krank;n318515 said:
Jag kom just hem efter att ha sett Avengers: Endgame.

Jag är frestad att bara skriva betyget, men jag dumpar lite hjärnfjärtar, lite saker jag typ minns och gillade, inom spoilertaggar.
Jag vara också och såg filmen igår. Jag blev positivt överraskad av att den var en uppföljare som står på egna ben och inte en "infinity war part 2" som jag hade trott att den skulle vara. Det var inte det intrycket jag fått av de trailers jag sett.
Vidare var filmen EXAKT LAGOM lång. Filmer brukar ju nuförtiden vara längre än de behöver vara och Endgame är nånstans runt tre timmar utan paus (varför inte ha paus? det var paus när jag var på Roadshow visningen av Hatefull Eight och det var SVINBRA att låta folk gå på muggen, köpa mer snacks eller bara ta en bensträckare).
Dock är det inte onödigt långt, all tid tas upp av berättande i bra takt.
Mitt enda klagomål är att det är svårt att köpa liv och död som odds när vi vet att Spindelmannen - på semester i Europa kommer komma, oavsett vilka förklaringar man kan ha till att någon kan återuppstå medans nån annan inte kan det. Men det finns så många andra saker som man köper att de kämpar för att det är en småsak i sammanhanget.

Jag tyckte Marvel 4 av 5 när jag kom ut från biografen men jag har fortsatt tänka på filmen nästan hela dagen idag och det tyder ju på att Marvel 5 av 5 är på sin plats. I vanliga betyg (som har ganska lite med marvel-skalan att göra) så är det en stark 4 av 5.

Filmen slår dock inte Into the Spiderverse som bästa Marvelrulle (och bästa superhjältefilm) men är helt klart i Top 5 MCU rullar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,124
Jag har sist i världen sett Star Wars - the last Jedi.

Uppvärmda rester. Det är vad jag tänker på när jag ser filmen.

Jag vet inte om det krävs spoilers för en så gammal film, men regler är väl regler antar jag.

Liksom, känns det här bekant:
Rebeller flyr från en överväldigande armé av ondingar. En ung jedi söker upp en motvillig läromästare. En onding vänder sig mot sin läromästare och har ihjäl honom. En massa stormtroopers på en stardestroyer.

Nä, det finns inte mycket som lyfter the last jedi från att vara annat än ett snyggt, men rätt oinspirerat mixtape av orginaltriologin.

Liksom, jag blir nästan mer sugen på att se om episod 1-3 framför att kolla på Solo eller sukta efter episod nio. Det var verkligen inga mästerverk, men gjorde åtminstonde något litet nytt till skillnad från episod 7-8.

Trist, men Star Wars känns lite som ett dött franchise för mig.

Betyg:
2 för min bitterhet över ett franchise som jag verkligen älskat.
3 för en helt OK och rätt snygg rymdpangare oaktat arvet från originaltriologin.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jocke;n318582 said:
Filmen slår dock inte Into the Spiderverse som bästa Marvelrulle (och bästa superhjältefilm) men är helt klart i Top 5 MCU rullar.
Medhåll. Spiderverse spelar lite i egen liga och gör en helt annan grej; jag har lite svårt att jämföra dem ordentligt. Men absolut, Endgame var skitbra men inte riktigt så hakan-på-golvet-awesome som Spuderverse.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag såg "Emma" på Netflix.
En behaglig komedi som lyckats väcka mitt intresse för Jane Austen så till den grad att jag nu skaffat mig Sense and Sensibility att läsa på den något fördröjda GothConhemresan.


Fyra stjärnor av fem.
 
Top