Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v36

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,648
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v36.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,648
Location
Rissne
Jag såg just Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows.

När du såg Transformers: Revenge of the Fallen - vida känd som den dummaste Transformersfilmen - tänkte du då att "hm, ja det här var ju ganska dumt, men vad jag egentligen vill ha är nog att Michael Bay producerar något ännu dummare baserat på en serie leksaksreklamer från 80-talet. Det här är inte riktigt dumt nog för mig"?

För då är det här filmen för dig. Det här är nog det dummaste jag sett i hela mitt liv. När Turtles' disco-inredda sopbil vecklade ut ett par stora armar som höll i ett par jättestora nunchucks, då visste jag helt säkert att det här skulle vara en film utöver det vanliga.

Jag menar... Baxter Stockman. Shredder. Bebob och Rocksteady! KRANG! TEKNODROMEN! DIMENSION X! Överhuvudtaget nästan alla av de allra, allra töntigaste och dummaste grejerna från den gamla tv-serien. I en otecknad långfilm! De gamla filmerna, de första tre, försökte åtminstone hålla igen lite. OK, kanske inte så mycket, framför allt inte den tredje, men det här är... Tja, det här är precis vad man får när man liksom tar originalet, och så... bara gör man film av det, med specialeffekter och 3D.

Det är något ganska imponerande över att lyckas göra en film som är så dum på så många plan. Om man gillar när allting blir sådär imponerande dumt, då är det här rätt film att se. Om man däremot är en tråkmört som bara vill se film som typ "är smart" eller typ "hänger ihop" eller "fungerar om man har hjärnan påslagen" så bör man nog hålla sig borta. Då är man inte målgruppen.

BETYG: 4/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Jag har sett om Star Wars: The Last Jedi

Jag såg den tidigare, i Januari när det fortfarande gick på Bio. Och medan jag gillade den då, så hade jag en tråkig känsla av att jag kanske inte skulle tycka det var särkilt bra när jag såg om den.

Jag är nu väldigt glad att kunna rapportera att detta inte stämmer överhuvudtaget! Jäklar vad bra jag tycker den här filmen är. Inte lika bra som Rouge One eller Solo, förvisso, men helt klart lika bra som Force Awakens (som jag också gillar väldigt mycket).

Faktum är att några av sakerna jag har för mig att jag var missnöjd med vid första tittningen nu känndes alldels utmärkta.

Det är bara en enda grej som jag har problem med:

det är när Rose räddar Finn genom att ramma honom. Jag menar, det där var redan ett självmordsuppdrag i och med att de förlorade typ hälften av skvadronen på en gång... att stoppa fin från sin kamikazeattack är att slänga alla de andra piloternas uppoffringar i papperskorgen!

Om Finn hade fått offra sig för att stoppa murbräckan (även om han misslyckats!) så hade det betytt någonting. Om inte typ hela jäkla skvadronen hade dött, så hade till och med hans räddning betytt någonting. Men nu kastade Rose gladeligen bort ett antal människoliv för någon slags romantisk gest! Usch vad dumt!!!

Men samtidigt så är det ju lite kul att hon gladeligen kastar bort ett antal människors uppoffringar bara för att hon är kär i Finn och inte kan stå ut med att förlora honom. Så det går ju att leva med scenen som den är. Jag känner bara att den kunde ha varit lite bättre, men lite mindre ändringar.

Oh well, jag gillar att typ hela filmen bara är en kavalkad av välmenande manövrar som typ antingen bara misslyckas eller till och med gör allting ännu värre. Det behöver inte vara så puttenuttigt hela tiden bara för att det är Star Wars.

Oj, det blev mycket inom spoilerrutan, men jag vill ju inte avslöja en massa grejer =)

Överlag, detta är en rakt igenom bra Star Wars-film, i min mening. Och jag älskar fasen de gamla filmerna, så alla som säger att "alla fans hatar FA och TLJ" är bängrötter!.

Sen att Rouge one och Solo överglänser typ allt är en annan historia.

Jag tror jag gav TLJ en 4:a på krankskalan sist.

Det är nära att jag höjer betyget till en 5:a, men jag tycker inte riktigt att den når hela vägen fram. Jag tänker nog vänta ett par veckor innan jag ser om den igen. Så betyget får ligga kvar:

Betyg 4/5 (men en stark 4:a).

Om de nu bara kan snabba sig att släppa Solo på DVD också, för den vill jag fasen se om tre gånger på raken nu på stört!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Jag har sett den här filmen: https://www.imdb.com/title/tt1197624/?ref_=nv_sr_1
Law abiding citizen handlar om en man som får sin familj mördad och senare bevittna en av gärningsmännen få ett futtigt straff efter att ha gjort en deal med rättssystemet.
Och det gillar han inte, inte ett dugg, han är helt THIS. IS. PHILADELPHIA! Och sen dör folk.

Den här filmen är bra gjord. Det är svårt att få till "hämnaren utan något att förlora" men här hålls intresset/trovärdigheten/plotten upp bra. Fascinerande att typ hejja på båda sidorna i en konflikt, det är verkligen inte ofta jag upplever den känslan.

