Presentation Rolemaster

El Toro

Veteran
Joined
28 Apr 2020
Messages
7
Hej,

Mitt namn är Magnus och jag har spelat rollspel sedan mitten av 80-talet. Siwert Öholm och Hem och Skola pratade om hur farligt det var med rollspel, något som varken jag, mina kompisar eller våra föräldrar märkte något av.

Det var många nätter som vi spelade Drakar och Demoner, Mutant med olika tillägg och utvecklingar som t ex Drakar och Demoner Expert, Svavelvinter, Dimön, Erab Altor med mera. Vi började sen eftermiddag och när skiftjobbande förälder kom hem, kring 21.30, satt vi och spelade. Mamma gick nästan omgående för att lägga sig och sova då vederbörande skulle upp och jobba 07.00.

När ringklockan ringde för min mamma och hon skulle iväg och jobba igen så satt vi fortfarande och spelade och hade gjort så hela natten igenom. Otaliga var samtalen, som med viss önskan om att det skulle vara aggressivt att spela kunde kallas för heta diskussioner, gällande hur mycket en alv sov på natten och hur de kvarvarande timmarna kunde nyttjas för att försöka jaga något som skulle kunna användas som mat för gruppen, eller vilket språk ankorna talade och hur en rustning för dessa ankor egentligen var utformade. En mycket välkänd anka från andra sammanhang syns inte i byxor. Så varför skulle en anka ha ett skärp att hänga ett kortsvärd på, då de antagligen inte skulle ha byxor? Eller skulle det ha byxor...…..

Tidningen Sinkadus inhandlades för att få inspiration och även om nummer två inhandlandes tog det ett tag innan jag köpte tidningen Sinkadus regelbundet. Ett skönt avbrott från att läsa serietidningar som Spindelmannen, 91:an, Knasen och MAD.

Visst spelade vi även Dungeons and Dragons och (DoD) senare Advanced dito (ADoD). Och visst hade vi det fortfarande roligt.
En av oss i vårt spelsällskap köpte Sagan om Ringen och det var något vi också spelade med stor glädje. Reglerna för strider, magin och spelarnas egenskaper blev som en ny värld jämfört med Drakar och Demoner! Vi kunde prata om hur reglerna skulle tolkas i olika situationer och vi var alla med i samtalet. Vad vet jag, kanske var det en känsla av att kunna kontrollera en regeltolkning som blev anammad att man i gruppen då gjort en insats för våra framtida äventyr. Eller så var det bara vår "nördighet" som gjorde att vi kunde grotta ned oss i olika aspekter av spelet.

Förvisso fanns det olikheter i gruppen men vi slöt samman och uppskattade alla att leva ut i en fantasyvärld.

Sedan upptäckte jag Rolemaster. För egen del kom det kom att förändra allt mitt rollspel. Jag var än mer fast än vad jag någonsin varit. Det här var i början av 90-talet som jag upptäckte Rolemaster och det spelade vi med en sådan frekvens att jag har svårt att förklara hur mycket det spelades. Precis som vi inte spelat så ofta innan Rolemaster.

Åren gick och vi barndomsvänner kom att utvecklas på helt olika sätt. Sånär som på en person så är vi övriga sex personer än idag nära vänner. Vi åker på resor tillsammans både utomlands och inom Sverige. Vi har alla familjer och ett livspussel som ska fungera men det finns tid för fotbollsresor, fiskeresor, med mera.

Alla av oss sex personer spelar inte rollspel längre, men vi är två stycken som fortfarande gör det tillsammans med några andra nyfunna kompisar. Och det är självklart, för oss, Rolemaster som gäller.

Bara något år ifrån att fylla 50 år så har jag precis skaffat mig en egen laptop så får familjen hålla på med de övriga datorerna. Jag har skapat worddokument där jag har skrivit om min värld som jag skapat under alla år, jag har skrivit in personer som funnits i olika äventyr och jag har lagt in mina kartor som jag skrev ut på en knagglig printer till min kära Atari50 för många år sedan.

En tom kartong från Marabou med texten "Frakt" som inhandlades på tåget någon gång och som fick leva vidare som tillhåll för de tärningar som köptes på butiken Midgård lever ännu kvar.

Jag har inte så stor vana av att nyttja datorer och olika sidor, men jag tycker att denna sida verkar intressant.


Vad vill jag med att vara här?
- Få inspiration till flera äventyr.
- Kunna rådfråga om regeltolkningar främst då till Rolemaster.
- Läsa och uppskatta andra människors berättelser om rollspel.
- Vara delaktig i diskussioner för att kunna utveckla tankar i rollspel.

Märk väl, en sista sak för er som orkat läsa hit, så är vi inte ett sällskap som gör allt enligt regelboken. Vårt syfte är att ha roligt och ibland kan t ex en strid ta en hel kväll att spela likväl som vi nästa kväll inte har någon strid alls utan äventyret handlar om helt andra saker.

