Rollspel i en Galax lång långt borta

Vilket är ditt favoritrollspel för Stjärnornas Krig

• WEG Star Wars (d6) 1st edition, inkl. Äventyrsspels Stjärnornas krig

Votes: 16 55.2%
  • WEG Star Wars (d6) 2nd edition

Votes: 2 6.9%
  • WEG Star Wars (d6) 2nd edition Revised and Expanded

Votes: 4 13.8%
  • WEG Star Wars (d6) 30th Anniversary edition

Votes: 2 6.9%
  • WotC Star Wars (d20)

Votes: 0 0.0%
  • WotC Star Wars (d20) Revised edition

• WotC Star Wars (d20) Saga edition

Votes: 1 3.4%
  • FFG Star Wars: Edge of the Empire

Votes: 4 13.8%
  • FFG Star Wars: Age of Rebellion

• FFG Star Wars: Force and Destiny

• Total voters
    29
Jag röstade på "WEG Star Wars (d6) 1st edition, inkl. Äventyrsspels Stjärnornas krig" men det är mest för att det är den version jag känner mest för, och inte så mycket för att det är den versionen som har de bästa reglerna. Har inte så bra koll på FFG och endast lite koll på d20.

EDIT: Och som @Mogger skriver är ju REUP bäst egentligen. :)

Jag röstade på 1st edition också mest för att det är den jag tycker är enklast av de jag har tittat på. Men det är också för att jag tycker att ett star wars spel inte borde ha med ninja jedi med dnd-magi.

Om man däremot gillar ninja jedis med dnd-magi så hade jag nog kört på D20 revised edition. Jag tycker d20-system med klasser och annat faktiskt passar jäkligt bra för star wars.

1e men inte svenska översättningen som tar sig friheter med reglerna.
Nej jag kände också att "1e exklusive svenska översättningen" är rätt svar. Den verkar utgå från Upgrade och Companion, eller åtminstone motsvarande regler som publicerades i dem.

Har spelat WotCs d20-version (pre-Saga) en del också, men SWd6 1st ed tycker jag är bra regler än idag, medan d20 knakar lite i fogarna.

Det får bli 1e, även om det finns några smärre aspekter av 2e/Revised/REUP jag tycker om. Å andra sidan ska sägas att jag inte har koll på någon utgåva efter den. (Är inte jubileumsutgåvan densamma som 1e tex?)

Jag röstade på 1e – dels för att jag misstänker att det är den jag blivit spelledd i, men egentligen mest för att jag har en känsla av att det är den mest regellätta. Det är ju som bekant sällan så att nya versioner av ett spel plockar bort regler… Ibland förenklar de och strömlinjeformar, vilket oftast är bra, men… ofta tillkommer också ett gäng. d20 och FFG faller bort av exakt det skälet; för mycket regler.

Saga editon är det jag faktiskt tyckte var bäst i spel, även om jag vill svara en D6 version av estetiska anledningar. Men brasklappen är väll att jag mest spelledit Sith kampanjer vilket Saga är jättebra på.

Force and Destiny är det värsta. Det är det värsta av FFG spelen och det får en inte att känna sig som en mäktig Jedi/Sith Lord ens med mycket XP. Det märks att motorn är till för Edge of Empire vilket är det bästa om man inte vill spela trollkarlar. För EoE är sjukt bra på det.

Det jag har sett av T20 o FFG så tycker ju att de gör ett dåligt jobb att representera jedi känslan, om inte Stjärnornas Krig känslan i allmänhet. Så det blir T6, o Äventyrsspel version av rena nostalgiska anledningar..

Back