Nekromanti Resor?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag har blivit oerhört ressugen på sistone vilket dock kommer att stillas med ett helt år utomlands med start till hösten. Jag undrar dock, finns det några rollspelare här som också vågat komma ut från sina kammare för att se den riktiga världen? Dela gärna med er av kul reseberättelser, -anekdoter, -mål eller -tips. Jag ska själv dra mitt strå till stacken senare, men nu räcker det med att jag lyfter fram internets två bästa resesajter:
HospitalityClub : En relativt ny och mkt god idé - folk registrerar sig för att kunna dela med sig av sina hem och sina kunskaper till andra resenärer - och vice versa. Man kan med hjälp av HC resa nästan gratis och passar dessutom på att träffa massor av trevliga människor. Ett måste att gå med i för varje global medborgare!
VirtualTourist: En sida med whooping 600 000 medlemmar, som tillsammans bygger den mest kompletta reseguiden för världen. Det finns mkt skräp, men också många guldkorn.

/RD - internationalist
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Bleh. Jag är inget vidare berest, det mest kulturella är London och i övrigt har jag bara varit på solsemestrar (dock med kulturella inslag eftersom jag får utslag av att ligga och pressa i solen för länge, och då menar jag inte att jag inte tål solljus utan för att det är så godforsaken boring) i Grekland, Turkiet, på Kanarieholmarna och i Bulgarien.

Bulgarien kan jag ju dock rekommendera, man kan komma skitbilligt undan och det finns trots allt rätt mycket kul och udda historia kring landet.

Dessutom finns det en svensk resesajt på www.backpacking.nu - dock handlar typ 60% av alla artiklar om Thailand eller så.. :gremsmirk:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Två resmål: Hawai'i och Dublin

Tja, kan ju om så önskas berätta om både Hawai'i och Dublin. Tillbringade en termin som student på förstnämda platsen och nästan ett år arbetandes för ett visst Redmond-baserat företag i den andra.

Hawai'i är väldigt trevligt och har en behaglig medeltemperatur på nästan 25 grader celcius. På kvällen är det typ lagom att byta shortsen till jeans. Under tiden jag var där så hade vi en tvåveckors-period som var kall, regning och blåsig: temperaturen sjönk till typ 17 grader, spöregn och vindar som i dalgångarna mätte upp till 65 MPH i vindbyarna. På den ön som heter Hawai'i (jag var i Honolulu som ligger på Oahu) hade vinden varit upp till 100 MPH. Hade man vinden i ryggen så kändes det som om någon gick bakom och knuffade på. Paraply är bra att ha med sig då regnet kan komma väldigt hastigt, för att sedan försvinna lika fort igen. Har för mig att på Maui så skall det regan typ 360 dagar om året och det är världens regingaste plats. Den ö som anses vara vakrast är Kaui, och dety är här som delar av Jurrasic Park är inspelad.

Invånarna är väldigt trevliga och avslappnade i sin attityd. Förvänta er dock att ha smärre problem med språket då många pratar en pidgin-engelska och diverse Hawai'ianska uttryck används i dagligt tal. Nere i Waikiki så finns det en del affärer där de har skyltar enbart på japanska och personalen knappt talar engelska. Är väldigt mycket japanska turister. Staten som sådan har ca 1.3 miljoner invånare, varav typ 800 000 bor på Oahu.

Om ni skall gå ut på discon etc så byt ev linne mot en t-shirt. Ni kommer inte in med linne. Men ni behöver absolut inte vara uppklädda. De flesta pubbar etc stänger vid två vad jag kommer ihåg. Finns vissa ställen som har öppet längre, men detta är då ställen som vissa kan anse vara moraliskt förkastliga då de är ställen där lättklädda kvinnor visar upp sig mot betalning och åmar sig runt vertikala metallstänger..

Det går bussar runt hela ön Oahu inne i Honolulu och de är relativt billiga. Om ni hyr en bil se till att inte felparkera, då de enligt en av mina klasskamrater där så tillkallar de bärgningsbil från andra sidan ön för bortforsling av bilen. Du betalar en saftig summa per kilometer de kör...

Finns av förklarliga skäl massor med färsk frukt i affärerna och maten är relativt billig. Kan man visa upp ett id-kort som talar om att man är bosatt på ön kan man få rabatt i massor av affärer. Om man går ut på en pub så räkna med att behöva betala en del extra för de olika ölen som är drickbara (dvs allt som inte är amerikanskt, men deras sortiment är inte sådär hemskt bra)

Invånarna är stolta över sin historia och det finns en hel del saker att se om man är intresserad av historia och kultur.

