Nekromanti Rolig fantasy?

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Nån som har några förslag på roliga fantasy böcker, förutom de skrivna av the man, the myth, the legend, Terry Pratchett?
Har hört talas om Bored of the Rings, nån som vet nåt om den?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Neverwhere=rolig?

Nja, kan nog inte hålla med dig! Visst, på sina ställen kanske men den är ju inte skriven för att vara rolig. Inte som Pratchett då. Annars var den ju ganska så sorgsen/spännande/lycklig också på sina ställen. Men det är ju inte humor-(nutids)fantasy...

/Balderk, älskar Neverwhere
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag tyckte det...

Jag tyckte den var aprolig. Visst, den var spännande och bara udda ibland, men mestadels rolig. Tyckte jag. Jag kanske har lite udda smak också.. o_o;;


Storuggla, tycker Coraline inte var så dum heller
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Eddings...

Jag tycker att Eddings har lite roliga inslag i sina böcker. Lite småhumor hela tiden.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Eddings...

Ja, hans böcker är roliga och rätt så bra (slå mig inte :gremwink: ) men det är ju inte skrivet som humor-bok så att de roliga inslagen tycker jag känns lite ansträngda.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Poäng till dig !

men det är ju inte skrivet som humor-bok så att de roliga inslagen tycker jag känns lite ansträngda.

Ansträngda.... Naeee, vette katen om de känn SÅ ansträngda. Tycker att de pasar in ganska bra i böckerna. Sen att han återvinner konceptet i ALLA hanns böcker är en annan sak.. :gremsmirk:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Poäng till dig !

Okej då, det känns lite ansträngt. :gremsmile:

Och som sagt han återvinner friskt... :gremsmile:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag också

Och eftersom "håller med [nt]"-inlägg inte verkar stå så högt i kurs just nu ska jag väl försöka skaka fram några roliga fantasyförfattare också.

James Branch Cabell. "Figures of Earth", "The Silver Stallion" och "Jurgen" borde väl vara de av hans böcker som är lättast att få tag på. Boken Jurgen orsakade för övrigt ett sedlighetsåtal någon gång på 20-talet. Det ni!

Piers Anthony. Hans böcker om Xanth är väl rätt roliga, åtminstone om man har hög tolerans för dåliga ordvitsar. Tyvärr har jag inte läst någon av dem och vet inte vad de heter, men jag har spelat datorspelet. Dessutom har Piers Anthony skägg.

Jag kommer inte på fler just nu, men det finns säkert en del. "Den obefintlige riddaren" av Italo Calvino är rätt rolig, men inte fantasy, direkt. Tom Stoppards pjäs "The Real Inspector Hound" är också rolig, men den är inte heller fantasy.

JPS
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Poäng till dig !

åh det är den sak som stör mig mest

poänger hit och poänger dit
det var väl bra de första 4 gångerna men sedan?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Poäng till dig !

Okej då, det känns lite ansträngt.

Okey då... Jag ger mig, det ÄR väll lite ansträngt innimellanåt.. :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Nån som har några förslag på roliga fantasy böcker, förutom de skrivna av the man, the myth, the legend, Terry Pratchett?
Har du testat Robert(?) Asprin's Myth-serie?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: Jag också

Och eftersom "håller med [nt]"-inlägg inte verkar stå så högt i kurs just nu ska jag väl försöka skaka fram några roliga fantasyförfattare också.
Är det möjligen mina rabiata inlägg i ämnet som har påverkat dig? Det skulle göra mig mycket stolt :gremwink:
Men allvarligt talat, skönt att du tänker på det.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
tom holt har väl skrivit en hel del humoristisk fantasy om jag inte fattat fel. lr?
"Paint your dragon" (kanske en annan holt. är inte totaltitärt säker)
"Nothin but blue skies" har han skrivit däremot..

Sen har vi ju CS Gardner som skrivit om Ebenezum the Wizard...
 
Top