Nekromanti [Revolver]Nattskiftet

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Igår spelade vi Revolver igen, och det var väldigt kul och väldigt givande. Vi var tre spelare med mig som SL och vi spelade i ungefär 4 timmar. Först gjorde vi karaktärer. Det gick ganska fort och det blev tre intressanta karaktärer med massor av potential.

- Pete Nolan. Irländsk våldsam snut. Ny på mordroteln tack vara kontakter.
- Kilmore Traut. Erfaren mordutredade med en trasslig relation till sin dotter. Socialt självdestruktiv och sviker förr eller senare alltid de som litar på honom.
- Aaron Goldstein. Homosexuell tablettmissbrukare och jetsetsnut som vill komma ut. Son till en rik bankpamp.

Därefter fläskade vi ut staden, Lincoln och polisens organisation. Vi bestämde lite detaljer kring kontoret och namngav en del personer i omgivningen.

Scen 1. Nattskiftet har börjat och alla tre sitter och snackar skit på kontoret, dricker kaffe m.m. när sergeant Delvero dyker upp med ett fall. "Vems tur är det?" Det visar sig vara Goldsteins tur och det handlar om en kropp i ett hus vid Hampton Heights.

Scen 2. Brottsplatsen. Goldstein visar inget intresse att utreda fallet utan överlåter det åt Nolan, som är andre utredare i fallet. Nolan gör ett bra jobb, säkrar bevis, snackar med Medical Examiner (ME) och hela baletten. Nolan konstaterar bla att det var "två skyttar, och de har samma ammo som vi använder". Detta efter att lyckats med sin intention "vad har hänt här?".

Scen 3. Goldstein knackar dörr med intentionen "någon måste ha sett något". Mycket riktigt har en äldre granne sett något. Här blev vi lite för ivriga och gick utanför konflikten i upplösningen och bestämde dessutom vad hon hade sett samt att hon var beredd att prata om det. Ingen jättemiss men Revolver ser hellre många små konflikter än få större.

Scen 4. Goldstein förhör vittnen som inte pratar med honom. Nolan misshandlar ett annat vittne, en prostituerad transvestit, tills han berättar vad han sett. Sergeant Delvaro stod utanför och stänger av Nolan från fallet. En polis verkar vara inblnadad och Nolan är av allt att döma en lös kanon. Nolan är ordentligt skakad efter alla sina konflikter och har tömt sin hunger och har dessutom dragit på sig en del smärta.

Scen 5. Kilmore tilldelas ett fall. En dumpad kropp i en gränd. Inga spår.

Scen 6. Nolan vill få utlopp för sin Hunger och spöar upp en koreansk butiksägare, men det slutar med att den blödande koreanan skjuter mot Nolan som flyr. Han tvingas offra Hopp.

Scen 7. Kilmore skuggar ett namn som dök upp i förhören, till en dassig strippklubb.

Scen 8. Goldstein har också dragit på sig hunger och överdoserar hemma i sitt badrum.

Scen 9. Nolans bror har åkt dit (Nolans Hopp är att hans lillebror ska ta sig ur det kriminella livet) och en polis ringer och ber honom komma. Nolan pratar lite med snuten, och sin bror.

Jag minns inte exakt vad som hände efter det här, men Goldsteins far vägrade betala för sin sons missbruk och klippte av alla ekonomiska band till honom och lite annat, men vi rundade av med en sista scen där Goldstein knäckte en snut i förhörsrummet men han vägrade berätta om varför. Goldsten misstänkte att han hade band till en mindre knarkboss, Muarice Tyrell, men spåret tog som sagt slut där. Just det, Nolan utredde en överdos i slummen. En dotter till en missbrukare hade avlidit och Nolan spöade upp morsan inför ögonen på hennas barn till hon berättade vem som sålt knarket till dottern.

Det här blev alltså ett pilotavsnitt. Revolver funkar nog bäst under kortare kampanjer på 2-4 spelmötet. Då hade jag kunnat dra in kontakter, nystat upp trådar m.m. Intressant var att spelarna vill hitta samband mellan alla fall. Ibland gick det, ibland inte, men det kändes att det låg i luften. Jag tänkte på det där att man vill uppleva en "rätt" berättelse. Kanske ligger det något i det? Jag fick en del uppslag till hur jag ska vidareutveckla spelet men det jag ville testa funkade skitbra. Detective Nolan visade tydligt vad som kan hända när pressen från jobbet blir för stor.

