Nekromanti Riotnyheter

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag är tämligen nyfiken på Europa-modulen till GD och det utlovade brädspelet. Hoppas att det går att få mer information i framtida nummer av Fenix.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, håller med dig.
Ska bli intressant med det där brädselet. Undrar just hur de saka utforma det hela.

/ Johan K, som blev lite sugen påatt t esta detta brädspel när det kommer ut.
 

Peter Selberg

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
3
Location
Boden, up north
Visst tror jag brädspelet kan bli ett grymt skönt sätt att bryta av mellan spelsessionerna men jag nog mer fram emot äventyren - Likstorm och Ringbrytaren. Hoppas bara vi ska hitta tid att spela dem nån gång.

Även nya versionen av Jorges kan bli rätt spännande... särskilt med tanke på alla nya fräscha illustrationer. :gremlaugh:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Äntligen!

Jag har väntat på ett Drakar och Demoner-brädspel ända sedan DoDv6 lanserades! Det ska bli kul att se vad de gör. I bästa fall kan det bli ett litet lyft för hela rollspelshobbyn, hoppas jag.

/M
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
äventyren Likstorm och Ringbrytaren längtar jag till. Brädspelet låter intressant.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Re: Äntligen!

"Jag har väntat på ett Drakar och Demoner-brädspel ända sedan DoDv6 lanserades!"
Ja, för Riotminds är ju kända för att göra bra regler. :gremgrin:

/Han som antar att någon i spelgruppen kommer att köpa rollspelet
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Äntligen!

Ja, för Riotminds är ju kända för att göra bra regler.

Jo... Och det talar emot, om man nu är neggo. Av erfarenhet så kräver brädspelsregler av någonsånärt djup minst en faktor tio i speltest och balansering för att bli bra, jämfört med rollspelsregler.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Upp med varumärket i ansiktet på folk

Ja, för Riotminds är ju kända för att göra bra regler
Jag bryr mig inte om deras regler, och ser ingen anledning till att hoppa på dem över det.

Det jag tänker på är möjligheten att exponera varumärket för fler genom att brädspelet troligen kan säljas i leksaksbutikerna. Och det innebär att fler kommer att se det, och tänka "Hmmm, Drakar och Demoner", finns det fortfarande, och köpa spelet och kanske, kanske köpa rollspelet.

Vad de sen tycker om reglerna är en annan femma, som jag högaktningsfullt skiter i.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jag tror inte att reglerna spelar roll

Det är varumärket som är det viktigaste i ekvationen. Visst, får man bara askassa recensioner så är väl det inte så kul ... men det har ju knappast varit ett problem för Riot hittills.

/M
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Jag tror inte att reglerna spelar roll

Givetvis handlar det om perspektiv. Som marknadsföring är det bra. Om det kommer ut på fler ställen än rollspelen gör - brädspelsmarknaden är tuff om det inte står Alga eller motsvarande på boxen, så vi får hoppas på vettig distribution - kanske kan Paradox underlätta?

Som spelare däremot så är reglerna oerhört viktiga. Jag spelar en massa brädspel och är reglerna trasiga så föder det mycket frustration, iaf för mig.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Re: Äntligen!

Ähh.. det kan väl inte bli värre än drakborgen. Dessutom verkar en massa folk vara nöjda med spel även om de är lite småcrappiga när man har kollat närmare på dem.

Jag misstänker dock att spelet förmodligen mest kommer att intressera småkillar och rollspelare. Men om småkillarna sedan blir rollspelare så är det ju bra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Brädspel mot rollspel

Det är varumärket som är det viktigaste i ekvationen. Visst, får man bara askassa recensioner så är väl det inte så kul ... men det har ju knappast varit ett problem för Riot hittills.
Reglerna är viktigare i ett brädspel än i ett rollspel. Ett rollspel kan vara ganska eller väldigt kul att spela även med kassa regler, medan ett brädspel med kassa regler bara är trist. Möjligen kan det vara kul en gång om det har många spännande kort och prylar, men det blir inte roligt att spela det en andra gång om reglerna inte är bra.

Visst har ett DoD-brädspel möjlighet att väcka intresse för varumärket, men för att få folk att köpa rollspelet bör det vara ett bra brädspel.

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Det gamla gardet

Jag tror att ett DoD-rollspel blir klockrent för män i min ålder. Alltså, de som spelade DoD när det var som störst, när varenda svensk kille visste vad det var.

