Nekromanti Roanitas PER?

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
När man beskriver hennes utseende i Sorgernas brunn står det att hon ör mycket vacker. Men i beskrivningen av henne på sid 46 står det att hon har PER 10, är detta ett tryckfel?

MVH "Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PER är inte utseende

"När man beskriver hennes utseende i Sorgernas brunn står det att hon ör mycket vacker. Men i beskrivningen av henne på sid 46 står det att hon har PER 10, är detta ett tryckfel?"

Förmodligen inte, eftersom PER inte är lika med Utseende. I så fall hade det stått UTS, inte PER. PER är lika med Personlighet, och utseende ingår som en del av detta värde. En person som är vacker behöver alltså inte ha högt i PER - personen kan vara en vacker subba, vilket gör att det mer eller mindre tar ut varandra.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: PER är inte utseende

Rent teoretiskt kan man ha 21 i personlighet på grund av att man är vacker
och trots detta bete sig som ett svin.

Exempel:
Vid framtagning av attributer får man 3 i PER. Och man bestämmer sig för att
rollpersonen ser ut och beter sig som ett svin.

På bakgrundstabellen får man fysiska egenskaper->extaordinärt bra utseende.
2t6 + 9 i personlighet.
Man lyckas då slå 21.
Eftersom att detta "enbart" ändrar utseendet så borde man se mycket bra ut,
men beter sig som ett svin.

WHaLe
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Personlighet står för utrstrålning, karisma och attraktionskraft enligt regelboken (sidan 18).

Dessutom står det att lågt värde kan betyda ett groteskt utseende eller otrevligt beteende.

Detta måste innebära tvärtom vid högt värde. Alltså är hon oerhört vacker, men är ganska normal när det gäller hennes beteende.

Riddaren
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: PER är inte utseende

Å andra sidan så påverkar förmodligen en person med extraordinärt bra utseendes personlighet (och självförtroende) ganska positivt om folk ser upp till en och gillar en - vilket vanligt folk har en tendens att göra mot personer som de tycker är vackra...

/Emil
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Re: PER är inte utseende

Detta viste jag redan innan med jag tyckte ändå att 10 kanske är i lägsta laget. Så som de beskriver henne skulle man kunna tro att hon om de funnits ett värde för utseende hade haft något i typ med 15 eller nått. Personligen hade jag gärna sett att utseende och personlighet skilts åt.

MVH "Gud"
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Re: PER är inte utseende

Men eftersom roanita ser mycket bra ut borde hennes beteende påverkas positivt och ge henne ett högt värde i PER. Detta stämmer ju inte.

MVH "Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: PER är inte utseende

"Detta viste jag redan innan med jag tyckte ändå att 10 kanske är i lägsta laget. Så som de beskriver henne skulle man kunna tro att hon om de funnits ett värde för utseende hade haft något i typ med 15 eller nått. Personligen hade jag gärna sett att utseende och personlighet skilts åt."

Personligen tycker jag att "vacker" är så läbbans subjektivt. Jag kan inte för allt smör i Småland kalla vissa afrikanska skönhetsideal (till exempel) för vackra - men så är jag allt för insnöad på västeuropeiska skönhetsideal också. Stor underläpp och stor häck är helt enkelt inte min grej, men tydligen finns det folk som inte håller med.

Så jag lyfter helst ur utseendet ur PER helt och hållet, och ersätter det med en beskrivning eller bild så att rollpersonen själv får bestämma sig om personen är vacker eller inte.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Re: PER är inte utseende

Håller helt med... Vissa personer kan tydligen inte förstå att det inte bara är den västerländska definitionen på vacker som spelar någon roll.. ifall man skulle haft en grundegenskap som UTS så för vem skulle personen vara vacker?
Jag menar saker som långa halsar, uttöjda öronsnibbar, gigantiska häckar och tillplattade huvuden vem här inne skulle med gott samvete kunna säga att de tänder på dessa saker? va jag vill säga är att skönheten ligger i betraktarens ögon!
Mvh Ezzy -"Praeterea censeo Carthaginem esse delendam"
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: PER är inte utseende

Om du ändå inte använder den tomma attributsrutan så ta fram ett UTS värde och skriv det där eller, ännu bättre, ta med utseendet när du beskriver Rpn.
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: PER är inte utseende

Vad hindrar henne från att bli överlägsen och bitchig istället? Att man har bra självförtroende gör en inte automatiskt till en trevlig person.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: PER är inte utseende

Jag håller med dig om att man borde dela på personlighet och utseende.
Man borde också dela upp de andra attributerna i flera olika.
T.ex. så kan man dela upp psyke i de ca 70 eller 80 olika sorters intelligens som man
räknat fram..
Njae.. Någonstanns måste man stanna och Personlighet är ett bra mått på hur
bra folk tycker om att vistas i personens närhet.

WHaLe
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: PER är inte utseende

Men Roanita är väl en häxa om jag inte minns fel. De är rätt otrevliga typer, fagra men ack så elaka och otrevliga....

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: PER är inte utseende

Nä, men det underlättar. Jag ser Roanita som en vacker, men synnerligen otrevlig person att ha att göra med. Därför hennes låga värde i PER.

/Emil
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Re: PER är inte utseende

Hmm låt säga att man får ett lågt värde på personlighet när man skapar en rollperson, då skulle man i princip kunna hävda att rollpersonén är snygg men otrevlig eller tvärtom.


MVH "Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: PER är inte utseende

"Hmm låt säga att man får ett lågt värde på personlighet när man skapar en rollperson, då skulle man i princip kunna hävda att rollpersonén är snygg men otrevlig eller tvärtom."

Varför inte? Speciellt om rollpersonen dessutom får den fysiska egenskapen Vacker kropp (s. 44, tabell 2-45, resultat 94-96).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: PER är inte utseende

Om man vill veta om någon "åskådare" tycker att man är snygg kan man ju slå ett turslag... "smaken är som baken" liksom /images/icons/smile.gif

*funderar* *undrar om "Tur" är rätt attribut att slå mot*



[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>, [color:green]kik ass</font color=green>.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: PER är inte utseende

Imho bör inte utseende bedömas i värden, eftersom hur vacker en person är varierar i andras ögon. Man tycker helt olika saker är vackra/attraktiva, etc etc. En person jag tycker är skitsnygg kan andra tex tycka är ganska medelmåttig. Utseende är mao helt subjektivt (enligt mig, då) och man bör inte ha värden för det.

- Ymir, påstår bestämt att den egna smaken alltid är bäst.
 
Top