Rollspel med 1 spelare och en spelledare

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,627
Location
En mälarö
Jag har i andra trådar nämnt att jag nyligen återvände till Victory Games gamla 80-tals-spel James Bond - Roleplaying in Her Majesty's Secret Service. Det var bara en one-shot spelgruppen flikade in mellan våra ordinarie sessioner. Men jag och spelledaren fick en sådan blodad tand att vi ville fortsätta. Och då det bara var vi två så tänkte vi att testa att köra med en spelledare och bara en spelare. För spelet stöder uttryckligen det. Äventyren är skrivna så att det ska gå att spela dem med allt från ett "normal spelgrupp"-stort antal agenter till, bara rollpersonen är kompetent nog, en ensam 00a. Ganska självklart egentligen då förlagan är ett av de mest typiska exemplen på den ensamme hjälten som besegrar horder med skurkar på löpande band.

1. Finns det andra rollspel för en spelledare och en spelare? Och då menar jag inte spel där det går att spela så. Det går det ju att göra med nära på vilket spel som helst. Det jag frågar efter är sådana som uttryckligen har stöd för sådant.

2. Vad har du för erfarenheter av spel på två med den ene spelaren som spelledare och den andre som spelare? Är det bättre, sämre eller bara annorlunda? Vilka problem kan uppstå till följd av detta? Är det något som går förlorat jämfört med att spela med fler än en ? Eller är det tvärtom? Är det något som går förlorat när man är fler än två runt spelbordet?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
632
Cthulhu Confidential har det upplägget och stödet. Jag har spelat det lite och gillar det.

Vad gäller spel där det "inte är meningen" men ändå passar bra så spelar jag Delta Green så just nu, och har samma upplevelse. Det blir en särskild lugn men tät stämning efter ett tag, lite intimt, än mer ett samtal. Men så kan det bero på att jag spelat så ffa med flickvän, dotter, nära vän. Om jag jämför DG som jag just nu då leder med en, två respektive fyra spelare i olika kampanjer så kan jag ju konstatera att bara ha en spelare är annorlunda, men just inte bättre eller sämre. (Också att börja något nytt med en större grupp, och inte en oneshot, kändes som en kick som omväxling.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,510
Location
Göteborg
De flesta tvåpersonersspel har väl ingen spelledare, men beroende på hur man definierar det kan väl Cold Soldier av Ron Edwards och någon mer, och Murderous Ghosts av Vincent Baker, passa in. Båda två är specifikt skrivna för två spelare och den ena har en roll som nog kan kallas ”spelledare”. MG har jag inte provat, men Cold Soldier tyckte jag var ganska trevligt, om än med begränsad återspelbarhet, i och med det väldigt hårt nischade temat.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,627
Location
En mälarö
Vad gäller spel där det "inte är meningen" men ändå passar bra så spelar jag Delta Green så just nu, och har samma upplevelse. Det blir en särskild lugn men tät stämning efter ett tag, lite intimt, än mer ett samtal.
Delta Green, CoC och liknande spel som är mer inriktade på undersökning och mysterielösande är väl den typ av trad-spel som bäst lämpar sig för spel på två. Till just CoC vet jag i alla fall om ett officiellt scenario som uttryckligen är skrivet för en person och det är Paper Chase som senast publicerades i Starter Setet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,627
Location
En mälarö
Ett annat rollspel jag har personlig erfarenhet av att spela med bara en spelare och en spelledare är Dungeons & Dragons 3. Jag spelledde för många år sedan ett officiellt äventyr skrivet för fyra Lvl 1-figurer med en Lvl 4-figur. Den utgåvan är ju nära på sjukligt besatt av spelarbalans så det gick förvånansvärt bra vill jag minnas. Det kräver dock att man tänker till både en och två gånger när man gör sin rollperson för att det ska fungera. Och jag har ingen aning om hur det skulle fungera på högre levels. Det är möjligt att det havererar helt när man når tvåsiffrigt.
 
Top