Nekromanti Rollspel i Alien-setting (utan alien)

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Tittar på Alien igen och det är ju ren konst! Finns det något rollspel som utspelar sig i en liknande teknisk miljö? Blipp och blopp och trång cockpit, lampor, och varenda jäkel röker konstant. Någon som känner för att utveckla vilken typ av setting det kan röra sig om? Igen, utan alien, arkeologiska mysterier räcker.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n321766 said:
Tror vi verkligen att det inte kommer inkludera en faktisk alien?
Enligt vad FL säger så ska det finnas gott om stöd för att spela ex Space Truckers som inte slåss mot aliens. Så det är nog inga problem.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
stenhöna;n321756 said:
Tittar på Alien igen och det är ju ren konst! Finns det något rollspel som utspelar sig i en liknande teknisk miljö? Blipp och blopp och trång cockpit, lampor, och varenda jäkel röker konstant. Någon som känner för att utveckla vilken typ av setting det kan röra sig om? Igen, utan alien, arkeologiska mysterier räcker.
Jag tycker Mothership är fantastiskt bra: https://www.drivethrurpg.com/product/245017/Mothership-Players-Survival-Guide

Lightweight, rollformuläret är en flowchart, och det bygger upp en skön stämning genom systemet. Rekommenderas!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,892
Location
Marjura
Trådkapning lättare sort. Ok fanboys hive mind. Vad finns det för Alien-not-Alien-scenarion som skulle passa att köra med Alien-reglerna? Tänkte mig ett enkvällsscenario från typ Mothership, M Space, Death in Space, Those Dark Spaces etc, som passar teknologisk och "lore"-aktigt till Alien-världen, dvs inte ngn 2001-känsla, rymdflum, alltför olika varelser/världar. Skall kännas som om det skulle passa in, men helt utan Aliens eller alltför lika sådana, så andra hot tack.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Trådkapning lättare sort. Ok fanboys hive mind. Vad finns det för Alien-not-Alien-scenarion som skulle passa att köra med Alien-reglerna? Tänkte mig ett enkvällsscenario från typ Mothership, M Space, Death in Space, Those Dark Spaces etc, som passar teknologisk och "lore"-aktigt till Alien-världen, dvs inte ngn 2001-känsla, rymdflum, alltför olika varelser/världar. Skall kännas som om det skulle passa in, men helt utan Aliens eller alltför lika sådana, så andra hot tack.
Kanske kan det här vara något? Brasklapp: jag har inte läst scenariot själv. Det dök bara upp nyss i ett av de flöden jag följer. Tyckte mig se att scenariot dessutom är gratis.

 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Iskallt Inferno till Coriolis

Utspelar sig på en lågbefolkad isplanet. Rollpersonerna ska hjälpa till att tömma en gammal rymdbas på ockuperande pirater. Saker skiter sig sig och rollpersonerna måste ta sig till en övergiven del av basen, på andra sidan en stor ravin. Där lurar nanobotsinfekterade forskare som blivit till snabba zombies. Och det visar sig att rollpersonernas uppdragsgivare har en hemlig agenda.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,892
Location
Marjura
Iskallt Inferno till Coriolis

Utspelar sig på en lågbefolkad isplanet. Rollpersonerna ska hjälpa till att tömma en gammal rymdbas på ockuperande pirater. Saker skiter sig sig och rollpersonerna måste ta sig till en övergiven del av basen, på andra sidan en stor ravin. Där lurar nanobotsinfekterade forskare som blivit till snabba zombies. Och det visar sig att rollpersonernas uppdragsgivare har en hemlig agenda.
Den har jag och har spellett till ett Coriolis/Barbarians of Lemuria-hack! Bra 80-talsaction!
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Den har jag och har spellett! Bra 80-talsaction!
Kul!
Då kanske Arkus fånge kan vara nåt? Det är också till Coriolis.
Rollpersoner ska leta efter en försvunnen person som blivit kidnappad av oetiska forskare. De håller på och jobbar med hjärn-implantat och håller till på en stor rymdforskningsstation. I galenskapen har de också transplanterat ett utomjordiskt medvetande in i försökspersoner. Saker blir mörka och dödliga.
 
Top