Rollpersoner som är medvetanden som laddas in i folk?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag försökte komma på ett sätt att formulera trådtiteln så den var både kort och begriplig, men nu blev det som det blev.

Jag har i flera år funderat på idén att ha rollpersoner som "laddas in i" andra människors kroppar/sinnen/situationer för att lösa problem. Eller skapa dem.

I brädspelet TIME Stories är rollpersonerna tidsresenärer, som tankas ner i olika roller i historien. Personerna de "tar över" är inte nödvändigtvis frivilliga. I just det spelet finns ju också en starta-om-mekanik som gör att de kan köra Måndag Hela Veckan, men det är inte centralt för min fundering.

En annan variant skulle kunna vara rollpersoner som är, låt oss säga, demoner. Eller änglar. Eller psykiska varelser från astralplanet. Varje äventyr börjar med att de skickas in i varsin människa någonstans i världen, med ett uppdrag de måste lösa. Personen de tar över kommer att ha vissa skills och kunskaper; själva bidrar de kanske med spelets superkrafter och med en del egna specialiteter och så.

Ny rollperson varje vecka. Men samtidigt alltid samma rollperson. Perfekt för grupper där man inte är samma spelare varje gång. Bra om man vill ha kontinuitet men också variation.

Min fråga är: Finns det här redan? Vilka spel gör det bra?

Kul idé. Spontant tänker jag ju altered carbon.

Rollspelet Nepilim har ju viss sån mekanik, där man får skills både från nephilimen och värd kroppen. Och din grund form ger plus på vissa saker, typ en eld nephilim höjer värdkroppens styrka. Kanske inte helt likt men skulle kunna användas för inspiration kanske

(Ett enkelt, Null State:igt men absolut smaklöst och olämpligt sätt att göra äventyr till ett sådant spel: Slå upp valfri tidning, hitta något som hänt. Stoppa in rollpersonerna i händelsen – antingen ska de hindra den, eller skapa den, eller utföra något helt orelaterat uppdrag samtidigt som skolskjutningen/krigsbrottet/ballongskulpturtävlingen pågår)

Eclipse Phase är ett transhumanistiskt rollspel där ens medvetande är mjukvara som laddas upp i olika kroppar baserat på vad man ska göra/eftersom det är snabbare än att resa fysiskt i solsystemet. Men det är mest klonkroppar och så man laddar upp sig i. Man kan spela en upplyft bläckfisk dock!

Jag försökte komma på ett sätt att formulera trådtiteln så den var både kort och begriplig, men nu blev det som det blev.

Jag har i flera år funderat på idén att ha rollpersoner som "laddas in i" andra människors kroppar/sinnen/situationer för att lösa problem. Eller skapa dem.

I brädspelet TIME Stories är rollpersonerna tidsresenärer, som tankas ner i olika roller i historien. Personerna de "tar över" är inte nödvändigtvis frivilliga. I just det spelet finns ju också en starta-om-mekanik som gör att de kan köra Måndag Hela Veckan, men det är inte centralt för min fundering.

En annan variant skulle kunna vara rollpersoner som är, låt oss säga, demoner. Eller änglar. Eller psykiska varelser från astralplanet. Varje äventyr börjar med att de skickas in i varsin människa någonstans i världen, med ett uppdrag de måste lösa. Personen de tar över kommer att ha vissa skills och kunskaper; själva bidrar de kanske med spelets superkrafter och med en del egna specialiteter och så.

Ny rollperson varje vecka. Men samtidigt alltid samma rollperson. Perfekt för grupper där man inte är samma spelare varje gång. Bra om man vill ha kontinuitet men också variation.

Min fråga är: Finns det här redan? Vilka spel gör det bra?

I Nephilim spelar man en ande som tar över en kropp. Det är inte exakt som du beskriver med ny RP varje vecka då det finns begränsningar och risker med att byta kropp.

En del av spelet är att RPn har levt igenom ett antal olika historiska eror.

Inte exakt vad du är ute efter men kan kanske vara lite inspiration.

Edit: ser nu att Nephilim redan nämnts. Så går det när man inte läser innan man postar.
Cog.

Last edited:
Rollspelet Demon: The fallen gör ju inte exakt det du vill, men den bör fungera bra som inspiration. Där ligger ett stort fokus på att de två personligheterna "krockar", dvs att ja, den fallna ängeln tar över människans psyke, men den utplånar inte spåret av dess personlighet, rädslor, drömmar, minnen och förhoppningar. Jag blir inte riktigt klar på hur intresserad du vore av detta i ditt upplägg, men jag tycker att det är mycket mer intressant att rollspela än att man helt sonika tar kontroll över en annan kropp men fortsätter vara sig själv.

Upplägget låter najs dock och jag tror helt ärligt att ett generellt system, om du filar på ett sådant, vore bättre än ett specifikt. Dvs, skriv ett system som simulerar både att vara en astralvarelse och en sci-fi tidsresenär; exakt hur man tar över kroppen är egentligen det minst intressanta med konceptet.

Khaotic (kanske rätt stavning) är ju ungefär exakt det, även om det inte är annan människa kropp och inte heller ett medvetande per kropp utan alla rollpersoner är ett eget medvetande i en gemensam kropp.

Khaotic (kanske rätt stavning) är ju ungefär exakt det, även om det inte är annan människa kropp och inte heller ett medvetande per kropp utan alla rollpersoner är ett eget medvetande i en gemensam kropp.

Priset för namedropping av obskyrt spel går till @Christoffer!

En skoj grej med Khaotic! är att du kan lyckas delvis och därför exempelvis bara få kontroll över en arm medan den varelse du försöker kontrollera fortfarande har kontroll över benen exempelvis. Samtidigt kan en andra spelare använda sina psikrafter exempelvis för att slå ett vapen ur händerna på något slemmo.

Whispering Vault (Pariah Press & Ronin Publishing, 1993) tror jag gör just detta.
I TWV spelar du en specifik person som själv kan komma från när som helst i historien och blivit en gudajägare (spelet har massor av egenord för saker, men du jagar gudar som blivit kära i sin skapelse typ). Den här personen knyts till verkligheten av minnen och upplevelser hen minns från sitt tidigare liv.

Så aspekter av tidsresande finns där, men inte riktigt det här kroppsbytandet.

(Jag borde recensera fler obskyra spel istället...)

Back