Nekromanti Robotech RPG

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Någon som är bekant med rollspelet robotech från palladium books? Har efter ett infall (och en utförsäljning) beställt grundboken och några moduler. Jag är både bekant med spelsystemet (sen flera års spelande av Rifts) och med världen (från hängivet tittande på TV-serien), vad jag är mest nyfiken på hur bra de har överfört serien till rollspel.
Sen hade det förstås vatt kul att höra av lite fler folk som spelar Palladiums Megaverse-spel i Sverige...

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<A HREF="http://www.therobotechpage.com" target="_new">http://www.therobotechpage.com</A> där lite info finns
<A HREF="http://users.ipa.net/~hkeith/Robo2100.html" target="_new">http://users.ipa.net/~hkeith/Robo2100.html</A> DÄR mer info finns OM THE RPG..
<A HREF="http://www.robotechresearch.com/" target="_new">http://www.robotechresearch.com/</A> Ännu lite mer om RPG..


Ooo Robotech är så rolig *ler* som anime serie tyvär har jag inte avnjutit spelet och kan inte säga *hurra* eller *Urk-på-burk*

Super Dimensional Fortress.... Varför har SDF1 den detta löjliga namn "Super dimensional fortress" ?
Inte för att den är gigantisk Nix det får man reda på att Det är för att den kan "fold space" vika rymden och teleportera genom dimensioner.. Asså Super dimensional *ler*..
Så jäkla logiskt att man blir knäpp *ler* tuft i alla fall..

I vilket fall som helst så finns det någon stans på nätet en sida som ger förkaring av prestanda och de militära matrial som finns i TV serien och även lite bakgrund som hämtas ur filmen och böckerna..
OM du hittar den sidan så står det mer om Robotech bland annat att Ju längre den hoppar när den viker rymden desto längre ur kurst hamnar den osv.. Korta hopp kan göras med mickro precision långa hopp kan slungas den flera AU ur kurst.. ( 1 AU = avståndet mellan Jorden och solen = ungefär 8 ljusminuter = OM jag mins rätt )

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
oj... man kan tydligen dra fram lite allt möjligt ur hatten! =)
Du som är så allvetande, känner du till nån site där man kan få tag på avsnitten på video? eller ännu bättre, DVD?

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Letar efter Mechwarrior!!?

Hallå!

JAg bara undrar om det här robotech är något liknande... Jag vill hitta ett rollspel som påminner om Mechwarrior dataspelet där man spelar människor som sitter i stora robotar med riktigt feta vapen....

Tacksam för svar!

Gabriel - www.MithrilOrden.Com
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Letar efter Mechwarrior!!?

Då kan du ju prova Battletech... det är nämligen det spelet mechwarrior bygger på. Finns både som roll- och brädspel och kan kombineras.

Fast vill du ha feta robotar är inte robotech fel det heller, inte heller rifts... där vimlar det av stora robotar med jättebössor

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Letar efter Mechwarrior!!?

Man kan även slänga ett öga (helst ej bokstavligt...det blir jobbigt att läsa då :gremwink: på Bubblegum Crisis och Cyberpunk 2020-modulen Maximum Metal.

/Tobbelobbe - stora plåtsaker som smäller är bra, och precis vad doktorn rekommenderar för att bibehålla en stadig kurs mot mentalt fördärv!!! ;-)))
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Jo Rifts är bra, synd bara det från början är en direkt kopiering av Dungeons & Dragons...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
tycker jag inte att det är på något sätt alls, det har ett helt annorlunda regelsystem och en radikalt annorlunda värld. Sen att Palladium RPG har en klassisk fantasy fram toning a la D&D är en annan sak, men systemet är Siembiedas eget, och trots gigantiska logikluckor i det är det ämlans mycket ner realistiskt än AD&D's (har ej spelat 3ed, som f ö övrigt släpptes långt efter rifts och palladium)

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
FAKTA!

Det verkar inte som om du vet så mycket om Palladium men en sak är fakta och det är det att Kevin Siembieda som gjorde "The Palladium Role-Playing Game" gjorde en total rip-of när han kopierade stora delar av "Advanced Dungeon & Dragons First Edition" regelboken i början av 80-talet, Det blev en Copyright tvist om det hela. Om du jämför Skadetabellen för vapnena i Palladium grundboken med dem i AD&D kommer du att se att de är identiska. Kevin har dock modifierat mycket av spelet , gett saker andra namn osv, men mycket av reglerna har han ändrat på. Men Rifts som har växt ur Palladium har ju inga likheter med AD&D. Personligen tycker jag att Rifts är ett av de roligaste rollspelen som finns att spela!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: FAKTA!

ärg... skrev ett långt svar som försvann....
kortfattat... spelar rifts inte palladium... siembieda system, t ex strid skiljer sig markant från AD&D's...
AD&D och rifts går inte att jämföra... finns inga kärnvapen i AD&D nämligen...

Rifts e jättekul för megavåld på en hitills oöverträffad skala i rollspelsvärlden (tror jag iaf) speciellt med Phase World

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: FAKTA!

<I>Kevin Siembieda som gjorde "The Palladium Role-Playing Game" gjorde en total rip-of när han kopierade stora delar av "Advanced Dungeon & Dragons First Edition" regelboken i början av 80-talet,</I>

Palladium RPG har ibland kallats "ett uppstädat AD&D"...

<I>Det blev en Copyright tvist om det hela.</I>

Så det var <I>där</I> den gode Kevin lärde sig att stämma fanzines som gör äventyr till Palladium-spel utan att ha hans tillstånd? (-:

--
Åke
 
Top