Vad mer kan man säga: Jo det tar en lång tid att resa dit (jag åkte typ 8 på morgonen svensk tid och var framme vid 7 på kvällen lokal tid). När vi har vintertid är Hawai'i 11 timmar efter oss (12 vid vår sommartid). Och eftersom det är en del av USA så finns det där att man bör se till att fixa visum...

----

Vad gäller Dublin så kommer det här..
Irländarna är trevliga och inga problem att skaffa intressanta samtalspartners med på närmsta lokala pub (som stänger vid 23). Vill ni fortsätta dricka efter detta så är ni hänvisade till nattklubbar. Klimatet är dock ganska kallt och rått då staden ligger precis vid havet. Jämför med Stockholm eller Göteborg en kall regnig höstdag.

Irland har dock ett par problem och de skall man vara medveten om: De tog de två sämsta sakerna de kunde från engelsmännen (sättet att bygga hus och sättet att laga mat). Sedan är det väldigt vanligt med narkotika och de har stora problem med heroin. Även vanligt att folk använder sprutor som vapen vid rån. I Dublin finns mängder med folk som påstår sig vara hemlösa och som tigger pengar.

Vad mer: staden är indelad i en nord- och syd-sida (åtskiljs av floden Liffey). Och inne i centrum så är nordsidan mycket mer förfallen och fattig. Tänk Roddy Doyle's filmer...

Om ni skall gå ut på ett disco eller liknande så klä upp er lite även om det inte är ett snoffsigt ställe. Risken finns att ni exempelvis inte kommer in om ni har tennisskor eller jeans på er.

Boendet är dyrt. Man kan hyra ett hus eller en lägenhet men man skriver då kontrakt på minst ett år. Räkna med att lägga en månadshyra i deposition.

Vad mer: jo Irländarna kan inte köra bil, och de parkerar halvvägs uppe på trottoarer etc. Just det ja det kör på fel sida. Om ni skall hyra bil, så låt en flicka som är äldre än 24 hyra den (och hon skall stå som ensam förare) annars är försäkringen svindyr. Det finns dock dels ett tåg som går längs kusten (Dublin Area Rapid Trasnport = DART), samt bussar. Bussförarna verkar dock se tidtabellen mest som ett förslag.

I Dublin så är många skyltar skrivna på både gaeliska och engelska. Varning: gaeliskan uttalas ofta inte ens i närheten av hur man tror. Orten "Dun Laoghaire" (tror det var så det stavades) exempelvis uttalas "Dann Leery".

Några gaeliska ord som är bra att känna till: Fir = Man, Mna = Kvinna, Ceili = dans/tillställning, Slainte = Skål! Anledningen till att man skall känna till fir/mna är att det är ibland det som står på toalettdörrarna och då är det inte alltid som det finns en förklarande symbol.

Vad gäller båda ställen se till att investera i en bra karta. För Dublin så är den bästa dock lite otymplig då den är i A4-format och tjock som ett kollegieblock. Nej, Irländarna har inte riktigt fattat det där med husnummer.

/Ulfgeir
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skottland...

Då skulle jag säga att en av mina trevligaste reseminnen är från när jag var i Skottland förra sommaren. Vi var & besökte Glasgow, Oban & Sterling. Kan säga att jag blev fast direkt, då speciellt från Sterling.. Det är en stad som jag alla gånger kommer att åka till igen. När jag åker dit skall jag ha mer tid än vad jag hade sist, var där med familjen...
Tänkte då speciellt förkovra mig i dess historia & kunna besöka mer plattser runtomkring just Sterling..

/ Johan K, som tog en hel del schyssta bilder ifrån Skottland..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Jag har för ont i händerna för att skriva ett inlägg om Jordanien, så jag nöjer mig med ett allmänt resetips:

Om ni ska köpa en guidebok så finns det bara en som gäller: Lonely Planet. Andra kan vara flashiga med bilder och sånt pynt, men Lonely Planet är skrivna för den som reser. De innehåller precis det som man behöver veta, även om man vill göra mer än att bara turista. De är så bra att jag inte fått tillbaka min om Jordanien som min syrra lånade, och då har hon ändå praktiskt taget gratis tillgång till böcker...

Fast jag är lite sur för att de kallade mitt favoritställe för en kal pilsner i centrala Amman för "about as dingy as it gets" (inte för att jag inte håller med, men ändå...)...
 
Top