RECENSION Role 0.010 [Virtual Tabletop]

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Role kickstartades och de fick in drygt 100 000$ och jag gick med nu när de släppte early access för en smärre summa. Enbart spelledaren behöver betala och resten kan skapa gratiskonton. Tanken är i framtiden att det ska även finnas möjlighet att eftersöka spelare. Just nu har plattformen version 0.010.

Första intryck
Gränssnittet är avskalad, färggrant och stilrent. Det märks att de tänker "design först".

Rollformulär
Det går att både skapa egna eller lägga till andras kreationer och sedan göra en egen version av den, men det finns ännu ingen möjlighet att söka efter existerande rollformulär. Formuläret är långsmalt, vilket kommer att skapa problem för komplexa system. Jag hade gärna sett att man kunnat fälla in och ut olika sektioner på formuläret för att göra det mer överskådligt.

Man skapar formulär genom att lägga till färdiggjorda element, som tärning, bonus, text-områden och rubriker. Det är inte intuitivt, men efter att kollat på en halvtimmes introduktionsvideo så fick jag häng på det. Än så länge kan man inte göra specialtärningar, men det är i pipelinen.

Något som är väldigt schysst är att formuläret autogenererar en innehållsförteckning gör formuläret lättnavigerat vid spel. Jag hovrade med muspekaren över prickarna uppe till vänster på bilden nedan för att visa hur det kan se ut - "Body skills". Jag kan klicka på pricken så skrollar den delen in i bild.

role_sheet_creator.jpg

Hantering
Role är uppbyggt i bord och rollformulär, där man kan skapa bord med lösenord och bara ge länken till spelbordet till vem som helst. Just nu går det dock inte att kicka spelare. I bordet kan alla deltagare lägga till vilka rollformulär som helst. Jag vet inte varför det är gjort på det sättet, eftersom jag knappast vill ha Mörk Borg-formuläret till min D&D5-kampanj. Antagligen ändras det i framtiden.

role_management.jpg

Spel
Vi testade en omgång This is Pulp, vilket har ett väldigt enkelt system men som kommer dra nytta av allt som finns tillgängligt för närvarande. Det jag blev mest imponerad över var att det aldrig laggade när vi körde med video och ljud. Två personer kunde prata i munnen på varandra och jag kunde höra vad båda sade, vilket jag aldrig upplevt på varken Discord eller Roll20. En liten bonus är att alla personer verkar hamna på samma ställe för alla. Så jag kan säga "från vänster till höger" om spelarna och alla vet vilken ordning jag menar.

Som spelare kan man slå tärningar, antingen via en panel eller via sitt rollformulär (om rollformuläret har det). Man kan rita på en utdelad karta (men inte skriva med tangentbord) eller lägga till tokens som spelledaren har delat ut. Man kan även skriva och ändra saker på sitt formulär eller titta på andras formulär via deras "profil".

När man slår tärningar kommer det upp en rad på spelbordet för just den deltagaren. Man kan se saker som omslag, om man håller koll på raden. Dock finns det ännu ingen historik över tärningsslagen.

Som "bordsägare" kan jag dela ut formulär, både så att spelaren får full kontroll över det (och ändra i det) jag förlorar då helt kontrollen över formuläret, jag kan visa formulär till spelarna om de tittar på min "profil" eller så kan jag dela ut ett formulär som är gemensamt för alla deltagare. Vem som helst kan ändra i det gemensamma formuläret. Detta är bra om man har gruppformulär eller vill hålla reda på bokföring på något sätt, exempelvis hur många poäng X person har eller fylla i med sceninformation eller helt enkelt visa en spelledarperson.

Bordsägaren kan även dela ut resurser (kartor, pdf:er) så att spelarna får tillgång till dem och kan även slänga upp större bilder så att alla spelarna får ta del av dem och rita på dem. Bordsägaren är också den enda personen (i nuläget) som kan lägga in tokens på kartan. Det finns möjlighet att lägga in rutnät på kartor så att tokens automatiskt får rätt storlek.

Lägga in tokens kände jag var lite fippligt i sin enkelhet. För att ta bort tokens krävde det att jag använde samma verktyg för att ta bort ritade saker på kartan. Klickade jag fel så försvann saker vi ritat på kartan.

Det finns ingen ångra-funktion (än) när man ändrar något på kartan.

Det finns inte heller något ingame-chat (än - det vet jag finns i pipelinen), så skulle något strula med ljudet kommer det bli svårt att felsöka.

Det finns ingen möjlighet att lägga in bilder på kartan, annat än som tokens. Kan dock tycka det är en vettig poäng att man istället visar bilder istället för kartan.

Det skedde inga kännbara buggar medan vi spelade, men jag hittade en när jag testade själv innan vi satte igång. Eftersom det är en tidig beta finns det fortfarande risk för kritiska buggar, särskilt efter de lagt till nya saker.

Bedömning
Nu har jag bara kört via Roll20 och tankekartsverktyget Miro+Discord, men det här kommer att vara en stark konkurrent i framtiden. Roll20 är definitivt designat av en programmerare, där de gjort varje del 80-90% klar innan de påbörjat nästa - man kan exempelvis inte köra Firefox i Roll20 utan att råka på kritiska buggar. Role utgår istället från ett användarperspektiv och verkar hitintills göra saker helt klara innan de går vidare med nästa del. Det är enkelt att göra rollformulär och det känns intuitivt att använda plattformen. Efter bara några timmar har jag helt kommit in i tankesättet.

Jag kommer definitivt följa Roles utveckling och använda detta verktyg mer i framtiden.

 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det finns inte heller något ingame-chat (än - det vet jag finns i pipelinen), så skulle något strula med ljudet kommer det bli svårt att felsöka.
Nu släpptes Role 0.11.0 med ett chatverktyg för att kunna snacka alla, privat mellan deltagare men även för att kunna se en tärningslog.


Får de bara till att man kan skapa special-tärningar kommer jag gå över till det här online-verktyget, för då har de nått vad jag anser är minimum viable product.
 
Top