Saker som Revolver inte gör ännu, men måste göra:


- SL behöver riktlinjer för hur han kan använda sina tärningar. Vi snackade om en intressant lösning/pacing mekanism som jag ska testa.
- SL måste påverkas av tillfogad smärta. Ingen lösning ännu.
- Hopp måste gå att återvinna, helt genom en speciell typ av konflikt. Eventuellt som i Dogs in the Vineyard så att konflikten förändrar karaktären, hur det än går.
- Karaktären får "XP" i form av att hennes plats/status i organisationen bokförs. Denna status ger privilegier både i fiktionen och regelmässigt.

Det var alltså ett upplyftande speltest som gav mersmak.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
För mig var det här en rätt tråkig spelrapport; jag vill inte veta vad som hände, jag vill veta hur systemet orsakade det som hände.

/Han som är nyfiken på Revolver
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Fair enough.

Min förberedelse var minimal, för precis som dig, ville jag se vad systemet kunde göra. Däröfr hade jag bara med mig 4 löst skissartade fall, varav vi använde 3. Den 4:e var ett s.k Red Ball, men eftersom spelarna själva gorde fall 1 till en Red Ball behövdes inte det. Red Ball är ett fall som ALLA intresserar sig av och om det inte hanteras rätt så kommer huvuden att rulla.

Vad jag gjorde först var alltså att tilldela RP olika fall, i hopp om att de skulle vilja lösa dem och börja bränna Hunger och Hopp och återhämta smärta. Så blev det också. Speceillt för Nolan som blev en Bulls Eye, och till viss del Goldstein. Kilmore hamnade utanför lite, och min andra tråd, om konfliktresolution, har lite med det att göra.

Så, Nolan brände all sin Hunger. Hunger innebär att spelaren kan offra kryss för att få fler tärningar vid en konflikt. Och det gick dåligt för Nolan, så spelaren offrade en massa Hunger. Dessutom tvingades han offra Hopp, vilket triggar en Hoppscen (när karaktärens Hopp förflyttas lite längre bort). Den här biten fungerade väldigt bra, men det är också det som har testats mest. Hunger, Hopp och Smärta ger väldigt mycket input till fiktionen och storyn. Saker händer, och det är väldigt skönt för mig som SL för det avlastar mig och det är ju spelarens fel att hans karaktär hamnar i skiten.

En annan grej som funkade riktigt bra var tärningsmekaniken. Tidigare har det varit för lätt att eskalera och som spelare har inte trade off:en känts av. Nu gjorde den det iom att det vid en förlorad konflikt så är det antalet tärningar som du slår som utgör din smärta. Din egen insats avgör konsekvensen.

Däremot har jag en del tankar om hur jag egentligen hanterade konfliktresolutionen. Den blev ett berättarverktyg vilket lite tog udden ur den, samtidigt som den i vissa fall var svår att relatera till det som faktiskt hände. Men, mer om det i annan tråd.

Var det här bättre, Han?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Var det här bättre, Han?
Det var mycket bättre. :gremsmile:

Måns said:
Den 4:e var ett s.k Red Ball, men eftersom spelarna själva gorde fall 1 till en Red Ball behövdes inte det. Red Ball är ett fall som ALLA intresserar sig av och om det inte hanteras rätt så kommer huvuden att rulla.
Går du igenom på vilket sätt som ett fall kan engagera i rollspelet? Typ "Vill du göra ett fall som går ut på smärta ska du försöka fokusera på [detta]. Vill du göra ett fall som engagerar många spelare bör du fokusera på [detta]". Det känns lite som att du lade upp speltillfället på det sättet, nämligen.

Vad tror du gjorde att fall 1 blev en "red ball"? (Varför heter det "red ball"?)

Speceillt för Nolan som blev en Bulls Eye...
Bulls eye betyder när en rollperson "träffas rejält" av fallet via systemet? Vad gjorde att Nolan blev just en bulls eye?

