Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v32

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v32.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har ju påbörjat en ny vända genom Marvels cinematiska filmuniversum, och nu har turen - sent omsider - kommit till Captain America: The Winter Soldier.

Jag recenserade den senast här, och innan dess här.

Jag vet inte om jag har jättemycket att tillföra. Jag tycker verkligen om den här filmen, så mycket att jag nog är beredd att höja betyget den här gången. Jag skulle kunna se om den i morgon.

Jag gillar verkligen den ganska bleka tonen; man kan jämföra den med t.ex. nästa film i ordningen, Guardians of the Galaxy, för att se hur stor skillnad färgmättnad kan göra.

Jag gillar anknytningarna till det större universat. Att Doctor Strange omnämns. Att den dryge politikern som var jobbig mot Iron Man får vara med.

Det är lite negativt att den här filmen i princip kastade TV-serien Agents of SHIELD under bussen, men även det blev ju rätt bra till slut.

BETYG: 5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Mot bättre vetande har jag också sett 5th Passenger.

Det är en scifirulle, en rymdskräckis som crowdfundades och som har ett par gamla Star Trek-skådisar i olika roller.

Jag började ana oråd redan under förtexterna, som var helt katastrofalt dåligt kernade...

Alltså. Den här filmen har ett katastrofdåligt manus, som både är styltigt och förutsägbart. Skådespelarna gör vad de kan, men repliker som inte passar i munnen finns det inte så mycket man kan göra. Regissören verkar heller inte ha hjälpt. Klippningen är apkass, det finns ingen rytm i berättandet alls. Specialeffekterna är OK för den här budgeten, men vafan.

Överlag är det här en skitdålig film utan egentliga positiva sidor. Det måste finnas bättre sätt att få se ett gäng avdankade Star Trek-skådisar igen; det här är ju bara pinsamt.

BETYG: 1/5

EDIT: Also: Rymddräkten som finns med i allt promo-material? Den är inte med i filmen. Alls.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag hade för mig att jag hade sett och recenserat Godzilla, men jag kan fanimej inte hitta recensionen. Och nu när Godzilla: King of Monsters är på gång nån gång nästa år, så har jag alltså sett Godzilla.


Det finns en tystnadskonspiration i världen. Den började redan under femtiotalet, med en jättebest som luras upp på en ö för att döda den med en vätebomb. I slutet på förra årtusendet upptäcker forskare ett jätteskelett i Filippinerna, med två underliga jättesporer. Den ena har kläckts och försvunnit ut till havs. Samtidigt kollapsar atomkraftverket Janjira i Japan.

Nu, femton år senare, håller tystnadskonspirationen på att brytas när sakerna under Janjira börjar röra på sig.

---

För det första: så där ska en trailer göras! Den tar fram poängen med filmen, är brutalt vrålsnygg, skrämmer skiten ur en, och den gör allt detta utan att avslöja ett jota om filmens handling.

För det andra är den så satans snygg!

Den är lite ojämn, och det är svårt att identifiera sig med någon av de mänskliga karaktärerna. De flesta är överdramatiska eller överspelade. Men jag vill hävda att Gareth Edwards har greppat Godzilla: den handlar om en naturkraft, inte om vad vi ynkans människor gör åt den. Dessutom, en stor fördel är att Edwards låter filmen ta tid på sig.

Så hur står den sig mot Shin Godzilla, den senaste japanska versionen av Hideaki Anno? Där Shin Godzilla visar rätt bra hur ett samhälle reagerar på och hanterar en kaiju, så fokuserar Godzilla i stort sett bara på kaiju. Dessutom är Godzilla fan så mycket snyggare än Shin Godzilla.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
krank;n290880 said:
EDIT: Also: Rymddräkten som finns med i allt promo-material? Den är inte med i filmen. Alls.
Wtf... Om någon jättesnäll mod skulle kunna tänka sig att flytta den här delen av min recension till den andra recensionen så skulle jag bli superglad. Jag måste ha varit SUPERFÖRVIRRAD när jag redigerade in det här. Rymddräkten syftar såklart till den som används för promo för 5th Passenger, och har inget alls med Winter Soldier att göra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
krank;n292258 said:
Wtf... Om någon jättesnäll mod skulle kunna tänka sig att flytta den här delen av min recension till den andra recensionen så skulle jag bli superglad. Jag måste ha varit SUPERFÖRVIRRAD när jag redigerade in det här. Rymddräkten syftar såklart till den som används för promo för 5th Passenger, och har inget alls med Winter Soldier att göra.
JA!
 
Top