Det viktigaste är att gruppen har roligt tillsammans.

Låt tärningen rulla!
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Jag känner igen så otroligt mycket av det du skriver! Välkommen, vad roligt att du lyckats hålla igång under alla år. Själv är jag ombörjare sedan ett drygt år eller så.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Najs. Välkommen.

Inspiration, berättelser om rollspel och att utveckla tankar om rollspel kan man nog hjälpa till med, men Rolemaster ses ofta som väldigt regeltungt (speciellt pga mängderna av tabeller). Till och med MERP var en pärs när jag spelade det i mitten på 90-talet.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Greetings from an Americanized Dane :)

Nothing like getting back into gaming again. There's a lot of people out there who drifted away and came back.
We played a fair bit of Rolemaster. It can be a bear to get people talked into, but its the only game where I've literally never had a bad session of it. Always very vivid and imaginative.
 

El Toro

Veteran
Joined
28 Apr 2020
Messages
7
Dubbelyxa;n348182 said:
Jag känner igen så otroligt mycket av det du skriver! Välkommen, vad roligt att du lyckats hålla igång under alla år. Själv är jag ombörjare sedan ett drygt år eller så.
Tack för de orden. Det uppskattas.

Ett alias som Dubbelyxa väcker många goda minnen för mig.
Du skriver att du känner igen saker som jag skrivit om. Kanske du har koll på om jag också skriver <- L [Return] , eller att skruva på tonhuvudet?

Vilka spel gällde för dig tidigare och vilka gäller numera som så kallad ombörjare?
 

El Toro

Veteran
Joined
28 Apr 2020
Messages
7
Cybot;n348183 said:
Najs. Välkommen.

Inspiration, berättelser om rollspel och att utveckla tankar om rollspel kan man nog hjälpa till med, men Rolemaster ses ofta som väldigt regeltungt (speciellt pga mängderna av tabeller). Till och med MERP var en pärs när jag spelade det i mitten på 90-talet.
Tackar! Vänligt skrivet av dig.
Så för din del gäller vilka rollspel, eller brädspel (återigen, jag är väldigt ny på detta med forum och gör jag något fel, tveka inte att berätta det för mig tack.) om det är sådant som gäller, är det som du går igång på?
 

El Toro

Veteran
Joined
28 Apr 2020
Messages
7
runequester;n348188 said:
Greetings from an Americanized Dane :)

Nothing like getting back into gaming again. There's a lot of people out there who drifted away and came back.
We played a fair bit of Rolemaster. It can be a bear to get people talked into, but its the only game where I've literally never had a bad session of it. Always very vivid and imaginative.
Thank you for the kind Words.
First I would like to apologize any inconvenience my Spelling or gramma may cause to you.
Second, I have no clue if you are a Swede or from the Place over there. Maybe you are familiar with most people here and they know you are a swede and like to make fun with beginners. It is ok with me, the laugh if on me folks! :)

Anyway, I agree what you are Writing "never had a bad session of it", that is true for my friends and I as well. Even if my text may have given the Picture that we all the time discuss rules, that is not correct. But there is, as far as I concern, such a variety of rules and possibilities to choose how to interpretate them.

I want a fantasy game to be, yes you are right, fantasy!
I do not want to play a roleplaying game that shows how it was 500 years ago with spells like cure hangover or "simple" things like that. However I do not like the future even if it is present right now. So we tried Shadowrun but…...no, that was not us.

If you have any good RPG to recommenend (and that goes to all of you out there) please do not hesitate.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
El Toro;n348229 said:
Thank you for the kind Words.
First I would like to apologize any inconvenience my Spelling or gramma may cause to you.
Second, I have no clue if you are a Swede or from the Place over there. Maybe you are familiar with most people here and they know you are a swede and like to make fun with beginners. It is ok with me, the laugh if on me folks! :)
Not to worry. No, I am Danish but living in the US. I just enjoy Swedish games :)
I can read Swedish pretty decently, but I can't really type it well (and I don't have a Swedish keyboard in any event, so I have to switch the keyboard layout for the öäå stuff) so I just type in English and people reply in Swedish or English as they see fit.

I do not want to play a roleplaying game that shows how it was 500 years ago with spells like cure hangover or "simple" things like that. However I do not like the future even if it is present right now. So we tried Shadowrun but…...no, that was not us.

If you have any good RPG to recommenend (and that goes to all of you out there) please do not hesitate.
It's hard to match exactly the sort of atmosphere you get from Rolemaster. I've actually been wanting to run a game of it, but I think Rolemaster Standard System is a bit too chunky for my current group.

Runequest is the game I usually go to for a fairly realistic, yet fantastical experience.
 
Top