95% av de slutade spela, de spelade kanske ett eller ett par år men det blev ingen hobby. Nu har de barn, och ska köpa presenter eller julklappar och då kommer de att köpa DoD-brädspelet. Det har alltså potentialen att bli en rejäl hit. 

Eller bara en kul grej, förstås. Men den kommersiella potentialen finns.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Du och jag tänker olika

Visst har ett DoD-brädspel möjlighet att väcka intresse för varumärket, men för att få folk att köpa rollspelet bör det vara ett bra brädspel.
Jag tror att det "räcker" med att brädspelet är ett "okej" brädspel. Den försvunna Diamanten är skittråkigt. Det är också en av de mest säljande spelen i Sverige genom tiderna. Likaså Tjuv och Polis, Trav och Galopp och en mängd andra "klassiker".

Reglerna suger ur ett gamerperspektiv, men för Svensson räcker de och blir över. Och det är de spelen som är konkurrenterna. Hoppas jag i alla fall. Ska man kriga med Carcassone och tyska speleliten för gamerhjärtan, då måste man förstås ha skarpa regler.

Men jag tror inte att det är vi som är den primära målgruppen. Eller så här, jag skulle inte vända mig till oss som huvudmålgrupp och försöka sälja DoD-brädspelet.

Visst, om Riot fumlar och har fyrtiosidiga regelböcker, och gör det onödigt komplicerat, och gör saker med reglerna som gör dem skitjobbiga att ta sig igenom (som trycker dem på sanskrit eller nått), och inte lägger med alla tärningar som behövs eller nåt skitdumt så kommer det att spela roll.

Om reglerna är hyfsat enkla, och finns på ett par fyra sidor, så behöver de inte vara toppkvalitet. Det bästa som Riot har är känslan för vad folk vill ha. Och det kommer att räcka långt, tror jag.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Distribution är nyckeln

Om det kommer ut på fler ställen än rollspelen gör - brädspelsmarknaden är tuff om det inte står Alga eller motsvarande på boxen, så vi får hoppas på vettig distribution - kanske kan Paradox underlätta?
För ett brädspel ska lyckas kommersiellt, och det är det jag pratar om, är mycket riktigt distributionen nyckeln. Den är mycket, mycket viktigare än reglernas kvalitet. När en av mina kollegor jobbade på Target lyckades någon få ut ett resefrågespel i ICA-butikerna. Det slog ut nästan hela Targets marknad den julen, eftersom det var enklare att bara plocka upp spelet i ICA-butiken än i leksakshandeln. Handla mat måste man ju i alla fall.

Ta till exempel MIG. Ett skitspel, enligt mig. De kund lika gärna trycka upp frågekort och säga "läs frågor för varandra" men det finns kvar och folk köper det. Mycket för att det har hittat sin distributionskanal.

Så i ordning vad jag tror är viktigast för framgång för ett Drakar och Demoner-brädspel (andra brädspel har andra förutsättningar):

1. Varumärket
2. Distributionen
3. Förpackningen (alltså om det är coolt och snyggt och häftigt)
4. Kulhetsfaktorn
5. Reglernas elegans

I och med den latenta marknaden av de som växta upp med DoD och som inte spelar längre, men som kanske skulle vilja så har DoD ett läge som jag tror är unikt på den svenska brädspelsmarknaden.

/M
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Jag tänker otydligt

Reglerna suger ur ett gamerperspektiv, men för Svensson räcker de och blir över.
Jo, jag borde inte ha skrivit "bör det vara ett bra brädspel" utan "bör det inte vara ett dåligt brädspel". Man kan ha väldigt mycket kul med ett halvdant brädspel så länge det finns en massa kul prylar och variationsmöjligheter. (Talisman är ett typiskt exempel. Reglerna är inte spektakulära på något sätt, men det finns kul kort och en massa spelfigurer vars specialförmågor man vill testa, så det är roligt att spela det många gånger.) Så länge Drakar och demoner-brädspelet kan uppfylla det behovet hos spelarna kommer det säkert att fungera utmärkt.

Om spelmekaniken är lika klurig som i Carcassonne kommer det naturligtvis att vara en skitdålig inkörsport till rollspel, men å andra sidan kommer jag garanterat att köpa ett exemplar. :gremwink:

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
På tal om Talisman

Jag håller med om din bedömning om Talisman. Och det är ju på väg att ges ut igen, och ses som en klassiker. Så Talisman är ett utmärkt exempel. Och ett spel som också spelades av Det Gamla Gardet Som Föll På Vägen.

/M
 
Top