Nekromanti Rita kartor?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Under ett spelmöte kom diskussionen om vem som skulle rita kartor upp, antingen spelarna eller DM. Jag fick chansen att pröva lyckan med papper och penna men klarade det inte så bra. Pappret gick vidare till nästa person som gav upp ganska snabbt och skyllde på DMs dåliga beskrivningar. Det där pappret gick laget runt och ingen lyckades särskilt bra. De andra spelarna ville att våran DM skulle rita kartorna.

Frågan lyder; frågan lyder: Hur många bultar finns det i ölandsbron?

Nä, vem ska egentligen rita kartorna?

MVH
Martin Ohlsson
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
I min grupp ritar vi nästan aldrig kartor. Men när det måste göras är det spelarnas jobb.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag anser att det är spelarnas jobb att rita kartorna om det inte är alldeles för krångligt. En gång spelledde jag ett äventyr där rollpersonerna gick in i ett hus genom bakvägen in till köket. De ritade gladeligen upp en kvadrat vilket facktiskt var formen på just det köket. Sedan trampade de vidare genom dörren ut ur köket (det fanns bara en). Här fann jag mig spendera fem minuter till att beskriva alla dörrar öppningar och trappor. När jag var färdig tittade spelarna på mig och till slut utbröt en "VA!". Den gången fick jag rita upp den delen av huset men sedan gick pennan tillbaka till dem.
Alltså. Så länge spelarna tycker sig förstå vad spelledaren beskriver, vilket nästan alltid är fallet, så bör de rita kartorna.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Antingen har ni en kass spelledare som är dålig på att beskriva eller så har ni spelare svårt att uppfatta det spelledaren berättar alternativt har spelledaren talproblem, talar ett främmande språk eller så är ni spelare lite halvdöva. Det är upp till er att avgöra sen... :gremsmile: så enkelt var det..
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Instämmer. Kartor är oftast (inte alltid) överflödiga, men om någon känner att de måste ha en karta så får denne (spelare) själv sitta och klottra ned den.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Jag tycker inte vi behöver kartor, särskilt inte under ett kortare uppdrag... det tar ändå slut, så vad ska man med den kartan till. Och det är bara att följa dms beskrivningar så kan man knalla runt. Helenkelt.

// Douggie
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Vild gissning ... (ot)

»frågan lyder: Hur många bultar finns det i ölandsbron?»

Jättemånga?

/Dante
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Vild gissning ... (ot)

Raba Dab, onna the island, inna the sun :)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Krille Holm

Veteran
Joined
4 Mar 2001
Messages
33
Location
Norrköping
I Sunless Citadels enorma ytor av korridorer ät det ganska bra att "försöka" rita kartor

Japanskt ordspråk:
"OM du har ett paraply i röven fäll inte upp det"
 
Top