Reseplanering: Rollspelsintressanta platser i Frankrike?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jag planerar att resa runt i östra Frankrike i höst (orsaken till resan är Guédelon men jag tänkte fortsätta därifrån söderut till Lyon, Nîmes och Carcassonne). Inget är bestämt än och jag är flexibel på städer att besöka (kommer åka med tåg och enbart hyra bil för att ta mig till platser dit tåget inte går) men tar gärna emot tips på platser att besöka som är intressanta för en rollspelare. Medeltida platser är av störst intresse (1100-tal) men andra saker är också intressant (resan är också inför en framtida Chivalry & Sorcery-kampanj år 1147 e.Kr., även om den utspelas i England finns det intrigtrådar över till Frankrike).

Alla fransoser hör när jag säger "bon jour" och "merci" att jag inte kan franska.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag tycker mycket om Arles. Inte bara för att van Gogh tidvis bodde där. Staden är också känd för sitt antika ursprung (flera romerska ruiner), men var även huvudstad i Burgund. Det går säkert att använda Arles som en miljö i rollspel, men jag tyckte nog mest om att vara där för att det är en vacker stad och för att maten var god.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
I fredags var äventyret slut och tänkte skriva en kort krönika som tack för all hjälp!

Resan företogs huvudsakligen med tåg (och i ett fall buss) och första anhalten var en natt i Aachen, primärt för att sova men även för att jag ville se staden eftersom den figurerar i den Chivalry & Sorcery-kampanj som jag planerar – och har planerat de senaste åren. Jag kom att kalla resan för "min medeltidsresa" eftersom att titta på borgar och katedraler var det huvudsakliga temat.

Efter Aachen blev det ett par timmar i Paris då jag ändå skulle ta mig mellan Garde de Nord och Gare de Bercy och jag gick över öarna i floden. Jag måste erkänna att jag inte förstår varför folk är som tokiga i den floden. Efter att upplevt Paris trafik tog jag mig till Auxerre där jag tillbringade fyra nätter. Två av dagarna var vikta åt Guédelon och bortsett ett tråkigt regnväder den första dagen (gav upp när jag inte bara var blöt om fötterna utan även hade en pöl i botten av väskan!) var det en fantastisk vistelse! Skulle regna andra dagen men det kom av sig och det blev rejält med sol!

Det som framförallt är fascinerande – och en stark orsak till att jag ville åka dit – var hur de dekorerade och målade väggarna invändigt i rummen. Det var inte bara kala stenväggar utan de vitkalkades och sedan målade man mönster på väggarna.

Guédelon.jpg

Kapellet (fönstret kan skymtas till höger på tornet längst till vänster ovan), altaret ligger direkt under fönstret:

IMG_3217.JPG

Väggarna i "salongen" bredvid stora hallen:
IMG_3429.JPG

Därefter blev det buss och tåg för en natt i Lyon – det visade sig när jag var där att det var världscup i rugby och alla restauranger var fulla med britter. Jag har varit i Lyon tidigare i jobbet och planen var bara att se mer av staden, jag gick mest runt en del i renässansdelen av Lyon. Gick en tur upp till den gamla romarteatern men inget jag egentligen rekommenderar, en ren ruin.

Efter Lyon var det Carcassonne och jag kan rekommendera hotellet Hotel Du Pont Vieux, nyrenoverat och de har en takterass med utmärkt utsikt över stadsmuren. Förvånansvärt nog hade de väldigt lite anspelningar på spelet, krimskramsbutikerna hade massor av träsvärd, riddarfigurer och allsköns annat Kina-producerat bôs men inget med spelet. Hotellet och turistbyrån sålde spelet men då bara standardlådorna. Jag tycker de skulle haft en specialexpansion som bara var till försäljning i staden eller något liknande.

Ett par timmar i Nîmes dagen efter (ville se amfiteatern, mest för att "ha sett den") och en del ångest över eftermiddagens tågstrejk kom jag så till Avignon. En trevlig stad! Hotellet låg ett långt stenkast ifrån Påvepalatset och det var intressant att få känsla för hur breda – eller inte – gatorna är i en medeltida stad. GPS och karta var nödvändigt för att inte gå vilse! När era rollpersoner går runt i en ny stad – hyr en guide för gatorna är inte raka och det är svårt att se landmärken! Rollpersonerna kommer gå vilse efter 100 m!

Jag gick in i Påvepalatset och förvånades över hur mycket ruin det är. Jag är förvånad över att någon har byggt det och sedan låtit det förfalla! Men det måste varit magnifikt när antipåvarna höll hov där! Jag gick även in i kyrkan bredvid palatset, Notre Dam des Doms, samt Museé du Petit Palais och tittade på renässansmålningar (jag är mest intresserad av 1100-talet och dessa var ifrån 1400-talet men ändå…). Efter att ha suttit och läst ett par timmar i parken bredvid blev det resans sista tågresa till Marseille.

Marseille var en mycket stökigare och smutsigare stad än de övriga och den luktade mycket mer avgaser och piss (!), jag rörde mig bara i 1:a, 2:a, 6:e och 7:e arrondissementet men jag undrade ibland om jag borde gå på den eller den gatan. Inga problem men miljön fick mig att fundera över det. Jag gick mest runt den gamla hamnen för att få känsla för staden – den har figurerat i en gammal En Garde III-kampanj – samt upp till Notre Dam de la Garde. Jag hade aldrig orkat det senare i 27° graders värme och strålande sol om jag inte hade så god kondition som jag ändå hade! Det var seriöst jobbigt!

Till slut var det dags att ta en buss till flygplatsen och jag kom hem till slut efter en snabb språngmarsch genom Münchens flygplats. All transport var till fots utöver tågresorna, två bussresor och flyget hem och jag snittade på 17 km per dag enligt telefonen.

Jag är skitnöjd och vill verkligen rekommendera Guédelon till alla som vill spela fantasy och ha insikter om hur de kan göra sina borgar levande. Det finns en hel del på Youtube, både Guédelons egna och andras, men besök rekommenderas om ni kan få in det i resplanen.
 
Top