Nekromanti Rollperson med högst chans att överleva kampanjen

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Läste nått av Krilles inlägg på forumet om hans alvflicka som överlevde en längre kampanj, trots att hon saknade stridsfärdigheter.

Själv spelade jag under en termin en vis man (en del andra i gruppen skulle väl kalla honom byfåne) som även om han faktiskt hade FV 10 eller nått i trästav var uttalad pacifist, och dessutom inte tvekade att skrika välrustade soldater ur ockupationsmakten rätt i ansiktet.

Men iaf, trots att han var obeväpnad (så när på en träkäpp) , gick runt och skrek och hade sig och dessutom ledde flera expeditioner in i fiendens läger (bland annat för att förstöra en kastmaskin) så överlevde han.

Jag har aldrig haft så kul när jag har spelat rollspel som jag hade med den karaktären. Men ändå undrar jag ibland hur han kunde överleva.

Någon mer som har erfarenheter av karaktärer som överlevde svåra äventyr eller kampanjer trots att de inte var rustade att slå ihjäl allt de såg?

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jätte OT

Det passar väl inte ens in att nämnas på www.rollspel.nu, men man måste ju testa gränser :)

Hur som helst, jag har under ett par (ganska många faktiskt) lajv spelat munk. En heljobbig, men ändock obeväpnad munk.
Jag har dock lagt märke till att man överlever längre, fastän man förolämpar, hånar och trakasserar mer, bara man är obeväpnad.

Men om man tänker efter, rent psykologiskt(vilket jag tror det är som avgör i mitt fall), så borde bärandet av ett vapen på nått vis rättfärdiga att man kan hugga ner bäraren.
("Vaddå, han kunde ju ha försvarat sig!!")
Och på samma vis så hugger man inte ner en beväpnad man som ändå inte kunde försvara sig. Det blir svårt att försvara för de andra.
("Du kunde inte svara på hans kommentarer så du högg ner den gamle mannen? Modigt!")

Jaja, det jag ville säga var att jag sedan jag gjorde den lajv-upptäckten, ändrat inställning till behandling av obeväpnade rollpersoner. (varför döda dem när man kan ha en massa annat kul?)

- Zire
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Spelar man sin rollperson lungt så brukar det gå bra länge. Uppenbarligen var du inte så lugn men ändå /images/icons/smile.gif. Själv brukar jag inte spela utan endast spelleda och när jag spelar så brukar jag oftast vara våldsam. Men när vi körde en KULT kampanj en gång spelade min kompis en (totalt)sinnessjuk konstnär som inte kunde någonting bra och han överlevde allt.

Föresten, du skrev <I>Själv spelade jag under en termin en vis man</I>. Dog han till sist ändå eller? Och hur? *nyfiken*

Mac - det är bra att det finns våld i rollspel så man slipper den i rl.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Njaeee.. Han dog aldrig, kampanjen tappade väl sin glöd. Dock gjorde han en del "kul" saker.

Ramhandlingen var att Jargien invaderade Asharien. Och alla rollpersonerna kom från en liten fiskeby nära gränsen.

Vi blev tagna som fångar för att utföra jargiska befästningsarbeten. En dag när vi grävde en vallgrav så retade sig en av vakterna på Jord (som min rp heter), efter att ha munhuggts ett tag så går iaf vakten till anfall, men halkar i den hala lervällningen och faller till vallgravens botten där han slår huvudet i en sten och dör på fläcken. Så ett tag så ledde min karaktär "kill-ligan", efter att ha duckat ihjäl en vakt. :)

I övrigt så slog han den Ashariska kungen med en träkäpp och kom levande därifrån, med fickorna fulla med guld. :)



Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Jätte OT

Är man inte så duktig på att slås så tar man det ofta lungt och letar efter andra lösningar istället för att slåss. När jag är SL brukar jag försöka premiera folk som spelar lugnare "dåliga" personer o rollspelar bra framför dom som spelar dödsmaskiner och bara vill banka. På så vis brukar dom lugna personerna klara sig ganksa bra och det uppmuntrar fler att spela med vettiga rollpersoner.

Walk softly and carry a big stick.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle nog vilja säga att en fredlig köpman skulle ha en ganska stor chans att överleva.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
Top