Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v37

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v37.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har sett Mission: Impossible III.

Det är en film med en massa schyssta stunts och specialeffekter och actionscener, och så spelar Philip Seymor Hoffman en riktigt läbbig och skitfarlig skurk och så hoppar Tom Cruise mellan hustak. Det finns något slags lös story som binder ihop actionscenerna också, men den är det ju ingen som bryr sig om.

BETYG: 4/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har också, som del i mitt projekt att se om alla MCU-filmer, sett om Captain America: Civil War.

Jag har sett den förut, men precis som med Age of Ultron så... tyckte jag delvis andra saker om den här än jag tyckt tidigare gånger.
  • Jag tyckte inte att introduktionen av Spiderman eller Black Panther kändes dåliga. Kanske är det för att jag nu sett deras egna filmer, men av någon anledning så funkade det helt enkelt bättre för mig den här gången.
  • När jag tänkte efter så funkade faktiskt skurkens plan bättre än jag trodde. Såhär tänker jag nu:
Så... Hans plan är, til syvende og sidst, att få Iron Man att se det där VHS-bandet och därmed bli arg och bryta sönder Avengers när han får reda på att 1) det var Caps kompis som mördade hans föräldrar och 2) Cap har ljugit för honom hela tiden. Zemo visste att det var så det låg till eftersom han läst de släppta SHIELD-dokumenten.

Hans plan A verkar ha varit att tortera en ex-Hydra-medlem tills han gav upp platsen där VHS-bandet fanns och sedan se till att först Cap och sedan Iron Man dök upp. Kanske visste han att rapporten skulle finnas på samma ställe som de fem supersoldaterna, kanske inte. Det är inte så viktigt.

När ex-hydra-medlemmen hellre dör än drar vanära över sig så får det bli plan B: röka ut Winter Soldier. Att detta inte är plan A märks i samtalet med ex-hydra-medlemmen, där han säger något i stil med att han helst inte använder de "mer våldsamma medlen" typ. Men; han går på plan B.

När han får veta var planerna finns, så är det viktigt att Iron Man inte dyker upp innan Cap. Han har inte själv skapat den klyfta som finns mellan dem, men han vet - eftersom det rapporteras i nyheterna - att den finns (Cap vill inte skriva under etc). Han vet att Cap kommer att prata med Bucky, och ser till att Bucky minns vad de pratat om (basen i sibirien).

När han kommit till basen vet han att planen kommer att funka. Han har VHS-bandet, och Cap är antagligen på väg. Han skickar ett första lockbete till Iron Man. Jag misstänker att om Stark inte räknat ut vart han skulle utifrån det lockbetet så hade han skickat alltmer övertydliga signaler.

För det är viktigt att BÅDE Cap och Iron Man är på plats när bandet visas, och det är viktigt att Cap kommer först. Varför? För att Iron Man, givet tid, antagligen kan ta sig in i den förseglade bunkergrej Zemo gömmer sig i. Det säger de t.om. i filmen. Cap däremot, kan det inte. Så om Cap kommer först så kan han tvinga dem att vänta.

Så... Ursprungligen tyckte jag att det verkade som att hans plan byggde lite för mycket på deus ex machina, att det "råkade bli precis som han ville". Nu tyckte jag mer att det såg ut som att han hade A- B- och antagligen C-planer. Allt kändes som att det hängde ihop mer.


Det ideologiska-moraliska innehållet i filmen slarvas dock fortfarande bort, då den kluriga registrerings- och oversightfrågan ganska snabbt överskuggas av den personliga konflikten mellan Cap och Iron Mans egon. Det är fortfarande ganska synd, för det betyder att frågan aldrig riktigt reds ut. Eller ja, inte i den här filmen. Stark står på rätt sida, men det är ju Vision och ett par av de andra som har de vettiga argumenten för registreringssidan. Hela den här filmen är ett enda stort argument för varför enskilda superhjältar inte funkar som sina egna checks and balances. Och Stark var faktiskt en mycket stor del av problemet i Age of Ultron, så hela Sokoviagrejen var i princip hans fel, eller Avengers fel.

Men ja, det här är en mycket bra film. Slagsmålsscenen på flygplatsen är fortfarande väldigt bra. Jag tror att det bästa med den är att den faktiskt inte har en enda superskurk. Alltså, ingen enhanced människa eller något som liknar det - det närmaste är Crossbones, som har... en ganska tafflig exodräkt. Men annars är det bara superhjältar mot superhjältar.

Jag är fortfarande inte riktigt redo att ge den en femma, dock. Men den är nära. kanske nästa gång.

BETYG: 4+/5
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Såg filmen Night Angel. Det är en klassisk "skräckfilm" från slutet av 80-talet. Lite i samma still som Bordello of Blood, som gavs ut av Tales from the Crypt.

I den här filmen, så har vi en demon (skall vara LIllith), som vaknar upp och bestämmer sig för att att ge sig på ett modemagasin genom att förföra ägare och nyckelpersoner där, varvid ett antal dödsfall inträffar. Lite ologiskt eftersom hennes agerande försvårar att det kommer fler nummer av tidningen, vilket ju annars vore ett bra sätt för henne att få mer själar genom att locka folk in i frestelse och synd.

Skådespeleriet når väl inte direkt till några oscarsnivåer, men filmen funkar som tidsfördriv, men räkna inte med några djupare idéer bakom.

Betyg: 3, pga den är tillräckligt 80'tals kitschig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
krank;n294160 said:
tyckte jag delvis andra saker om den här än jag tyckt tidigare gånger.
En sak jag reagerade på den här gången var hur tafflig 3Dn var på sina håll. Ganska typisk taffel-3D också; ofta när en bakgrund ska vara lite ur fokus så ser den mer ut som en matte-målning helt utan djup.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag kom plötsligt att tänka på att jag faktiskt aldrig kommit mig för att se Disneys rymdfilm The Black Hole från 1979.

Den var... inte vad jag väntade mig. Visserligen byggde mina förväntningar i princip helt och hållet på halvt bortglömda minnen av VHS-omslaget i videobutiken för sisådär en 20-25 år sedan, så det kanske inte var så underligt. Jag förväntade mig nog något mer lättsamt och äventyrligt; kanske baserat på bilderna på den söta roboten Vincent.

Men det här är en ganska mörk rulle, med inslag av lätt pulpig skräck/body horror. Definitivt en av Disneys mörkare filmer, skulle jag säga.

Specialeffekterna är dugliga, framför allt givet att de är typ 40 år gamla vid det här laget. Förvänta er inte Jupiter Ascending, är vad jag försöker få fram här. Men duglig och rätt charmiga sent-70-tals-effekter.

Skådespeleriet är också... okej. Lite överskådespelat på sina håll, lite för återhållet på andra. Ganska teatraliskt.

Jag kan nog rekommendera den, om inte annat som kuriosa.

BETYG: 4/5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tänk dig att du tar överblivna specialeffekter från Battlestar Galactica, överblivna kostymer från Buck Rogers, och ett överblivet manus från en soptunna. Tillsätt en klase datoreffekter gjorda på en Amiga. Då får du Space Mutiny!


Och det snällaste jag kan säga om den är att den borde bli ett bra avsnitt av Mystery Science Theater 3000.

Varför såg jag inte en Zatoichi-film istället?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jag såg The Rocker på Netflix.

Glada människor och fin musik. Dessutom är det en komedi.

Den får fyra stjärnor, jag kan tänka mig att se om den någon dag.
 
Top