Nekromanti Retromänniskor

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Yo

Jag funderar lite på subkulturer i N3 som verkar få stort utrymme. Saknar dock någon sorts bohem/retro människa. Klär sig i gamla färger, fikar på mysiga cafeen, försöker vara kulturella genom att titta på eller skapa egen konst, dricka absint och ta avstånd ifrån det moderna (iaf vill ge sken av det).

Helt enkelt en subkultur som inte vill följa med världens utveckling, bryr sig inte om pengar på samma sätt (ansvarslöst eller inte). Bakåtsträvande världsfrånvända kulturintresserade hippies.

Finns det? Bör det finnas? Finns det något liknande? (allmänt bakåtsträvande människor?)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Ja!
Som kollar på gamla DVD-filmer för på den tiden visste man minsann hur man gjorde film. Lyssnar på CD skivor...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Subkulturen offliners, som vänder sig bort från tekniken och föredrar gamla grejer, finns i N3.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
aha.schysst. har inte riktigt kommit så långt i testandet.

offliners låter dock för lite retro kanske. jag tänker mig att man vill sträva efter hur det var på typ 50 talet eller nåt, alltså 1950talet. offliners låter som om de gillar 2030talet eller nåt, innan man blev totalt inkopplad.


en annan ide jag kommit på är bostadskomplex. vore trevligt om det kretsar mycket kring vilken skyskrapa man bor i, och att varje sedan är typ unik och har en egen typ av människor. kan bli ett problem när jag ser världen som mycket föränderlig.

ytterligare en ide kring skyskrapor och bostadskomplex är självförsörjande sådana. läste i någon tidning för ett par år sedan hur man typ spekulerade i sådana byggdnader, alltså att de odlar all mat och fixar allt själva i huset, självklart genom konstodlat. kan vara någon sorts hippie "jag vill inte ta av naturen" grej.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
offliners låter dock för lite retro kanske. jag tänker mig att man vill sträva efter hur det var på typ 50 talet eller nåt, alltså 1950talet. offliners låter som om de gillar 2030talet eller nåt, innan man blev totalt inkopplad.
Jag skulle se det som en falang inom offliners i sådana fall. 1950-talet är en väldigt fjärran tid för nästan alla i Neotechs tid. Allt innan 2000 är ju medeltiden.

en annan ide jag kommit på är bostadskomplex. vore trevligt om det kretsar mycket kring vilken skyskrapa man bor i, och att varje sedan är typ unik och har en egen typ av människor. kan bli ett problem när jag ser världen som mycket föränderlig.
Det är en bra idé, men samtidigt vill man väl inte förlora "charmen" med hundratals identiska bostadskomplex för de färglösa knegarna? Världens förorter idag visar ju tydligt på en extrem identitetsbrist rent byggnadsmässigt.

ytterligare en ide kring skyskrapor och bostadskomplex är självförsörjande sådana. läste i någon tidning för ett par år sedan hur man typ spekulerade i sådana byggdnader, alltså att de odlar all mat och fixar allt själva i huset, självklart genom konstodlat. kan vara någon sorts hippie "jag vill inte ta av naturen" grej.
Ja, sådant gillar jag. Dels så är slummens förfallna bostäder ofta även odlingsplatser eller djurstall för simpla shackers, men så finns det förstås påkostade självförsörjande byggnader som kallas arkologier. Ett par sådana finns ex. i Stockholm i Neotech.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Perfa.

Sant det med att det vore synd å förlora den gråa förorten, men detta kanske kan vara någon sorts "innemänniskor" som bor här. Kanske några sorta föredag inom inredning, design eller kläder som bygger ett par hus som går i deras stil, såklart blir man ännu mer exponerad för reklam än de som bor i vanliga hus, men du får en identitet, inträde till många inneställen (iaf de som ligger i ditt hus) och en delaktighet.

ursäkta rörigt inlägg. helt enkelt vill jag ha skyskrapor som innebär me än bara bostad. istället för att bo i det rika området så bor man i Gucciskrapan.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
offliners låter dock för lite retro kanske. jag tänker mig att man vill sträva efter hur det var på typ 50 talet eller nåt, alltså 1950talet. offliners låter som om de gillar 2030talet eller nåt, innan man blev totalt inkopplad
Jag håller med, det låter inte som något de skulle vilja kalla sig själva. Dock absolut som något omvärlden 2059 skulle kalla dem. Och det kan ju lätt bli omvärldens benämning som styr. T.ex. så säger man ju mormonkyrkan istället för "Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga", som de själva vill bli kallade.

Men konceptet offliners låter som något man kan göra kul av som bara spelarna (inte rollpersonerna) uppfattar. T.ex. att de bara har anammat det visuella, medan de i tänket fortfarande är kvar i sin nutid. Eller att de blandar friskt från "medeltiden" utan att ha riktig koll på att t.ex. gothare, 80-tals mode, hippies och industrialiseringsmagnater inte existerade samtidigt. Att de helt enkelt försöker ta sig tillbaka i tiden men missar någon liten detalj som är väsentlig för att det inte ska te sig lustigt för någon som har levt under den tiden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag filar på en hel nation till N3 enbart bestående av retromänniskor. Fast de är då väldigt retro. 90-talet ligger i lä så att säga.

You'll see. :gremsmirk:

- Ymir, hintar
 
Top