Ritualer och magiska föremål?

Babylonian

Veteran
Joined
23 Feb 2020
Messages
3
Hej! Höll på med Eon för kanske tio år sedan och såg nu att nya magiböcker kommit ut. Kul!

Men innan jag beställer några böcker har jag en fråga. Något jag verkligen uppskattade i den gamla magiboken var möjligheten att skapa magiska pergament och andra föremål. Är det fortfarande möjligt i de nya böckerna? Är det tom möjligt för en startkaraktär att göra det om hen verkligen satsar på det och gör rätt val?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tyvärr inte. Att skapa föremål och pergament är tänkt att göras genom alkemi, men det fanns inte tid att designa de reglerna till magiboken. De kommer att komma tids nog, givetvis. Däremot innehåller Eon IV Magi en del regler för magiska komponenter och föremål kopplade till de olika aspekterna.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Värt att nämna är att det finns sätt att göra föremål långvarigt magiska. Exempelvis få ett svärd att skära bättre i flera år vilket på många sätt är samma sak som ett "magiskt föremål" men som ändå är beroende av magikern som förtrollat svärdet.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Babylonian;n342814 said:
Kan man göra elementarvarelser ”halvpermanenta”?
Alla (icke-rudimentära) elementarvarelser är levande varelser, inte helt olikt en häst eller annat husdjur/bruksdjur. De är alltså "permanenta". Om man inte längre vill ha dem får man skicka iväg dem eller avliva dem.

Det finns även rudimentära elementarer i form av besvärjelser, ex kosmotropiska nebulosor eller biotropiska törnen, som har mycket mer begränsad varaktighet.
 
Top