Vad tycker du är det viktigaste med rollpersonen. Finns det element där som du kan utnyttja för att lättare binda in dem i de fall du tänkt ut?

En annan grej som funkade riktigt bra var tärningsmekaniken. Tidigare har det varit för lätt att eskalera och som spelare har inte trade off:en känts av. Nu gjorde den det iom att det vid en förlorad konflikt så är det antalet tärningar som du slår som utgör din smärta. Din egen insats avgör konsekvensen.
Det där verkar jättesmart. Det skapar lite extra spänning också.

/Han som skulle vilja testa detta på GothCon
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Han said:
Går du igenom på vilket sätt som ett fall kan engagera i rollspelet? Typ "Vill du göra ett fall som går ut på smärta ska du försöka fokusera på [detta]. Vill du göra ett fall som engagerar många spelare bör du fokusera på [detta]". Det känns lite som att du lade upp speltillfället på det sättet, nämligen.
Typ så ja.

Han said:
Vad tror du gjorde att fall 1 blev en "red ball"? (Varför heter det "red ball"?)
Jag vet inte varför det heter red ball. Det är polisslang. :gremsmile: Iaf, det blev en red ball för att konflikterna kom att handla om vem som hade rätt att stoppa in vad i fiktionen snarare än hur karaktärernas handlande påverkade fiktionen. Jag fick för mig att det kunde vara coolt. Och det var det delvis, men det måste hanteras på ett annat sätt.

Han said:
Bulls eye betyder när en rollperson "träffas rejält" av fallet via systemet? Vad gjorde att Nolan blev just en bulls eye?
Det var nog mycket slump gissar jag. Det är möjligt att han faktiskt hade fler konflikter som kändes relevanta och som spelaren inte ville att Nolan skulle förlora. Att hamna i Revolvers ekorrhjul har lite den effekten. Spiralen neråt går fort.

Han said:
Vad tycker du är det viktigaste med rollpersonen. Finns det element där som du kan utnyttja för att lättare binda in dem i de fall du tänkt ut?
Ja, främst i form av relationer/kontakter. Det missade jag helt men att knyta dem till fiktionen tidigt är bra, för då spelar de roll och storyn tar fart. Annars är det viktigaste att spelarna har full koll på vad deras Hunger m.m. egentligen innebär.

/Han som skulle vilja testa detta på GothCon
Jag och Revolver kommer dit. :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Måns said:
Nolan gör ett bra jobb, säkrar bevis, snackar med Medical Examiner (ME) och hela baletten. Nolan konstaterar bla att det var "två skyttar, och de har samma ammo som vi använder". Detta efter att lyckats med sin intention "vad har hänt här?".
Kan du berätta vad som hände runt spelbordet här? Vad sades mellan er som ledde fram till tärningsslaget? Hur beskrevs situationen och hur beskrevs rollpersonens handlingar? Hur pratade ni om att det var dags för en regelteknisk konflikt och vad det innebar? Behövde ni diskutera vad slaget innebar efter att tärningarna rullat, i så fall vad sades?

Det här ser lite lurt ut, nämligen...

Scen 3. Goldstein knackar dörr med intentionen "någon måste ha sett något".
Det här ser också lurt ut, men det diskuterar vi ju i den andra tråden... :gremwink:

Hursomhelst, kul att läsa rapport!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Simon said:
Kan du berätta vad som hände runt spelbordet här? Vad sades mellan er som ledde fram till tärningsslaget? Hur beskrevs situationen och hur beskrevs rollpersonens handlingar? Hur pratade ni om att det var dags för en regelteknisk konflikt och vad det innebar? Behövde ni diskutera vad slaget innebar efter att tärningarna rullat, i så fall vad sades?

Det här ser lite lurt ut, nämligen...
Det är lurt, och det är också det vi pratar om i den andra tråden.

Intention: Förstå brottsplatsen
Handling: Använda färdigheten Undersöka
Upplösningen: Spelaren har narrativ kontroll och berättar.

Problemet är ju att det inte fanns någon egentlig motpart.

Utgå gärna från det här i den andra tråden.
 
Top