Nekromanti Robotar

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller på med ett rolsspel som handlar om robotar.

Själva idén är att man ska bygga sin robot som man sen ska spela med.

Ungefär så här går det till, man får SkapelsePoäng (SP) och för de här poängen ska man köpa delar till sin robot.
T.ex ska jag köpa en motor som ger roboten styrka och snabbhet, motorerna kostar olika mycket på grund av hur starka och snabba de är. Motorerna drivs av olika bränslen också så de blir olika dyra i drift, en motor som har solceller går gratis (men inte alls när det inte finns sol) och en som går på raketbränsle blir svindyr i drift.

Vidare köper man ben eller hjul, datorer, armar, syn och ljudsensorer m.m
Världen har jag inte gjort så mycket på än men det finns ett roligt inslag, stålön. Stålön är en ö som är byggd (i stål som namnet föreslår).

Jag skulle vilja ha lite tips om vad man kan ha för fauna på stålön (robotdjur?) och vad för flora. Alla tips till robotarnas värld är välkommna!!

Slipar mina nya vapen, Klon
 

Grim_UBBT

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
31
Location
Skara, Sverige
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Jag skulle vilja ha lite tips om vad man kan ha för fauna på stålön (robotdjur?) och vad för flora?.<p><hr></blockquote><p>Tja, robotdjur är ju en bra idé, och varför inte en robot variant av en köttätande växt. Det blir ju definitivt något för Rp att bita i (eller kanske tvärsom). /images/icons/smile.gif Kanske en hel ståldjungel, med robotapor som svingar sig i stållianer (blir väl mer balkliknade och kankse inte så böjbara, men ändå)?

Semper idem /[color:white]Grim</font color=white>
"Om du hade tigit, hade du fortfarande varit filosof." Boethius
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Mitt första rollspel hette "Body-builders". Jag gjorde det med en vän, men vi gjorde aldrig klart det. Nåja, det gick ut på att man skulle bygga sina egna rollpersoner, som var någon sorts android-miffon. äventyren utspelade sig i någon sorts bisarr "Jag vet, vi använder äventyrsgeneratorn i "ett rollspel" och gör ett äventyr"-värld.

Stålöar har jag också erfarenhet. De finns helt naturligt i min rollspelsvärld Ögjl.

Tja, vad ska jag säga? det här äventyret var väl mer anekdotisk än till någon verklig hjälp.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Det kan vara värt att ta en titt på GURPS Robots som har regler för hur man bygger robotar och hur man kan spela dem. Jag vet inte hur bra de går att använda utan någon version av GURPS-reglerna, men jag har för mig att det ska finnas en nedbantad variant att ladda ner från Steve Jackson Games hemsida. Jag kan försöka hitta den om det finns intresse.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Superfett!

Grym idé! Jag hoppas att det kommer kretsa kring en massa frågor om liv och existens... (Robotarna vill ju också accepteras!) Annars gillar jag det inte! /images/icons/wink.gif (Nä, inte så seriöst dock...) Kommer människor och robotar komma bra överens? Vad sägs om cyborgdjur på stålön? Djur som influerats av metallens kraft... osv...

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Världen

Hmmm det påminner mig föresten, hur ska världen se ut? Det vore coolt om alla robotorna är dom enda kvar i stora städer. Människorna gömmer sig bakom fönster långt upp i skyskrapor, och robotarna undrar vilka dom är och var dom kommer ifrån... Dom flesta känner inte till människorna (Som är som ett slags sagoväsen) och ett fåtal har sett dom.. Eller kanske inga? Det skulle vara _COOLT_

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Re: Världen

<I>/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)</I>

Du är äventyrare numera.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Världen

Min ursprungliga idé var att de skulle ha en egen värld, men jag diggar din idé så fett att jag bara plockar ut vissa bitar ur min ursprungliga värld och lägger till den i vår värld, helt klart maxad tanke.

Jag ko, jag så... ...jag blev träffad i huvudet av en pil och såg inget mer... Klon
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Re: Världen

Jag tycker iden verkar helkul
Sammhällsmoralen kan vara att ju mer metall implantat man har destå lägre status har man. dvs Människor är allra högst och rena robotar underst. Emellan kan det finns olika grader av cyborgs.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Världen

Japp... Vad sägs om att människorna har blivit lite "degenererade" av genexpriment och liknande... Dom vågar inte gå ut, eller så har dom tappat lusten att bry sig. Dom kanske är fysiskt svaga, men dom har utvecklat psykiska krafter? Lite som mutanter. Fallna gudar och vilsna barn. :gremcool: Awww yeah!

Kolla dessa för inspiration:
Genlab Alpha
Intelligenta djurstammar som har utvecklat civilisationer i en farm för försöksdjur. Och sedan finns det "Dom Gyllene
Gudarna"
Beneath A Steel Sky
Spel till PC. Rätt gammalt, kostar nog inte mer än ca 50:-
men SÅ BRA!

Kör på den idén att människorna är dom okända och omänskliga, och att robotarna är vilsna och mänskliga i mörka städer... Det skulle jag gjort! Och föresten så har jag bytt signatur nu, hehe;

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Oj, tillochmed det! Så fint. :)

Det finns f.ö. en världsbok till GURPS där robotarna tagit över världen. Reign of Steel tror jag den heter.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Jupp...har den...
Intressant om man som mig gillar framtidsbilden i de två Terminator-filmerna (trean är ju på gång också).
Har dock aldrig kommit mig för att spela det (blir oftast så).

- Lord Gehenna -<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Lord Gehenna on 2000-10-01 00:11.</EM></FONT></P>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Reign of Steel

Jag har varit lite småsugen på den men inte kommit mig för än. Det skulle antagligen inte bli av att jag använde den ändå. :gremtongue: Men den kan ju vara kul att läsa förstås. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Top