Det får räcka med text. Det är tråkigt att recensera film.

4 av 5 i betyg.
Feuflux-betyg-skalan
5 = eufori-känsla efteråt, det här var skitbra! (exempel: A Knight's tale)
4 = riktigt bra, den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalitet! (exempel: The Matrix, Dredd)
3 = lite som fyran, kvalitet, men något gjorde att det inte klickade för mig och utan emotionell investering blir det inte högre betyg (exempel: True Grit)
2 = godkänt, men inget minnesvärt för framtiden (exempel: alla actionfilmer utan djup)
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka (exempel: misslyckade komedier)
0 = jag avbröt tittandet (exempel: P.S. I love you)

Jag har för övrigt hittat en stor svaghet i mitt 4-betyg på skalan. Jag skriver att det betyder att jag säkert kommer se om filmen. Det gäller inte en film som den här, där alltför stor del av behållningen är att få se "vad händer sen". Filmen 300 ger jag också en 4 i betyg, men den skulle jag kunna se om för den sceneastiska upplevelsen och det gör ingenting att jag vet hur olika scener slutar och i vilken ordning de sker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,648
Location
Rissne
Jag har sett om Ant-Man, eftersom det liksom var dags i ordningen.

Jag såg den när den gick på bio och... jag borde ha sett den nån gång mer, men hittar just nu inte riktigt när det kan ha varit.

Men hur som helst så är det en film där Evangeline Lily är ascool; hon spelar dottern till den ursprunglige Ant-Man, Hank Pym, men av någon dum anledning får hon inte bli Wasp på hela filmen. Däremot får hon sparka rumpa och vara kompetent och cool och så vidare. Jag gillar skarpt att hon får vara påklädd och att det åtminstone inte såvitt jag tänkte på det gjordes några "sexiga" kameraåkningar på henne. Det påpekas vid något tillfälle att hon är snygg, men det får aldrig bli liksom det viktigaste i hennes karaktär eller så.

Filmens arc för henne är ju att hon och hennes far börjar som motvilliga samarbetspartners, men steg för steg närmar sig varandra. Det är rätt fint gjort, och Lily gör helt klart ett bra jobb med att sälja in sin karaktär som trovärdig och mänsklig. Vilket är bra, för det balanserar upp den här uber-kompetensen hon uppvisar i övrigt.

Det var också lite intressant att se Corey Stoll som skurken, eftersom jag precis innan jag såg den här filmen kollade på ett avsnitt av The Strain.

Jag skulle nog fortfarande kunna se om den här filmen typ imorgon. Med rätt sällskap.

BETYG: 5/5
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jag märkte att spelfilms-Ghost in the Shell fanns på Netflix, så jag såg den.

3 stjärnor - Jag såg den början till slut utan att hoppa framåt.

Kul med blinkningarna till originalet. Men jävlar vad jag saknade musiken från den tecknade filmen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Hangar 18.

Ute i rymden flyger en rymdfärja och ska skicka iväg en satellit. Fast den krockar med något, som snabbt rasar och landar i Arizona. Eftersom en astronaut dör i krocken blir det ett hejjans rabalder och astronauterna Bancroft (Gary Collins) och Price (James Hampton) anklagas för sin kollegas död. De vet vad de såg, så de försöker hitta bevisen – och upptäcker att de har raderats.

Det där ufot stoppas undan i en hemlig hangar, nummer 18, där forskare går lös, och upptäcker en sån där hemlighet som Skriver Om Historien™,

Och det är dit som Bancroft och Price dras när de försöker rentvå sig själva.

---

Vad får man om man korsar X Files med Capricorn One och gör det dåligt? Då får man Hangar 18.

'nuff said.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Jag har sett Justice League, för jag tycker om att plåga mig själv. Mitt förtroende för filmer baserade på DC-serier är ganska lågt efter Batman vs. Superman (okej, men skittråkig) och Suicide Squad (så dålig att jag fortfarande ofta tänker på hur dålig den är, och kommer starta en rant om hur dålig den är om någon råkar nämna den i min närhet), men Wonder Woman var i alla fall okej, och hade kunnat vara ännu bättre om den inte slutade med en meningslös strid med en meningslös skurk som av någon oklar anledning tyckte att det var en bra idé att avslöja sin hemliga identitet för den enda varelsen på jorden som kan döda honom, direkt efter att hon har dödat en annan person som hon trodde var han.

Men Justice League var inte så dålig som recensenter och andra människor fått mig att tro -- den var faktiskt ganska bra. Den har massiva issues i form av en ganska tråkig skurk, som inte får den tid han behöver för att bli intressant, delvis för att den tiden måste ägnas åt att presentera hjältarna som till skillnad från Marvels dito inte fått varsin egen film de blivit presenterade i. Och den var inte heller så lång att det blev irriterande.

Blixtens dräkt ser däremot förjävlig ut.
 
Top